DS op najaarsbeurs Autotron
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 november 2005 01:48 AM

Vandaag naar de najaarsbeurs geweest. Niet speciaal voor Citroën, maar omdat het daar tussen de ouwe rommel altijd zo gezellig is. Er stond wel een DS te koop en daar gaat dit over.
   
Deze DS is van een ware liefhebber geweest die onlangs overleden is. Zijn vrouw probeerde nu voor het eerst de auto te verkopen. Inclusief de caravan waarmee ze al sinds 1962 op vakantie gingen, meestal natuurlijk naar Frankrijk. De DS is 27 jaar in bezit en heeft het originele Nederlands kenteken. Bij aanschaf was de auto rood en ze is gelijk overgespoten in de huidige kleur, een fijn metallic nachtblauw. Ik denk niet dat het een originele Citroënkleur is, maar het is wel bijzonder mooi. Zeker in combinatie met het lichtgrijs metallic dak (met schuifdak). De liefhebberij straalt er vanaf. Misschien niet ieder zijn smaak, maar er is heel veel moeite gestoken in het fineren van allerlei onderdelen, tot en met de stuurkolom en versnellingshendelknop.
     
Het interieur ziet er met het zwarte leer prachtig uit. Even geprobeerd en het zit ook heel lekker. Met ook mooie hoofdsteunen en armsteun.
 
De motor is nog maar pas vernieuwd. Hier haak ik even af, want volgens het kenteken betreft het een DS23, maar volgens de achterklep een DS21. Ik ben niet zo op de hoogte met die nieuwerwetse motoren om het verschil te zien. Overduidelijk geen injectie in ieder geval. De carburatuer is recent gereviseerd.
     
Ook verder aan de buitenzijde blijkt toch wel dat er kosten nog moeite gespaard zijn geweest om er iets bijzonders van te maken. Zie de stropdas en de lijst op de bovenrand van de achterklep.
 
En dan de caravan. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de auto in bij de caravan passende kleuren is gespoten. Een SMV in zeer originele staat, met alleen als niet standaard voor en achter een raampje.
     
   
Hoe nu verder? Ik heb begrepen dat er aardig belangstelling was, maar of dat serieus is moet je altijd maar afwachten. Zo’n auto valt volgens mij in de categorie “van een liefhebber, voor een liefhebber” en of je die nou op zo’n beurs aantreft? Ik zag alweer iemand aan de dakrubbers pulken alsof je daarmee de kwaliteit van zo’n auto beoordeelt. En het is beslist geen koopje. Vaste prijs € 12.500. De SMV € 3.500. Ik heb beloofd om de auto wat bekendheid te geven in de hoop de belangstelling van een echte liefhebber te wekken. Vandaar ook de plaatsing in het ID/DS forum en niet als een “te koopje”. Ik hoop dat ze goed terecht komt.
Morgen nog te zien op de beurs, anders heb ik de contactgegevens,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 20 november 2005 02:33 PM
  [ # 1 ]

Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar voor iemand die behalve een mooie ook een zoveel mogelijk originele DS zoekt, is het geen optie, want er is nogal wat aan veranderd.
Het is een ‘73-er, maar het dashboard is een mengeling van oud en nieuw (oud dashboard met nieuwe klokken), zeer waarschijnlijk geen DS-kleur, aangepaste bekleding i.c.m. de console, noem maar op.
Dat hoeft geen bezwaar te zijn, maar plaatst de vraagprijs m.i. duidelijker in de categorie “wat de liefhebber er voor over heeft”. Ik heb het met nadruk niet over “wat de gek er voor geeft” want dat geeft geen pas; het is ongetwijfeld een goede en met liefde onderhouden DS, maar je moet er wel net iemand voor vinden.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 november 2005 02:36 PM
  [ # 2 ]

mooie wagen maar ik denk dat bassman wel gelijk heb maar verder een leuke wagen om te zien Very Happy

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 20 november 2005 02:49 PM
  [ # 3 ]

Ha die Peter ......................... zijn we vast tegen elkaar gelopen,
maar elkaar niet herkend.

Ik heb zelf nog een tijd bij die SM staan kwijlen, mooie auto, slechte beschrijving 5 versnellingen terwijl het toch echt een automaat is.

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 november 2005 05:59 PM
  [ # 4 ]
Bassman schreef:

..... er is nogal wat aan veranderd…........ongetwijfeld een goede en met liefde onderhouden DS, maar je moet er wel net iemand voor vinden.

Daar gaat het nou net om. Dit is zeker geen auto voor de originaliteitsfreak. Daarom was ik ook maar niet begonnen over dat dashboard en over wel of niet Pallas. Iemand moet deze auto direct mooi vinden zonder verder na te denken of het allemaal wel zo hoort. Er schijnt ook nog een vracht onderdelen te zijn, dus misschien daarmee nog weer origineel te maken. Dit was de vijfde DS op rij in bezit.

Ergens heb ik (los van dat fineer) wel ergens bewondering voor het dashboard. De combinatie 2e type DS-dashboard met klokken uit het 3e type dashboard misstaat niet. Niet origineel, wel uniek.

r.kerstens schreef:

........ zijn we vast tegen elkaar gelopen,
maar elkaar niet herkend….......Ik heb zelf nog een tijd bij die SM staan kwijlen…...

Ron, bij een volgende beurs toch maar eens iets afspreken.

Zelfde prijs als de DS. Stond wel op bokjes. Misschien om te voorkomen dat hij als een natte dweil op de vloer zou liggen.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 20 november 2005 07:13 PM
  [ # 5 ]

Die ds ziet er wel uit alsof hij zeer goed onderhouden is.
Heeft iemand een telefoonnummer/adres/e-mail adres van de eigenaar van die blauwe sm?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook