1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Het redden van een Visa
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 713
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 17 juni 2011 08:08 PM

Onze Visa is net 25 jaar geworden, maar het einde kondigt zich aan. Komende augustus moet de auto apk gekeurd worden en daar komt hij niet doorheen zegt de garage. Hoofdreden is het subframe. Ik heb al bij de Visaclub geïnformeerd, maar zij hebben er geen. En een donorauto zie ik niet zitten, geen plek.
Nu is het plaatwerk ook aan vele kanten kwalijk, dus ziet alles er wat somber uit.
Is zo’n subframe zelf te vervangen en hoe kom ik eraan?

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 juni 2011 09:20 PM
  [ # 1 ]

Weet niet hoe slecht ie is, maar ik zeg: Lassen dat subframe en opnieuw keuren (waarschijnlijk bij een andere keurmeester). Smile

Citroen!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 18 juni 2011 09:15 AM
  [ # 2 ]

Ik hou uiteindelijk nog wel een 1100-4-bak subframe over…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Snoekedoek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 juni 2011 11:37 AM
  [ # 3 ]

Lassen van het subframe mag niet volgens de APK-regels, dus dat is geen optie.
Subframe is, voor een sleutelaar, gemakkelijk te vervangen. De motor moet er volledig uit.
Het subframe zit verder met bouten aan het chassis bevestigd.

BFG 1301 / 1987
Citroën DS20 Pallas BVH / 1972
Citroën ID20 Super (met kofferbakverwarming) / 1970
Citroën BX Sport Pick-up / 1986
Citroën CX 25 GTi Turbo / 1986
Citroën 2CV6 / 1984
Citroën Visa Club / 1980
Volvo Amazon P221 / 1967
Citroën Berlingo 1.6 16V Multispace / 2006
Renault Twingo 1.2 16V Dynamique
Citroën C5 3.0 V6 Hdi Exclusive / 2011

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 juni 2011 05:17 PM
  [ # 4 ]

Als het lassen goed (deugdelijk) en onzichtbaar gebeurt, lijkt me dat een betere optie dan alles vervangen.

Citroen!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 19 juni 2011 12:05 AM
  [ # 5 ]

Met het risico dat de keurmeester het toch ziet en je plannetje in het water valt na een dure lasklus…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 juni 2011 12:14 AM
  [ # 6 ]

Weet je wat de definitie is van onzichtbaar?  Wink

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juni 2011 12:17 AM
  [ # 7 ]
Snoekedoek schreef:

Lassen van het subframe mag niet volgens de APK-regels, dus dat is geen optie.

Ik heb vele bx-subframes onzichtbaar hersteld en enkele daarvan rijden nog steeds rond en komen keurig door de apk ieder jaar. Een ervan is in het bezit van een forum lid die door ons laswerk al 10 jaar extra lol van zijn bx turbo diesel heeft!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 19 juni 2011 09:49 AM
  [ # 8 ]

Nog een weekje, dan heb ik ws mijn subframe er onderuit Wink

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9553
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 juni 2011 10:52 AM
  [ # 9 ]
Snoekedoek schreef:

Lassen van het subframe mag niet volgens de APK-regels, dus dat is geen optie.

Niet juist, lassen aan dragende delen van een auto, waaronder subframe’s, is toegestaan, mits het voor minimaal 75 % is afgelast.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 713
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 26 juni 2011 01:03 PM
  [ # 10 ]

Ik begrijp dus dat het lassen van het subframe een optie is.
De dorpel moeten echter ook gelast worden, maar die zijn nog nieuw verkrijgbaar.
Iemand een idee hoe de bevestiging daarvan is? Schroeven bv?

De resolutie laat plaatsing blijkbaar niet toe, maar de afbeelding staat op:

http://www.artaparts.nl

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 juni 2011 06:08 PM
  [ # 11 ]

Dorpels zijn ook gelast. Gewoon een goede lasser zoeken en een prijsopgave laten doen zou ik zeggen.
Off-topic: Hoe is het met de Panhard?

Citroen!

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 713
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 26 juni 2011 09:21 PM
  [ # 12 ]

Ik ken een goede lasser die al e.e.a aan de Visa heeft gedaan. Dus misschien dat ik ‘m wel voor de overige zaken kan strikken.

De Panhard: Cylinder heb ik verwijderd en de zuiger moer er nog af. Vervolgens moet ik op zoek naar een andere cylinder + bijbehorende zuiger. Ik zag laatst op een site in Frankrijk een adv. voor een compleet (vast) blok voor 80 euro. Alleen de adverteerder reageert niet.

Ik moet wel het type S5 hebben dat is nog zonder de hydraulische klepspelings-inrichting.
Komt wel. Eerst gaan we met de cx naar Spanje.
Ik til het dus over de zomer heen, maar de Visa is er ook nog, dus tijd te kort.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 juni 2011 11:48 PM
  [ # 13 ]

Ok, succes!

Citroen!

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 713
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 29 juni 2011 02:20 PM
  [ # 14 ]

Vandaag een citroen-specialist gesproken. Het subframe mag gelast worden. Gelijk een afspraak voor apk gemaakt en daar gaat de Visa in augustus eerst naar toe. Vervolgens kijken we wat eruit komt en op basis hiervan beslissen we hoe verder. Als de keuring verder geen grote zaken vertoont, gaat de Visa naar de lasser. Er is dus weer hoop voor deze Visa!

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 juni 2011 07:39 PM
  [ # 15 ]

very good

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook