Hallo,
Bij terugkomst eerst even gaan tanken en dan merken dat de DS achter niet meer omhoog komt.
Dan maar even in de hoogste stand met vele bedenkingen naar huis gereden. Bij terugkomst thuis meteen de motorkap opengedaan en in het LHM vat gekeken, rook en hartstikke leeg.
Meteen gevuld en ontlucht. Nu hebben we ontdek dat de leiding al een keer gelast/gesoldeerd is.
Mijn vraag is bij dezen, kan de leiding opnieuw gelast/gesoldeerd worden of kan ik er een knel koppeling er tussen doen. Wie heeft daar ervaring in of goede raad voor.
Groetjes,
Marc





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Om welke leiding gaat het precies?
Een leiding repareren is altijd een noodoplossing. Dus gewoon vervangen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dieleiding zou ik nooit solderen! Het is de hoofdleiding en er staat een pulserende kracht op. Ik durf best te gokken maar dit solderen? Nee, dat niet… Veel te link….
Bij van der Laan in Abbenes kan je daar een hele mooie oplossing voor kopen: een hydraulische slang met koppelingen. Gaat nooit meer stuk en is veel makkelijker te vervangen dan de originele leiding. Ok, niet meer origineel, wel goed!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Deze leiding niet repareren, inderdaad.
Leiding ligt ook in rubbers, die vaak versleten zijn: die dus ook vervangen als je voor origineel gaat.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een andere leiding zou je misschien nog kunnen solderen (als noodreparatie), maar deze? Dan ben je echt levensmoe. Bovendien gaat het toch weer kapot, zoals nu te zien is.
Citroen!
Een waarschuwing is hier op zijn plaats:
Ik heb gehoord dat er momenteel nieuwe stalen leidingen geleverd worden waarvan de wartels uit hun schroefdraad trillen, dit is al meerdere keren gebeurd bij verschillende auto’s.
Er zijn in het verleden al verschillende producenten bezig geweest om deze leiding te re-produceren, nikkel/koper is te zwak gebleken, en de ervaringen met rvs waren ook niet zo denderend.
De aanpassing die “Waterman” voorstelt is een mogelijkheid, persoonlijk zou ik een goede gebruikte zoeken. Inspecteer deze dan wel op haarscheurtjes bij de openingen, en monteer hem spanningloos, en in de daarvoor bestemde klemmen.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Juist dat spanningsloos monteren is zo lastig!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Kijk Jan, een gebruikte originele kun je goed een beetje verbuigen, zodat je hem mooi kan monteren. Dat is met een rvs toch echt wel wat lastiger…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb exercitie al keertje gedaan: het meeste werk is de (gebruikte) leiding tussen de hele warwinkel doorfrutten zonder te buigen!
Heb eerst geoefend met de oude, lekke leiding om het betere bochtenwerk onder de knie te krijgen…












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij Huub in het zand liggen er zat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo,
Alvast iedereen bedankt voor de reactie.
Vrijdag a.s. laat ik de leiding vernieuwen bij CTA.
Ik heb de leiding eerst afgetaped en extra rubber erom gedraaid en dan tairips erom gedaan ik moet n.l. 7 km rijden met de DS. Heeft iemand anders een suggestie om toch die 7 km naar de garage te kunnen maken zonder schade te berokkenen.
Ik ben benieuwd.
Groetjes,
Marc














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat dacht je van een trailer/oprijwagen/sleepwagen Er staat namelijk wel 175 bar pulserend op die leiding namelijk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wegenwacht?
mstoffie schreef:Hallo,
Alvast iedereen bedankt voor de reactie.
Vrijdag a.s. laat ik de leiding vernieuwen bij CTA.
Ik heb de leiding eerst afgetaped en extra rubber erom gedraaid en dan tairips erom gedaan ik moet n.l. 7 km rijden met de DS. Heeft iemand anders een suggestie om toch die 7 km naar de garage te kunnen maken zonder schade te berokkenen.
Ik ben benieuwd.Groetjes,
Marc
Dat gaat niet lukken, de druk is veel te hoog en blaast er dwars doorheen. Hardsolderen van de leiding kan een tijdelijke oplossing zijn, maar daarvoor moet je hem er uit sleutelen want dat moet met de lasbrander en messing als soldeermiddel. Dan kun je net zo goed meteen een andere er in sleutelen, dus als je het zelf niet kunt zal het slepen worden met de oprijwagen zoals hier al is gezegd.