1 van de 35
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
MWH.C’s BX 19 GT
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2011 10:13 PM

Aangezien ik geloof dat ik me nooit fatsoenlijk heb voorgesteld, even kort:
Ik ben Milan, 20 jaar, studeer en zit op kamers in Enschede, mijn ouders komen uit De Bilt. Ik ben opgegroeid tussen de Citroëns, van Traction tot Pluriël. Het Citrofilisme is me met de paplepel ingegoten. Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik als liefhebber natuurlijk gaan rondkijken naar auto’s. Het is allemaal leuk, maar het kost allemaal tijd en geld. Toch, kijken bleef leuk. In die tijd vormt zich ook steeds meer een richting. Budget, ontwerp, vering, dagelijkse bruikbaarheid. Zo kwam ik uit bij de BX. Ook daar gaat de specificering verder. De type 1 heeft van die leuke details… De TRS/GT/Sport is lekker luxe… De 19 is zo lekker soepel… Rood is zo mooi op een BX… Uiteindelijk vormt zich in mijn hoofd de perfecte BX: Een rode GT. Wat doe je dan als je er eentje tegen komt op je dagelijkse internetafstruinsessies? Hier volgt het relaas.

Zo gebeurde het dus dat ik op Ebay een advertentie tegen kwam van een rode GT in Bondy, een voorstad van Parijs. Volgens de tekst zowel exterieur, als interieur, als technisch in goede staat. Altijd binnen gestaan. Net CT gehad en een nieuwe uitlaat eronder. Ik heb vaak genoeg getwijfeld als ik iets leuks langs zag komen. In dit geval was het echter snel besloten: Hier wilde ik achteraan. Braaf contact gehad met mijn ouders. Die hadden liever gezien dat ik verstandig nog even af zag van een eigen auto, maar stiekem begrepen en verwachtten ze het al wel een keer. En ze wisten dat deze volgens mijn eisen perfect leek. Goed. Een mail verzonden dan maar. Twee dagen later, geen antwoord. Kan gebeuren. Ik zat er nog niet heel erg over in. Vanuit CiFo werd me toen echter toch wel aangeraden om te bellen. Ik kan me met handen en voeten wel redden met mijn twee jaar basis-Frans, maar een gericht telefoongesprek voeren in het Frans is een ander verhaal. Ik had nog een aanbod ‘liggen’ om te bellen naar een eventuele aanbieder van een auto in Frankrijk, maar die persoon kon ik niet snel bereiken. Vanuit het Autoweek-forum kwam echter hulp. De half in Frankrijk wonende ‘isla’ wilde wel een telefoontje plegen. Graag! Zodoende, de auto werd voor mij gereserveerd en over twee weken, na mijn tentamens, zou ik hem op komen halen.

Volgend probleem. Wat nu als de advertentie schijn blijkt? Wat nu als de GT minder perfect blijkt dan gedacht? Stel dat er iets technisch moet gebeuren voor de auto weg kan. Of dat er onderweg iets kapot gaat. A-technisch als ik ben zou ik dan een probleem hebben. Mijn vader doet bijna alles aan zijn oude Troenen zelf, maar ergens in mijn opvoeding is iets verkeerd gegaan, want dat heb ik niet meegekregen. Lang leve CiFo. Min of meer gekscherend, weinig reactie verwachtend, plaatste ik een comment met de link naar de advertentie en de vraag ‘wie wil er mee?’ Wonder boven wonder, binnen een mum van tijd twee reacties van mensen die wel mee wilden. Contact gezocht, de datum bleek geen probleem en de chauffeur en bijrijder waren geregeld. Beerpeet en CBXtype1, in het vervolg te noemen Peter en HJ, waren de heldhaftige vrijwilligers. Naast handig natuurlijk ook gezelliger!

D-Day
De dag was daar, zaterdag 2 juli 2011. Mijn vader bood aan me weg te brengen naar Peter, dat scheelt weer een fiets ophalen. Aangekomen in een straat met een paar kleurige BX’en leken we goed te zitten. Een minuut na ons arriveerde ook HJ. Onze gastheer raapte nog even wat spullen bij elkaar en we konden snel de weg op. Midden-Nederland had net vakantie gekregen, dus enige drukte kon wel verwacht worden op de wegen. De Bleu Camargue BX 16 RS van Peter kreeg de eer en de uitdaging om deze rit naar Parijs aan te gaan. Twee dagen eerder waren er nog wat technische onvolkomenheden met deze dame, maar aan de behaalde snelheden te merken was er nu weinig mis! Onderweg nog wat leuke dingen gespot, zoals een Rolls Royce Phantom Coupé en een paar mooie oude DAF trucks. De drukte op de wegen was niet extreem, de geleende TomTom met Live-functie was achteraf gezien niet eens nodig geweest. De enige echte vertraging kwam door een stel koffieautomaten die niet mee wilden werken. Ze waren buiten dienst, of ze wilden geen koffie geven (maar wel geld slikken…). Uiteindelijk is het toch gelukt.

In Bondy ondanks de navigatie een straat gemist en zodoende een mooi rondje sightseeing gedaan, om uiteindelijk toch voor de deur te parkeren. Nog voor de bel ingedrukt kon worden werd het elektrische hek geopend en kwam meneer naar buiten.

Aan de 16 RS zag hij natuurlijk gelijk dat hij met echte liefhebbers te maken had. De GT stond mooi klaar. Ik kon mijn ogen er gelijk niet vanaf houden. Met zijn allen maakten we de nodige rondjes rond de voiture, de staat van het interieur is uitmuntend en ook onder de motorkap ziet het er keurig uit. Er zitten zelfs stickertjes met wanneer wat is gedaan. De GT is van de schoonvader van de eigenaar geweest en heeft bij beide eigenaren binnen gestaan. Geen roest, niets verbleekt. Ik wil haast zeggen ‘klaar, verkocht’, maar de eigenaar staat erop dat we een proefrit maken. Bij het verlaten van de uitrit krijgen we al een vermoeden, op een kasseienweg wordt die bevestigd: De bollen zijn dringend aan vervanging/vullen toe. Dit is geen vering, dit is stuiteren. De eigenaar wijst me erop dat er een vijfde versnelling op zit, maar ik was toch niet van plan die in de stad, met drempels en een ontbrekende vering, te gebruiken. Bij het keren voor een versperde straat nog even gefaald en de motor af laten slaan, maar elke auto is even wennen zullen we maar zeggen.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2011 10:13 PM
  [ # 1 ]

Na de auto voor de deur gezet te hebben werden we uitgenodigd binnen te treden. De wijk leek niet veel soeps om het maar direct te zeggen, het huis was de uitzondering op die indruk. Naast dat het een kast van een huis was, was het 100 jaar oude ontwerp ook zeer de moeite. Ik heb er helaas te weinig verstand van om te zeggen wat voor stijl het is, maar ik zal een beschrijving geven. Aan de buitenkant leek het ‘frame’ gevormd door niet al te dikke houten balken, ertussen wit pleisterwerk. Om de voordeur in te lopen werd een klein trapje beklommen, om binnen te komen in een ruime hal. Links houtwerk met grote glazen ruiten waardoor je de woonkamer kon zien, alles mooi afgewerkt en in stijl. De eigenaar en ik gingen aan het papierwerk, slechts wat gegevens invullen en wat kopietjes maken en het was gebeurd. Peter en HJ zaten intussen op de zonnige veranda achter het huis, met uitzicht op de zo’n 30m diepe tuin, waar ze bediend werden door de vrouw des huizes. Daar bevestigde ze onze indrukken: Het huis was heerlijk en prachtig, maar vergde veel onderhoud. En de wijk vond ze eigenlijk helemaal niks… Vandaar waarschijnlijk het hoge hek rondom. Tijdens het gesprek herinnerde de (op dat moment al ex-)eigenaar zich dat hij nog wat snuisterijen had. Hij kwam terug met een Revue Technique, een rechterbuitenspiegel en vier originele wielbouten. (er zitten nu 4 antidiefstalbouten op) Oh ja, eerder kwam hij al aan met dakdragers! En nu ik toch aan het beschrijven ben, in het dashboardkastje ligt een boekje met het vereiste onderhoud per 10.000 km en verschillende handleidingen. Tevens gaf hij nog een zelf gemaakt kort overzicht met wat recent onderhoud en het Controle Technique-rapport mee. De distributie is 7000 km geleden gedaan (enkele jaren geleden), toen is ook de brandstofmeter vervangen. In mei 2010 zijn oliefilter, benzinefilter en wisserbladen vervangen en vorige maand de bougies en ook de uitlaatdemper.

