De moderne auto heeft alleen electrische ventilatoren en haalt de koeling van de rijwind, welke bij 40 km/u al ruim voldoende is. De ventilateur zal dus als het goed is af en toe inkomen als je lang voor een overweg staat met draaiende motor, of bij filerijden.
De DS echter heeft een ventilateur welke behoorlijk is ingesloten in de behuizing achter de radiateur en hij is permanent aangedreven. Dus als de motor loopt draait de ventilateur. Dat is een beetje overbodig, maar het houdt wel in dat een electrische ventilateur een beetje dubbelop is en als je koelsysteem verder in orde is zal deze fan zelden of nooit draaien.
Peugeot had al in de 403 van eind jaren 50 een ventilateur die ongeveer vrij liep en werd bekrachtigd met een electromagneet als de temperatuurzender er middels een koolborstel spanning op zette.
Jaguar had op de XK motor een fan met een viscosekoppeling er aan vast, dus een vloeistofgevuld apparaat waarbij de viscositeit veranderde met de temperatuur. Die motor kan behoorlijke koelingproblemen hebben, is een grote motor met 17 liter koelvloeistof in het systeem. Ik heb er een electische fan voor gezet van een Renault Laguna en die komt regelmatig melden dat hij het nog doet.
Maar een DS? als het koelsysteem in orde is moet je je er niet over opwinden, werkt prima. Kijk eens met een lampje in de radiateur als je er zoveel hebt laten uit lopen dat je de kanalen aan de bovenkant kunt zien. Zit de helft daarvan verstopt aan de bovenkant? Koop dat een tuitenreiniger bij Blokker, gooier wat KV bij en ros die reiniger door de vuldop opening over die verstopte kanalen, want ze zitten meestal alleen aan de bovenkant dicht met prut.
Rits ook de koeltunnel even open en kijk of er veel insecten zijn gesneuveld.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
graddus schreef:GeraldDSuper schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Ik rijd al 9 jaar en een ton aan kilometer op LPG met deze 2-rijer zonder problemen, maar ook zonder sleurhut. Ik ga voor de drierijer. Ik zal bij NRF in Mill eens vragen of ze zo’n blok erin kunnen maken. Of levert het clubmagazijn ze kant-en-klaar? (ik kan de onderdelensite niet meer vinden).Mag ik hier uit opmaken dat dit je eerste trip was met de caravan? Dan kun je er wel van uitgaan dat deze extra belasting voor de hogere temperaturen zorgt. Dan moet die extra rij in je radiateur het ergste wel oplossen lijkt me.
Maar ook dit:
graddus schreef:Ik heb nooit temperatuurproblemen gehad, vervang iedere 5 jaar de KVS. Ook niet met flinke karren aan de haak op hete, Franse hellingen of in de file.
Dan zal het niet alleen de extra luchtweerstand van de caravan zijn die voor deze warmte zorgt. Lijkt mij nog steeds dat er ook iets anders aan de hand is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik heb vorig jaar zomer twee keer een rode stop lamp gezien na het stoppen op een parkeerplaats onderweg naar Zwitserland. De auto is een dsuper5 met 3 rijen radiator. Ook hierbij na 10 minuten het rode licht weer gedoofd/weg, bleek achteraf een te laag oliepeil als gevolg van lekkage.
Waarschijnlijk kan de auto bij weinig olie ook z’n warmte niet kwijt.
Dus goede kans dat er ook wat anders aan de hand is.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
capt cok schreef:
Dus goede kans dat er ook wat anders aan de hand is.
Bij mij was recent de thermostaat kapot.
Dit manifesteerde zich ook door eerst een hogere temperatuur.
Misschien gaat hij niet goed meer open?
Overgens een mooie combi met zo,n caravan uit de oude doos
Succes ermee,
Peter.





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb inderdaad met volle aanhangers gereden. Maar die waren laag en max 750 kg. De caravan is van een ander kaliber, ondanks zijn ‘geweldige stroomlijn’. De termostaat zie ik opengaan op de tempmeter. Ik gooi het op te weinig koelkapaciteit voor dit soort beulenwerk op LPG en ga het proberen met een 3-rijer.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
onstekingstijdstip heb ik waterman wel eens zien schrijven (scheelt een paar graadjes zegt ie dan). Misschien eens met de tuinslang door het blok heen spoelen, komt misschien ook weer troep uit. Je hebt straks toch de radiator eraf.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
GeraldDSuper schreef:Ik heb inderdaad met volle aanhangers gereden. Maar die waren laag en max 750 kg. De caravan is van een ander kaliber, ondanks zijn ‘geweldige stroomlijn’. De termostaat zie ik opengaan op de tempmeter. Ik gooi het op te weinig koelkapaciteit voor dit soort beulenwerk op LPG en ga het proberen met een 3-rijer.
Maar je schrijft wel dat je met aanhangers in de hitte over passen bent gegaan en in de file hebt gestaan. Dat is meer beulenwerk dan met matige temperaturen en 95 km/h over een vlakke weg met caravan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe moeilijk kan je het maken vraag ik mijzelf af… Na 10 jaar zit een radiateur, hoe vaak je de KVS ook vervangt, voor zeker 25% verstopt. Zeker de ouderwetse modellen! Zet er nou gewoon een frisse 3 rijen radiateur in, dan weet je namelijk gelijk dat DAT goed is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een goed radiateurbedrij kunnen ze er een nieuw 3-rijenblok inzetten. Kostte mij 3 jaar geleden €170
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:Hoe moeilijk kan je het maken vraag ik mijzelf af… Na 10 jaar zit een radiateur, hoe vaak je de KVS ook vervangt, voor zeker 25% verstopt. Zeker de ouderwetse modellen! Zet er nou gewoon een frisse 3 rijen radiateur in, dan weet je namelijk gelijk dat DAT goed is!
Maar dan wel eerst het blok goed doorspoelen zodat alle bagger weg is.





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Zaterdag bij ‘Het Duifje’ een nieuwe 3-rijer bij het clubmagazijn ingeslagen. Ik zal ‘em deze week eens monteren. Resultaat komt later wel ter sprake.
Nog andere leuke dingen gedaan bij “Het Duifje”
Succes met de radiator.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Egbert schreef:Nog andere leuke dingen gedaan bij “Het Duifje”
Jazeker! Jouw verhaal aangehoord&gezien; over de 123-LPG-lambdaregeling. Reuze interressant. En rustig wat gekletst en gekeken. De drierijer heb ik inmiddels gemonteerd. Na het starten even een hoog gejank: de vin raakte de kap van de radiateur een beetje. Met wat bijstellen van de bovenste bevestiging was het over. Laat de zomer maar komen. De DS houdt haar hoofd koel!