Als je goed gelezen had , had je kunnun lezen dat ik dat zelf als eerste opmerkte.
Wat werken met brandbare stoffen aangaat.
Ik ben lasser en las elke dag aan explosieve leidingen en tanks, zowel gas als olie als ook brandstof leidingen.
Vaak ook nog als de volle druk erop staat, dus ik weet wel hoe ik een tank veilig moet open snijden.
Ter gerust stelling. Vul ik de tank eerst met een inert gas, dat neemt elk gevaar weg.
Oja, slijpvonken zijn niet heet genoeg om brandstof of (aard)gas te ontsteken.
Dat zeg je nou, maar waar ik werkte stond een vrachtwagen accu onder de lader en een oelewapper ging daarbij in de buurt staan te slijptollen. Een flinke knal en de accu aan scherven, het zuur over de vloer, het was een groot succes.
Wat denk je, als de vonken heet genoeg zijn om zich in glas vast te branden, zullen ze dan heet genoeg zijn om een brandbaar mengsel te ontsteken?
als je slijpt boven een accu aan de lading, is dat logisch daar hangt een walm waterstof gas boven, wat vele malen explosiever is dan benzine of diesel of aardgas.
en inderdaad slijpsel brand vast in glas, (je zou mijn bril moeten zien)
maar dat komt omdat de slijpdeeltjes heet zijn, en niet direct afkoelen als ze tegen glas aan spatten,
een ander verhaal is het als ze in een vloeistof terechtkomen.
als ik zogenaamde “stoppels"op een gasleiding las, dan word de pijp waarop deze gelast worden ook nagenoeg 1500 graden, hier achter staat doorgaans 8Bar gasdruk.
en dat is ook niet voldoende om de toestand te doen ontbranden,
ik zal even een testje doen en op youtube plaatsen met benzine en gas..
Volgens mij maak je een denkfoutje, als je gaat lassen aan een gasleiding waar de volle gasdruk op staat kan het gas in de leiding niet ontbranden. Aardgas (CH4) is namelijk onbrandbaar, net als benzine en al die koolwaterstoffen. Je krijgt pas ontbranding als je een brandbaar mengsel hebt van een koolwaterstof en zuurstof in de lucht.
Als jij een proefje gaat doen, kijk dan wel goed uit want het kan zeer ernstig fout gaan.
En alles ging goed ! leerzaam, maar ik blijf toch wel voorzichtig…
gr Mark
het thema is of de slijpvonken heet genoeg zijn om een gas of vloeistof te ontsteken en uit dit filmpje blijkt van niet.
Blijkbaar heb je in de niet goed uitgegaste tanks een explosief mengsel waarvan de temp zo hoog oploopt dat dan een beetje extra warmte voldoende is om te ontbranden.
Maar een duidelijk filpmje (en een leuke auto op de achtergrond!!)
grt
PS: weet bello hiervan?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Offtopic : bello stinkt uit z’n bek naar benzine…
gr Mark
Bello heet tom, en die lette even niet op…:-)





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han S schreef:Dat zeg je nou, maar waar ik werkte stond een vrachtwagen accu onder de lader en een oelewapper ging daarbij in de buurt staan te slijptollen. Een flinke knal en de accu aan scherven, het zuur over de vloer, het was een groot succes.
Wat denk je, als de vonken heet genoeg zijn om zich in glas vast te branden, zullen ze dan heet genoeg zijn om een brandbaar mengsel te ontsteken?[/quote
Jij mag nog niet!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9373
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Eigen ervaring,een oude olie drum door geslepen.
Lukte maar half de rest ging vanzelf.
en net wat je zegt je moet wel de juiste verhouding hebben van alles anders gebeurt er niks.
maar je zult het geluk maar hebben
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
capt kok schreef:(en een leuke auto op de achtergrond!!)
grt
PS: weet bello hiervan?
Dat is geen auto,
dat is een begrafenis aanhanger uit 1961.
van Frans knobel, het huidige westfalia.




























Totaal aantal Berichten: 9373
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En gelukt met slijpen????
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
[quote author=“sloopkogel”
Dat is geen auto,
dat is een begrafenis aanhanger uit 1961.
Is dat voor als de brandblusser niet meer helpt?