2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Accu of dynamo defect?
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 juni 2011 10:14 PM
  [ # 16 ]

Als de accuspanning onder de 8V zakt tijdens starten heb je een probleem (accu overleden of te grote weerstand in startcircuit).

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 20 juni 2011 10:15 PM
  [ # 17 ]

Spanning met draaiende startmotor zou toch tegen de 10 Volt moeten blijven, denk ik.
Misschien is er een meetmethode om kortsluiting van je startmotor te meten als die nog in de auto zit?

Scheelt uit- en inbouwen…

Hoelang blijven je grote lampen branden bij geladen accu?

knuffel

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 20 juni 2011 10:42 PM
  [ # 18 ]

Dank weer, heren.

vlietmansje schreef:

Hoelang blijven je grote lampen branden bij geladen accu?

Tja tot ie leeg is op zich denk ik toch Wink ? Je bedoelt als ik niet start neem ik aan..zal eens kijken. Heb alleen geen lader ofzo dus mocht ie daar leeg op lopen dan heb ik wel weer een ander probleempje omdat ik dan ff niks meer kan proberen. Wil je zeggen dat die 13V zolang ik niet start ook mooier kan lijken dan het is en de accu al dichter bij dood kan zijn dan ik denk/hoop? Zegt die 13V gewoon niet zoveel?

@driverD: ja minder dan 8V is het zeker, dus dat klinkt niet goed. Als de startmotor een paar slagen draait, weliswaar veel te langzaam en te kort, mag ik dan op zich niet uitsluiten dat de startmotor zelf kapot is? Waar kan ik die weerstand die je noemt nog meer zoeken/meten..? De accuklemmen zitten goed vast, zijn schoon, en het meten heb ik niet alleen op de polen gedaan, ook getest op de kale bedrading aan de klem en was hetzelfde.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 juni 2011 10:44 PM
  [ # 19 ]

Startmotor zou ik zeker NIET uitsluiten van het lijstje “verdachten”. Als ie inwendig aanloopt, trekt ie enorm veel stroom!

Citroen!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 juni 2011 10:45 PM
  [ # 20 ]

TopicStarter zegt dat hij OP de polen meet.
Als je daar onbelast 13 volt meet is dat op zich wel OK, de accu is niet leeg.
Meet je daarna tijdens het starten niet meer dan 4 - 5 volt op de polen, dan heeft niet de bekabeling of de startmotor maar de accu zelf kennelijk een hoge inwendige weerstand. Dat kan bijvoorbeeld door sulfateren, of door afgebroken of gescheurde plaat o.i.d.
Die accu is dan definitief wijlen.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 juni 2011 10:48 PM
  [ # 21 ]

Toevoeging: inderdaad, als de startmotor juist een zeer lage inwendige weerstand heeft / bijna kortsluit of zwaar aanloopt, zal er een (te) hoge stroom lopen en zal ook een accu met normale capaciteit een lage spanning laten zien.
Test: Groot licht aan, richtingaanwijzers aan, ventilator aan en accuspanning meten. Als die normaal boven de 12 blijft zou het inderdaad de startmotor kunnen zijn.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 21 juni 2011 12:21 AM
  [ # 22 ]
nltecoko schreef:

Test: Groot licht aan, richtingaanwijzers aan, ventilator aan en accuspanning meten. Als die normaal boven de 12 blijft zou het inderdaad de startmotor kunnen zijn.

Net gedaan. Dan kom ik op 10,9..dus juist onder de 12. De richtingaanwijzer wil gek genoeg niet (blijvend) pakken trouwens, normaal nooit problemen mee. PS de aanblik van die coole grote gele joekels in het donker verzacht wel weer een beetje de pijn van het startprobleem ;-/ Voor de volledigheid: accu- en olielampje branden gewoon bij contact, en zowel binnenverlichting als grootlicht werken naar behoren. Ik heb nu maar niet geprobeerd te starten, alleen even nltecoko’s test gedaan.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juni 2011 12:57 AM
  [ # 23 ]
DriverD schreef:

Als de accuspanning onder de 8V zakt tijdens starten heb je een probleem (accu overleden of te grote weerstand in startcircuit).

Te grote weerstand in startcircuit zou juist resulteren in een kleinere spanningsval. Puur op de accupolen gemeten dan…

Ik heb een keer iets dergelijks gehad omdat er inwendige kortsluiting in de startmotor zat. Test: starten met starterkabels. Als die elkaar tijdens het starten duidelijk afstoten heb je een flinke kortsluiting in de startmotor.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 21 juni 2011 09:36 AM
  [ # 24 ]

Ach, 10.9 volt bij volle belasting en stilstaande motor is helemaal niet onredelijk.
Zeker als’tie dat ook nog meer dan een minuut volhoudt.
Eerste verdachte is nu toch inderdaad de startmotor. Die lijkt, om welke reden dan ook, gewoon te veel stroom te trekken.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 21 juni 2011 11:11 AM
  [ # 25 ]
jantje1948 schreef:

Ik heb een keer iets dergelijks gehad omdat er inwendige kortsluiting in de startmotor zat. Test: starten met starterkabels. Als die elkaar tijdens het starten duidelijk afstoten heb je een flinke kortsluiting in de startmotor.

Hmm toch maar eens echte startkabels kopen dan i.p.v. die te dunne kabels met plastic handvatjes die half wegsmelten. Want daarmee is het nog nooit gelukt de DS te starten. Vraag me sowieso af of de acuu van mijn gewone autootje voldoet, want in de DS zit er een van 70 of 72 mah. Maar @jantje: wat is dat ‘elkaar afstoten’, wat moet je dan merken?

Dank voor de diagnose-adviezen allemaal. Valt er nu nog iets te meten/checken of moet dat ding er gewoon uit. Gisteravond nog meer start(motor)topics doorgekeken..als daar inderdaad iets mis mee is ben je dus niet blij. Althans niet als je van de straat afhankelijk bent zoals ik.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juni 2011 11:46 AM
  [ # 26 ]

Een gewoon klein accutje kan prima gebruikt worden. Laat de motor van de kleine auto verhoogd stationair lopen gedurende enkele minuten om de DS Accu een beetje bij te laden.. Daarna gewoon starten.

Je bent niet blij idd. Ik deed het afgelopen winter 2 keer op straat…Koop een Valeo snelstarter. Die monteer je snel!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 21 juni 2011 12:45 PM
  [ # 27 ]

Als je met zekerheid de accu wilt uitsluiten lijkt het me wijs niet met startkabels te starten via de accu in de ds, maar de accu gewoon even in het bakje te zetten en te kijken wat er gebeurd, verder kan het geen kwaad de sm. eens grondig te reinigen, waar nodig te smeren en de koolborstels en relaiscontact na te kijken, laat je niet bang maken je krijgt hem er echt wel uit hoor.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 21 juni 2011 05:20 PM
  [ # 28 ]

Nog even over dat testje: is het trouwens raar dat (ongestart dus) het knipperlicht alleen werkt als je dat als eerste aanzet, en niet als je eerst je lichten al hebt aangezet?

(@vlietmansje:) Hoedanook, als ik de ventilator er niet bij aanzet en een tijdje aankijk hoe het met de lichten verloopt, dan zakt dat in gestaag/regelmatig tempo terug tot ongeveer 8,3V en blijft daar dan op staan. (Groot)licht blijft het de hele tijd gewoon even sterk doen, tot ik uiteindelijk zelf het contact uitzet.

Qua weerstand-in-het-circuit-verhaal (driverD): kan ik soms nog iets met DIT draadje met twee rode sokjes (direct op pluspool misschien?)..het komt uit de stuur-kabelboom links, loopt met de dikke pluskabel mee naar de overkant, dus vanuit de bestuurder rechts, en verdwijnt daar onder het schild waar hij zo dicht bij de startmotor komt dat hij er wel haast aan vast moet zitten..maar dat zie je niet echt, net als driekwart van dat ding zelf Smile

Ondanks de bemoedigende woorden zie ik als sleutelamateur met frobelgereedschap (wat je al doende vast ook weer breekt/betaalt Wink ) toch wel erg op tegen startmotor eruitwerken, volgens mij moet ik daar geen drie avonden op straat mee gaan liggen kl*ten als een prof dat in 3 uur gefixt heeft. Dan stop ik al die tijd liever in het plaatwerk waar ik net lekker mee bezig was voordat dit geintje tussendoor kwam. Misschien toch maar eens proberen er een ram op te geven…en ik heb ook wel eens gehoord over aanslingeren, klinkt heel antiek maar is dat evt. nog een serieuze optie om de auto naar een garage te krijgen? Het is een 4-handbak, een DY2.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juni 2011 05:24 PM
  [ # 29 ]

met dat draadje kan je hem met de hand starten! Houd het mannetje op de plus. (in zn vrij)
Een klap werkt niet want er zit een hitteschild omheen! (als dat er niet is heb je meteen het euvel gevonden!)

Aanslingeren kan!

Starter is er in een half uurtje uit als je eeen enekele uitlaatpijp hebt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 21 juni 2011 05:28 PM
  [ # 30 ]

Ok mooi, draadje niet voor niks opgespoord dan..maar haal je er dan ook echt iets tussenuit qua weerstandsverhaal of doe je eigenlijk hetzelfde als wanneer je de sleutel omdraait.

Hmmm hitteschild omheen…ja erboven grootste deel, maar niet helemaal eromheen toch? Of heeft het geen zin om op het zichtbare deel te rammen Smile

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
 
2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook