



Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
De airco laten bijvullen is de volgende stap
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Chrispy70 schreef:De airco laten bijvullen is de volgende stap
En zo geschiede….
Vandaag de airco laten vullen in Mijdrecht.
Er bleek nog maar 1 Bar aan druk op te zitten.
Voor de lektest is er 12 Bar stikstof ingegaan. En de druk was na een kwartier nog hetzelfde.
We zagen al dat de aircopomp meedraaide en de fan aansloeg wanneer we de airco schakelaar indrukten.
So far, so good…
Vervolgens werd de installatie vacuum gezogen en gevuld met R437A.
De lucht uit de blowers was 6 graden terwijl het buiten 24 was.
Daarna is er nog smeermiddel en een kleurstofje ingegaan. (Mocht er toch een lek ontstaan dan is dit goed waar te nemen met black light)
De reis naar huis was heerlijk koel.
Ik ben een gelukkig man
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Dat klinkt goed Chrispy!
Ben je bij Airco Service Mijdrecht geweest? Ik ben ook aan het kijken voor een adresje en ben benieuwd of zij goede service leveren. Ik begrijp uit jouw post in ieder geval van wel.
Maar wat is R437A en wat is het verschil et R413A? Op marktplaats adverteren ze met R413A als vulmiddel voor R12-systemen…




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
jaco schreef:Op marktplaats adverteren ze met R413A als vulmiddel voor R12-systemen…
Ja viel me naderhand ook op. Even gegoogled:
“Het klopt dat er wat problemen mee zijn om r413a te gebruiken, dit menggas “valt” uitelkaar tijdens gebruik zodat de belangrijkste gassen het eerste uit je systeem verdwijnen, zodat er alleen maar r134a overblijft (ook een bestanddeel van het gas) bij r437a is dit opgelost en blijft het gas “gebonden” en blijft dus zoals het in je systeem gegaan is.”
Ik vond Aircoservice Mijdrecht ter zake kundig en zou ze zeker aanbevelen.
Dat gezegd hebbende, misschien eerst eens kijken hoe de Airco zich houdt
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Heldere uitleg. Goed om te weten als ik te zijner tijd bij ze langs ga.




































Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Inderdaad, een heel bruikbare tip! Is dit echt alleen een kwestie van bijvullen of moet er toch ook gedeeltelijk omgebouwd worden?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Het was alleen een kwestie van bijvullen. Stond er zelf ook versteld van dat een 35 jaar oude installatie nog werkt.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mooi zeg!
Is de installatie eerst afgeperst om er zeker van te zijn dat het ook langere tijd blijft werken?
Goeie tip van Mijdrecht. In m’n XM zit nu R413a, maar moet nodig bijgevuld worden. Dit zou ik daar dus kunnen laten doen met R437a. Daarmee zou ik een ombouw naar R134a kunnen voorkomen. Of in ieder geval uitstellen, want hoe lang zou dat R437a nog gebruikt mogen worden?




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Als antwoord op je vraag:
Chrispy70 schreef:
Voor de lektest is er eerst 12 Bar stikstof ingegaan. En de druk was na een kwartier nog hetzelfde.
Het nieuwe koelmiddel tast de ozonlaag niet aan dus ik zie geen reden waarom ze dat ook zouden gaan verbieden.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Chrispy70 schreef:Het was alleen een kwestie van bijvullen. Stond er zelf ook versteld van dat een 35 jaar oude installatie nog werkt.
De airco uit mijn DS werkte ook nog prima hoor. Zolang het dicht zit is er niets aan de hand.





























Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook een perfecte airco veliest door diffusie 10% van het gas per jaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Ik ben er trouwens ook achter dat de standaard kachelkraan gewoon werkt.
Die after market(beun)kraan was dus helemaal niet nodig geweest als ze hadden gezien dat er een spleet van 3 cm zat tussen luchtinlaat en kachelhuis.
Weet iemand een goed onderhoudsmiddel voor CX lederen bekleding?
Het interieur is echt prachtig, en dat wil ik graag zo houden.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
voor herstel en bij-kleuren heb ik spul van de leerlooier
onderhoudspul hebben ze ook wel. even op hun site lezen, en je weet meer ! op een vraag heb je daar zo antwoord.
goed onderhoudspul heb je ook van leatherique. ook verkooppunt in duitsland. rejuvinator/pristine clean combi. verwerkt goed !
en er zijn er veel meer…..
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dat leer ziet er nog fantastisch uit zeg!
Ik heb vorig jaar producten gebruikt van colourlock in Dronten. Allerlei verschillende soorten producten en heel goed spul!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik gebruik altijd zadelvet op natuurlijke basis, gewoon te koop bij een ruitersportwinkel of de Boerenbond/Welkoop.
Deze:
Werkt perfect en ruikt ook nog eens heerlijk naar Amaretto!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D