








Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Maak eerst het stukje zichtbare schroefdraad van het gat goed schoon als je een schroevendraaier gaat proberen.
Edit: Als ik de foto inzoom lijkt er bovenaan een heel klein stukje over het draad te zitten. Misschien is het wat om dat eerst voorzichtig weg te halen.
HEBBES ! Hij is er uit.
Eerst een beter “centerpuntje” geboord met 2,5 mm
Toen 3,5 mm boortje er in, ongeveer slechts 10 mm diep. (boortje moest worden ingekort ivm ruimte veercylinderhuis -> kop) Niet verder opgeboord naar 4,5 ivm risico van “uitzetten” van het tapeind (zie opmerking Bogaart)
3mm linkse tap er in, tikje met de hamer meegegeven om hem goed vast te zetten
En héél voorzichtig draaien en PATS! los.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties.
De methode “Waterman” werkt. Was het niet gelukt dan was de methode “Bogaart” mijn tweede optie.
———————————————————————————-
Nu nog wat vragen:
1) nieuwe tapeinden monteren met kopervet?
2) speciale moeren gebruiken? (zijvlak heeft een inkeping. Smalle kant aan de kant van de kop?
3) pakkingen zonder uitlaatpasta monteren neem ik aan.
felicitations!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed gedaan jochie!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gefeliciteerd!!!!
Ik zal mijn inzichten over een linkse tap bijstellen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gefeliciteerd, ik weet nog wat een voldoening het was om de kop heel te houden.
Peter.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
netjes. Moet een opluchting zijn.
Absoluut. Een aantal jaren geleden heb ik die kop er al eens afgehaald en weggebracht voor revisie.
Een tweede keer zat ik niet zo op te wachten, ook al niet omdat je hem dan weer moet laten vlakken als dat nog mogelijk is.
Graag nog jullie reactie op 3 vragen:
1) nieuwe tapeinden monteren met kopervet?
2) speciale moeren gebruiken? (zijvlak heeft een inkeping. Smalle kant aan de kant van de kop?
3) pakkingen zonder uitlaatpasta monteren neem ik aan.
Gefeliciteerd! Maar niet om de feestvreugde te bederven, hij heeft niet echt vast gezeten. Als de moer zo vast zit en het tapeind zo vast zit in het aluminium dat de boel breekt, dan heb je hem er niet zomaar uit en het gevaar van een afbrekende linkse tap is groot.
Bij de bekende leveranciers kun je messing moeren bestellen/halen en ik zou de tapeinden er idd met een beetje kopervet in zetten, maar zeker niet met een borgvloeistof.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik monteer altijd met pasta. draadeinden met koperpasta. Messing moeren nemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:ik monteer altijd met pasta.
Bedoel je ook uitlaatpasta op de vlakken waar de pakkingen komen?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou géén pasta tussen de pakkingen monteren. Het is namelijk compleet zinloos omdat het om vlakafdichting gaat. Ook bij Boog z’n sm hebben we laatst de vlampijpen en spruitstukken zonder pasta gemonteerd. Het hoort er af-fabriek ook niet tussen trouwens.
Wel de tapeinden met kopervet monteren hoor, dat werkt inderdaad erg goed. En vergeet ook niet om na 500 km even te checken of alles goed vast zit
Goed werk dat je dat tapeind er netjes uit hebt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
OK, en nogmaals bedankt voor je prima advies.
Das altijd feest hé als je die k*tbouten eruit hebt, geduld en doorzettingsvermogen wordt altijd beloond!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige