even voorstellen
bx19trsaircoautlpg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 09 februari 2011 07:37 PM

beste forumleden

Na 2 auto’s van vreemde merken (renault en toyota), ben ik terug bij de basis.
De harde vering en de hoge wegenbelasting maakten een heroriëntatie nodig. Na proefrit in de Polo en de Fiat mj evo kreeg ik op tijd te horen dat citroen ook met een wb vrije auto komt.
De polo bromde teveel bij lage toerentallen en gaf de hele tijd het gevoel alsof de motor te zwaar belast werd, alsof je op valsplat reed, niet prettig, en daarmee vielen de fabia en ibiza dus ook af.
De punto deed het motorisch stukken beter maar stuurde erg licht en kon me niet overtuigen.

Toen naar de citroen en na wat soebatten over het bij te betalen bedrag, getekend voor de c3 e-hdi zonder een meter gereden te hebben.
De (voor dit gewicht) volwassen motor en de goede naam op comfort gebied was voor mij voldoende garantie om deze stap te maken.
Ook de 640.000 km met mijn bx van 1992 tot 2007 geven een solide (emotionele) basis voor deze wagen.

Ik heb ook een vraag aan de mede forumleden, de afgelopen 4 jaar met de toyota diesel waren in de koude maanden altijd weer onaangenaam, door het tergend trage opwarmen van het interieur, pas na 7 kilometer wordt het iets lauw en na 15 kilometer normaal warm. De dealer kon er niets aan veranderen het was een “eigenschap” van de hoogrendement motor.

OK nu de vraag; zit er in de e-HDI een zogenaamde bijverwarming?

Deze bijverwarming werkt electrisch en zit in menig HDI en TDI auto af fabriek ingebouwd en zorgt met ca 1000 watt voor extra warmte in het koelwatercircuit of wordt in de luchtstroom naar de kachelradiator gezet , op beide manieren is er na vrij korte tijd warme lucht.

Dit systeem zou ik graag in mijn c3 willen hebben maar de dealer kan me niet vertellen of het er al op zit of niet.
Ter illustratie wijs ik op de punto en de corsa ecoflex die deze extra verwarming voor ca € 295-_
als extra bij te bestellen accessoire op hun prijslijst zetten.
Ik zou zelf deze extra zeker voor dit bedrag bijbestellen, maar het zou natuurlijk beter zijn als het standaard af-fabriek er op zit.
Weet iemand wat meer van dit verwarmingsverhaal?

En als de dealers meer vragen hierover krijgen zal er misschien beweging komen vanuit CN. Want het systeem en het onderdeel is gewoon bekend bij de PSA groep!

graag hoor ik jullie reacties!

Profiel  
 
bert-w
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007

- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Gepost: 09 februari 2011 08:32 PM
  [ # 1 ]

Hallo en welkom op het Forum.

Mijn ervaring met TDI en HDi motoren is ook dat het lang duurt voordat er interieur warmte wordt afgeven.
Zeker als je zoals ik dicht bij een doorgaande weg woont en dus na een paar 100mtr al in zijn vijf met 80km p/uur rijd.
Gelukkig heb ik een garage tot mijn beschikking waar de auto ‘s nachts staat. En mijn vorige auto Grand C4 Picasso had bovendien stoelverwarming.
Bij mijn weten heeft Citroën dit niet in een C3 e-HDi en is het ook niet als optie te bestellen.
Middels automatische airco kan je het wel sneller warm krijgen in het interieur maar dit is als optie alleen te bestellen in combi met navigatie en hifi. Nadeel van airco is weer dat deze ook ontvochtigd en droge lucht voelt kouder aan.

Ik rij nu tijdelijk in een benzine C3 en begin volgende maand wordt mijn C3 e-HDi geleverd.
Hoop dat het dan niet meer gaat winteren.

Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 09 februari 2011 09:56 PM
  [ # 2 ]

In mijn C3 1.4 HDi (2002-2009) zit wel een electrisch verwarmingselement in het koelsysteem van 1000 W.
Binnen een paar km wordt er al warme lucht naar binnen geblazen.
Het werkt prima, beter dan in een Saxo 1.5 D en in een P205 1.8 D die ik ooit heb gehad.
Die laatste begon pas na een km of 10 warme lucht te blazen…....

Het lijkt me dat een e-HDi ook wel een electrisch verwarmingselement in het koelsysteem heeft, anders vries je echt half dood als je met -15 graden gaat rijden. En dat is toch wel uit de tijd.

Profiel  
 
bx19trsaircoautlpg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 09 februari 2011 10:50 PM
  [ # 3 ]

Bert en Jeroen bedankt voor de reactie en voor Bert,  volgend jaar zal het toch wel weer koud worden en ik blijf dus hopen op het c3 verhaal van Jeroen want een garage heb ik helaas niet, dus krabben en daarna kou lijden….. of toch sneller warm dan mijn toyota!

groet gj.

Profiel  
 
Frank65
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005

- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Gepost: 04 juni 2011 12:01 AM
  [ # 4 ]

Ik heb er een webasto standkachel in laten zetten maar dat kost dan ook aanzienlijk meer als jij omschrijft.

Maar dan ook al lekker warm bij het instappen en nooit meer ruiten krabben.

Afhankelijk van hoe lang je met de auto blijft rijden is dat wel of geen alternatief, hoewel de standkachel overgezet kan worden naar een andere auto.

Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook