













































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voiture schreef:In het reparatieboek wordt aangegeven om voor het monteren van de nieuwe lagers gereedschap 6311-T te gebruiken om ze op voorspanning te zetten en de lengte van de drukringen te bepalen. Hoe is dit te doen zonder gereedschap 6311-T? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Niet nodig. Gewoon nieuwe lagers monteren en opletten dat je het vulringetje ( heel dun, zit maar aan één kant) niet kwijt raakt en weer terug zet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zit dat vulringetje er altijd? Ik ben het niet tegen gekomen namelijk. Beide kanten hebben van buiten naar binnen gezien een afdekring, een rubberen ring en een lager.
marcelka schreef:Wat de Adals betreft kwam ik nog een fotoverslag tegen op het franse forum:
Bedankt voor deze link! Erg nuttig en ook leuk om het hele verhaal te lezen, niet alleen het stuk over de Adals.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb ik ook nog nooit gezien, ook nog nooit gemonteerd.( vulringetje)
vriendelijke groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vulringetje zit er niet altijd. Maar als het er zit moet het weer terug worden gezet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik heb mijn monteur (werkt bij dibbert) er al eens over gesproken maar die heeft het ook nog nooit gezien of terug geplaatst. (toch al jaren monteur van CX)
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben ze in mijn 15 jaar als citroën monteur toch regelmatig tegengekomen. Zowel bij cx als bx.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus gewoon goed opletten,wat je eruit haalt moet er ook weeer in simpel toch.
Zo, de draagarm hangt er weer onder met nieuwe lagers. Ik heb de nieuwe lagers precies zo terug gezet als dat de oude er uit kwamen. Zit toch nog met die vulring, want aan de wielzijde van de draagarm is er ruimte over tussen het lager en de rubberen ring die het afsluit. Daar zat niks, maar zou daar niet zo’n vulring horen?
Ik heb ook even het wiellager opnieuw in het vet gezet. Dat was trouwens ook hard nodig. En gelijk een nieuwe remschijf er op. Die oude schijf zat vast, echt niet normaal! Beuken, harder beuken, nóg harder beuken… niks! Uiteindelijk een pneumatische trekker erop gezet, met 5 ton trekkracht schoten de stukken remschijf in het rond. En zat het hart van de schijf nog altijd vast op de naaf! Die kon ik er uiteindelijk met de pneumatische trekker vanaf krijgen, maar wat zat dat ding vast zeg!
De zuigers van de remklauw zitten ook vast, iemand een suggestie hoe ik de zuigers los kan krijgen?
Kortom, elke klus die ik doe levert weer een nieuwe klus op, maar uiteindelijk komt het goed…


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Is wel echt een hobby, hè? Maar als je alles wat je tegenkomt direct zo grondig aanpakt, kun je daarna met wat geluk gewoon weer jaren vooruit. Ik ben zo laf om mijn nogal klonkende achterkant gewoon binnenkort bij een specialist af te leveren ... ik heb ook niet zo’n pneumatische trekker, natuurlijk.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Voiture schreef:De zuigers van de remklauw zitten ook vast, iemand een suggestie hoe ik de zuigers los kan krijgen?
Ik zou daar niet mee gaan tobben, gewoon een ander klauwtje erop.
Heftig van die remschijf!! Wel goed dat het je gelukt is uiteindelijk!!
Het is precies om die reden dat ik vaak zeg tegen mensen die ergens een CX op het oog hebben die uit een schuur komt: laat je niet teveel misleiden door “weinig gelopen, lage km stand”.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voiture schreef:De zuigers van de remklauw zitten ook vast, iemand een suggestie hoe ik de zuigers los kan krijgen?
zet een smeer nippel op de ingang en pers er vet in.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vanavond geprobeerd om de linker aandrijfas te demonteren om zo de ashoes te kunnen vervangen. Echter, wat zit die as vast zeg…
Hebben jullie tips om die as los te krijgen? Kan ik bijvoorbeeld via de motorruimte iets tussen de bak en de aandrijfas klemmen om hem zo los te slaan?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Mark Gielen schreef:
maar de de linker aandrijfas is altijd lachen (not) om dat ding los te krijgen. Deze zit met een verende ring op het einde van de as in de bak geklemd en de kunst is om de as recht eruit te trekken zodat deze ring niet klem komt te zitten en anders kun je er met grof geweld aan voor het “kreng” eruit te krijgen.
Succes
Mark
Als je het ding eenmaal scheef hebt getrokken wordt het lastiger, de hoes aan de bakkant moet toch al vv dus deze evt losnijden ligt de rest van de as niet meer in de weg maar dan iets tussen de bak en as duwen het resttant eruit te krijgen alleen kom je er natuurlijk geweldig goed bij. Het beste gaat het iig met een wig deze ertussen slaan en wachten tot het ding loskomt. Moet wel zeggen bij mij was de motor uit de auto wat het wel iets makkelijker maakte om erbij te komen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Bedankt voor je reactie en je eerdere tips. Ik heb geprobeerd om hem er recht uit te trekken en volgens mij heb ik hem nog niet scheef getrokken, er is nog helemaal beweging in gekomen. Gaat die verende ring trouwens niet kapot bij het er uit trekken van de as?
Een CX is in ieder geval een auto waar je spierballen van krijgt, ben ik inmiddels achter.
Vandaag een pakje uit Raamsdonksveer gekregen, met daarin 2 opgeknapte en gangbaar gemaakte remklauwen. Deze inmiddels gemonteerd. Met dank aan La Léo voor het snelle opknappen en opsturen!
De todo-lijst wordt steeds korter maar toch meer werk dan je denkt, zo’n schuurvondst aan de gang krijgen. Maar wel leuk om te doen!
Morgen maar weer eens aan de slag met het los krijgen van de aandrijfas. Extra tips zijn altijd welkom!