Na een hartelijk afscheid en de beste gelukswensen kon de terugreis aanvangen.

De eerste meters in mijn écht eigen auto! Lekker het elektrische dakraam open… Er moest wel bij de eerste mogelijkheid getankt worden, waar ik gelijk de complimenten van de pompbediende mocht ontvangen voor mijn auto. Heerlijk trouwens, dat verkeer in Parijs… Op de autoroute reed de GT prima, met glad asfalt heb je niet zo’n last van het stuiteren. Aan het eind van de middag toch maar even geluncht, dat konden we wel gebruiken ondanks de goede zorgen van HJ, die de nodige vernaperingen voor onderweg had meegebracht.

Rustig in de rij voor het betalen van de péage heb je even de gelegenheid goed om je heen te kijken. Een paar rijen verderop staat een paarse, Nederlandse Xantia. Hé, ik ken iemand die zo’n ding heeft. Nog eens kijken dan. Nee… Dat kan niet… Ja, toch. Dat zijn mijn oom en tante! Ik wist niet eens dat die op vakantie waren geweest, laat staan dat die op dat moment ook naar Nederland op weg waren. Er zat nog best wat afstand tussen en ik verwachtte niet dat ze door zouden hebben dat eventueel geclaxonneer voor hun bedoeld was. Even geduld nog. Onze rij betaalde minder snel dan die van hun, waardoor ze een voorsprong kregen. Ik moest en zou ze verbazen, ze moesten me zo eens zien! De auto was lekker warm dus het gas kon er meer op. 150 moet zo’n GT met gemak halen, en ja hoor, prima te doen. Na een poosje doorgassen komen ze dan toch in zicht. Langzaam inhalen, toeteren, geen reactie. De auto’s achter me vonden het minder leuk, dus maar ervoor. Ik laat me wel inhalen. Weer een toeterconcert, geen reactie. Zo’n Xantia moet wel heel goed geïsoleerd zijn… Nog één poging dan. De linkerbaan is voorlopig vrij, ik kan er even naast blijven hangen. Driftig toeterend en zwaaiend kregen we eindelijk hun aandacht en ging het raam omlaag. Even was de verbazing van hun gezichten af te lezen, gevolgd door een brede lach. Gelukt! Communiceren op de snelweg is niet handig en ik had ook weer geen zin om een Aire op te zoeken, dus we hobbelden door.

In België toch maar eens een restaurant opgezocht om een kleine avondmaaltijd te gebruiken onder begeleiding van een stapel BX-verhalen en feitjes. Het restaurant wilde blijkbaar vroeg sluiten, bij het naar buiten gaan moesten we zowat onder de rolluiken door kruipen. Een wisseling van functies vond plaats. HJ had al aangegeven stiekem op zoek te zijn naar vlotter vervoer, die 16TRS en Deauville zijn geen strepentrekkers. Maar hij had nog geen ervaring in wat krachtiger BX’en. Vooruit dan, probeer de GT maar eens. Dat is tenslotte ook voor mij gunstig, iemand met wat meer BX-ervaring weet hoe alles voelt en merkt eerder eventuele afwijkingen op. De koppeling gaat wat zwaar, dat is de enige opmerking die ik kreeg, naast lovende woorden.

Net over de grens ging Peter, die voor ons reed, weer naar een parkeerplaats. Wat zou er zijn? Het bleek dat de koplampen van de GT te hoog staan afgesteld, wat vrij hinderlijk is voor de voorganger. Het leek haast groot licht. Wat gepruts met de verlichtingsknoppen bood geen oplossing, hoewel we er wel achter kwamen hoe de breedstralers uit moesten. Ook handig, die hadden tot die tijd aan gestaan. Dan maar weer door, nog drie kwartier te gaan. Toen letten HJ en ik op het lichtbeeld, inderdaad zag je bij kleine oneffenheden het de bovenrand van het lichtbeeld op de borden boven de weg stuiteren. Dat is wel vrij hoog…

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2011 10:13 PM
  [ # 2 ]

Terug op de plek van vertrek werden de verschillende versnaperingen, gereedschappen en onderdelen weer in de juiste auto’s gelegd en werd nog een heerlijke kop koffie genuttigd. (Nee HJ, ik vond hem niet te sterk en heb prima geslapen Wink ) Het laatste stukje naar huis vormde ook geen probeem. De GT kwam op de oprit te staan bij mijn ouders met het alarm erop. Je weet maar nooit. Helaas waren mijn ouders die ochtend ook vertrokken richting het zuiden, op weg naar mijn halfbroer in Zuid-Frankrijk. Mijn vader zal dus nog drie weken zijn geduld moeten bewaren, dan pas kan hij de auto zien. Dinsdagmiddag ga ik zelf met het vliegtuig achter mijn ouders aan voor een weekje bij mijn halfbroer. Maar eerst die ochtend nog langs het RDW en de douane. Dan zal bij thuiskomst het kenteken wel bekend zijn en kan de definitieve verzekering geregeld worden (ik heb nu een tijdelijke op chassisnummer). En dan kunnen we eens een voor-APK-keuring doen. Hij heeft CT dus basiszaken zullen wel op orde zijn, maar ik weet niet wat de verschillen zijn en waar ze hier nog over zouden kunnen vallen. En dan kunnen de bollen vervangen/gevuld. Ik ga mijn vader in Frankrijk wel vragen waar ik hier in de buurt het best e.e.a. kan regelen.

Voor nu, heel erg bedankt Peter en HJ! Fantastisch dat jullie de reis aandurfden en voor technische assistentie, foto’s en versnaperingen zorgden. very good


Voor de liefhebbers: HET HELE ALBUM.

Oh ja, toch nog een echte vraag: Waar is dit knopje voor:

To do-list:
-  RDW en douane
-  Verzekering
-  APK
Qua onderdelen is er ook e.e.a., voor korte of lange termijn in volgorde van belangrijkheid.
-  Bollen
-  Banden (die zijn net zo oud als de auto) en alarm laten controleren
-  Liefst z.s.m. een Dinitrol-behandeling
-  Enkele lampjes in het dashboard
-  Bumper linksachter vastzetten
-  Period cassettespeler i.p.v. deze CD-unit
-  En ik bedenk vast nog veel meer

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 03 juli 2011 10:19 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 03 juli 2011 10:25 PM
  [ # 4 ]

Mooi verhaal en mooie Bx Milan! En lekker bij mij in de buurt. Wie weet zie ik hem nog eens rijden!

Dat knopje is een fader, bij vroegere auto radio`s kon je niet apart je voor en achter speakers instellen met FAD. Met deze knop dus wel. Ze werden ook wel eens gebruikt in combinatie met de koptelefoon aansluiting in de middenconsole. Dan konden kinders muziek luisteren zonder dat de oude lui daar last van hadden.

Maar welke orginele banden wil je monteren dan? De velgen lijken me tamelijk orgineel (of waren ze geen optie bij de GT?)

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 juli 2011 10:25 PM
  [ # 5 ]

Wat een verhaal, maar vooral: WAT EEN AUTO!!!!!

Geweldig zeg! Gauw importeren, APK erop en gaan met die kar. Je zou zeggen dat ie gisteren gebouwd was…
Heel veel plezier ermee!

Overigens, dat rolletje: in benzen die ik gereden heb deed dat de luidsprekersterkte tussen voor en achter regelen, maar op een BX heb ik zoiets nog nooit gezien.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2011 10:34 PM
  [ # 6 ]
McDean schreef:

Dat knopje is een fader, bij vroegere auto radio`s kon je niet apart je voor en achter speakers instellen met FAD. Met deze knop dus wel. Ze werden ook wel eens gebruikt in combinatie met de koptelefoon aansluiting in de middenconsole. Dan konden kinders muziek luisteren zonder dat de oude lui daar last van hadden.

Maar welke orginele banden wil je monteren dan? De velgen lijken me tamelijk orgineel (of waren ze geen optie bij de GT?)

Bedankt! Ik zal eens proberen of het werkt.

En de banden: Dat heb ik even te snel opgeschreven. Ik bedoelde dat ik die banden wilde laten controleren, want die zijn al behoorlijk oud… Maar hij is met die banden toch de CT gepasseerd en heeft gisteren een flink stuk flink doorgereden, dus dan denk je dat het misschien nog kan.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 03 juli 2011 11:11 PM
  [ # 7 ]

Als er droogtescheuren in zitten zou ik ze vervangen. Zeker de orginele maat (165/70/r14) is niet duur.

ps, je zei dat een GT de 150 wel moest halen….. De 200 halen ze ook wel!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juli 2011 11:15 PM
  [ # 8 ]

Ja, ik was voorzichtig, er was ander verkeer en ik had de auto pas net. Wonend in Enschede kan ik het waarschijnlijk niet laten een keer de Autobahn te bezoeken. Maar dan moet hij wel eerst helemaal goed zijn. Met 200 in de rondte stuiteren lijkt me niet fijn… Wink

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 03 juli 2011 11:31 PM
  [ # 9 ]

Mooi verhaal,schitterende wagen!  very good

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
CVosje1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 189
Geregistreerd: 28-11-2010

- 2CV 6 Club s6
Gepost: 03 juli 2011 11:33 PM
  [ # 10 ]

gefeliciteerd met je nieuwe wagen
Ben er zuinig mee Wink

Rode 2cv6 Club s6 -1987 nu Bleu Celeste

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 03 juli 2011 11:36 PM
  [ # 11 ]

Zoals ik al zei, erg mooie wagen en gefeliciteerd! Ben erg benieuwd naar dit rooie monster Smile

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 03 juli 2011 11:48 PM
  [ # 12 ]
MWH.C schreef:

Voor nu, heel erg bedankt Peter en HJ! Fantastisch dat jullie de reis aandurfden en voor technische assistentie, foto’s en versnaperingen zorgden. very good

Geen dank, was heel erg leuk en ik ben stikjaloers, gefeliciteerd met een van de beste GT’s van Nederland   Cool

Ook dank aan HJ voor de foto’s en versnaperingen Very Happy

Edit: als je de cd-unit wegdoet, houd ik me zeer aanbevolen!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 juli 2011 11:51 PM
  [ # 13 ]

WAUW, gefeliciteerd!! Echt fantastisch! Cool

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 04 juli 2011 12:03 AM
  [ # 14 ]

Bedankt allemaal, zuinig zal ik zeker zijn. Cool

@Beerpeet: Ik heb geen haast met die cassettespeler, mijn budget is voorlopig beperkt. Maar ik zal het onthouden!

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 04 juli 2011 12:05 AM
  [ # 15 ]

Gefeliciteerd met deze onwijs leuke BX! Heel erg mooi!
En erg leuk verhaal om te lezen Smile

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
 
1 van de 35
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook