Gereden: e-HDI 110 EGS So Chic + THP 200 Sport Chic
Toeters en bellen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 08-01-2007

Gepost: 31 mei 2011 03:58 PM

Tijdens de AutoRai kreeg ik bij de stand van Citroën niet alleen vrijblijvend een folder aangeboden, maar ook een uitnodiging om voor de officiële introductie in Nederland te mogen proefrijden. Afgelopen zaterdag (28 mei) mocht er even kort gestuurd worden met verschillende versies van de DS4. En dat valt niet tegen. Sterker nog: het is een fijne wagen.

Na ontvangst op het Stadionplein kreeg het gezelschap een korte productpresentatie waarbij ook kort werd gememoreerd aan het 80-jarig bestaan van de importeursvestiging aan het Stadionplein. Prachtig hoe de marketeers van Citroën daar nu bij stil staan. Er werd verder verteld dat wij in de eerste 8 gekentekende auto’s in Nederland reden, nog voordat deze aan de journalisten ter beschikking gesteld waren. Eens zien of de proefritauto’s inderdaad als testauto opduiken. Vanwege de grote groep en het beperkt aantal auto’s, kon niet iedereen tijdens de gehele (begeleide) rit zelf achter het stuur van ieder gewenst type plaatsnemen. Omdat ik vooraan zat bij de presentatie had ik het geluk om snel direct een plekje achter het stuur van de e-HDI 110 te bemachtigen. En die viel, gezien de niet altijd even positieve kritieken over met name de versnellingsbak, helemaal niet tegen. Ondanks dat de proefritauto net 900 kilometer op de teller had, was er prima vlot mee te rijden. Ook het start-stop systeem en de EGS-bak bevielen mij heel goed. Het is geen enorme strepentrekker, maar met 3 volwassenen en een kind in de auto kwam deze DS4 prima van zijn plek. Na de eerste rijderswissel na een ritje over de A4 tot aan Leimuiden, kwam ik achterin een THP 155 EGS So Chic terecht. En daar kon ik heel behoorlijk zitten met een lengte van 1.84. Bij de tweede rijderswissel had ik weer mazzel: ik belandde achter het stuur van een THP 200 Sport Chic. Deze mocht ik over de A4 weer even terug rijden naar Amsterdam. En zo’n THP 200, die heeft kracht genoeg.

Conclusies: je wil dus sowieso wel een DS4. De e-HDI 110 EGS lijkt goed te voldoen, maar de THP 200 is het feestnummer. Verder wil je zeker doorsparen voor een So Chic met het optionele leer erin, vooral omdat dan ook de middenconsole mooi gelakt wordt. Overigens is de standaard bekleding van de So Chic heel netjes (half stof en half leer) en de standaard Chic maakt ook een prima indruk. Ook deze ‘instapper’ maakt van buiten een ‘dikke’ indruk. Ik denk dus dat Citroën hier een winnaar heeft. Toch maar proberen weer een functie met auto van de baas te krijgen!

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 31 mei 2011 05:19 PM
  [ # 1 ]

Leuk verslag, Dank!! very good


Toch binnenkort maar eens gaan rijden… Cool

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 01 juni 2011 12:58 PM
  [ # 2 ]

Zodra de dealer hem heeft sta ik bij hem op de stoep, dit is voor mij verreweg de mooiste wagen op de markt. De THP200 zou mijn droomauto zijn op het moment, maar tot die tijd stap ik nog altijd met een dikke smile in m’n DS3. Ik hoop wel een proefrit los te kunnen peuteren, ondanks dat ik de garantie kan geven dat ik de auto niet zal kopen :$

Profiel  
 
rymt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 203
Geregistreerd: 29-01-2007

Gepost: 06 juni 2011 07:30 PM
  [ # 3 ]

@toeters en bellen: hoe heb je het veercomfort ervaren van de DS4 en dan met name de 155 THP EGS versie? Dit omdat er in de pers gesproken wordt over een “keiharde vering”. Hoe was de instap achter?

Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 18 juni 2011 03:41 PM
  [ # 4 ]

Ga ook een keer proefrijden binnenkort.
Vering, versnellingsbak en geluidsisolatie ben ik benieuwd naar.
Wie weet. Als me dat bevalt….

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 28 juni 2011 07:14 PM
  [ # 5 ]

Mooi mooi mooi, ik ging al helemaal voor de THP200, maar toen mijn vermoeden werd bevestigd rond de DS5, toch besloten even geduld te hebben. Ik hoop dat het CN/Stadionplein me voor de DS5 uitnodigt… die past nog beter bij me (hoop ik).
“Wachten duurt altijd te lang”

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
etn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-03-2010

- C5 C5 Aircross Hybrid 225 Feel
Gepost: 03 juli 2011 10:11 PM
  [ # 6 ]

Inmiddels rijden we al weer 1 jaar met enorm veel plezier de DS3, 156 THP.

Maar… die nieuwe DS4 ziet er toch ook welk enorm aantrekkelijk uit…;-)

Vandaar afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in de DS4, 200 THP . Drie kwartier over snelweg, binnenwegen en weggetjes met wisselend goed & slecht wegdek. Aangezien we zelf de DS3 hebben met piano-lak en dergelijke, is de allereerste indruk wat minder uitstraling van luxe in de DS4. Echter als je even verder kijkt en rijdt, dan is het een enorm complete auto. De zithouding is erg comfortabel. Ondanks de grote voorruit had ik iets minder het gevoel van ruimte dan in de DS3.

Dan het rijden. Bij het wegrijden merk je gelijk dat’ie zwaarder stuurt dan de DS3. Daar keek ik van op.

De DS4 is vast en zeker stugger geveerd dan de C4, maar veel soepeler dan we gewend zijn met de DS3. Dat is echt een verschil. Had ik niet gedacht. Comfortabel rijden op alle type wegen. De 200Pk motor is een plezier om mee te rijden. Pittig optrekken (hoewel wat minder pittig dan met de DS3 heb ik de indruk), en rap inhalen/invoegen. Qua schakelen / koppeling ook meer souplesse dan met de DS3. De 0.100 Km/h sprint zou bij de DS4 wel sneller moeten zijn, maar die indruk heb ik niet. Een lekkere uitlaatroffel bij het optrekken (die overigens met een kunstmatig membraan wordt opgewekt las ik).

Het instrumentenpaneel is weer heel anders dan we in de DS3 gewend zijn. Vrijwel alle functies zijn op het centrale middenscherm in de middenconsole af te lezen, maar ook in de klok voor de snelheid zijn alle functies in compacte vorm af te lezen (verbruik, radio, muziek, navigatie, etc.) Ook kun je allerlei kleurencombinaties instellen. Standaard opties als rugmassage lijken onzing, maar op de lange afstanden kan ik me voorstellen dat dat prettig is.

Al met al een heel goede indruk van de DS4! De verleiding is groot…. Maar de DS3 is en blijft nog steeds een hele fijne auto om mee te rijden. Smile

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 05 juli 2011 02:39 PM
  [ # 7 ]

DS4 200 zal ws de 19 inch velgen gehad hebben.
Dat werd in een test omschreven als “door de 19” velgen werd het laatste restje comfort weggefilterd”.
Als jij je DS3 nog stugger vind, dan moet die toch wel errug harde vering/demping hebben gulp

DS3 156 is volgens specs sneller aan de 100, dus dat klopt met je waarneming. De snelheids indruk zal zowieso groter zijn omdat de DS3 een stuk lichtvoetiger is en je meer van de weg meekrijgt door het stugge onderstel.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
daniell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 29-09-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 05 juli 2011 06:39 PM
  [ # 8 ]

Morgen woensdag dus is het mijn beurt om de ds4 aan de tand te voelen, laat wel reactie van hoe ik de wagen aanvoel

à demain,,,

vermogen is hoe hard je de muur raakt! koppel is hoever je de muur meeneemt!!

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 06 juli 2011 09:11 AM
  [ # 9 ]
etn schreef:

(...)

Al met al een heel goede indruk van de DS4! De verleiding is groot…. Maar de DS3 is en blijft nog steeds een hele fijne auto om mee te rijden. Smile

Klinkt een beetje als hoe ik het zou verwachten. Volgens mij is het echter wel een prestatie om een relatief hoge auto als de DS4 toch zo aan te doen voelen. In die klasse zou ik hem zeker overwegen. Ik ben in de tussentijd even bij de dealer wezen kijken en ik moet zeggen dat ik er nog over zou twijfelen mocht ik er zelf voor in de markt zijn. Enerzijds is het een erg mooie wagen, qua uiterlijk vooral, de velgen zijn echt uniek en helemaal mijn smaak, lekker flashy maar met style. Anderzijds mist het dus wat keuze mogelijkheden, zoals gezegd op het gebied van versnellingsbak i.c.m. bepaalde motoriseringen. De grootste domper is mij toch wel het dashboard. Daar hadden ze echt meer van moeten maken. Niet dat het slecht is, maar exclusief is het allerminst, het is rechtstreeks overgeheveld uit de C4. Het enige alternatief is dus vol leer, maar dat kost dan €3000,- extra als ik me niet vergis. Dit doet toch echt afbreuk aan het luxe imago wat ze neer willen zetten. Mijns inziens een misser, ik ben benieuwd ook hoe de DS4 het in de verkoop zal gaan doen.

Disclaimer: Ik ben een beroepsmatig azijnpisser, dus ik kom vaak een stuk negatiever uit de hoek dan mijn intentie is. Het blijft voor mij toch wel één van de leukste wagens in de C-klasse. De C4 vind ik op zich al best mooi, maar ik ben dus wel van mening dat het meer had kunnen en moéten zijn. Smile

Profiel  
 
daniell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 29-09-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 06 juli 2011 03:41 PM
  [ # 10 ]

Vandaag heb ik de citroen DS4 gereden in een Sportchic-versie met de THP 200pk, de wagen was in een mooie bruine metaalkleurlak en het lichtere bruine leder interieur in Bracelet-uitvoering, dus typisch zulke wagen waarmee ze de DS4 al maanden op afbeeldingen en foto’s naar voor brengen

Ik heb hem ongeveer een uurtje in m’n bezit gehad en de verwachtigen waren dan wel hoog ingeschat toch bleef ik wat op m’n honger zitten, of is dit gekomen door dat ik er met mijn DS3 Sportchic 1.6 THP naartoe gereden ben?? Ik heb trouwens nog maar 11.000 km opmijn DS3 dus voor deze wagens nu 15 à 16 maanden te hebben is dat dus niet veel, ikkom er dan ook maar een heel af en toe mee buiten, dus de DS4…

Ik heb de wagens dus een uurtje getest en ik ben wel tevreden over een aantal zaken, er was een Denon muziekinstallatie in aanwezig en je hoorde direct dat de muziekqualitiet aangenaam is, het zitcomfort doet me niet echt glunderen maar is best ok, wel had ik meer verwacht van de panoramische voorruit die je wel ten volle kan benutten maar je ook geen Whauw-gevoel geeft en ik vindt trouwens dat er L als R toch die vervelende knobbel in de weg zit waar het zonnescherm dan in naar beneden moet…

De 200peekaas komen naar mijn gevoel niet echt tot volle uiting, de wagen heeft wel constant een sportief geluid ook in de wat lagere toeren en je hoort de motor eigenlijk wel zalig brommen wat op zich niet storend is. Ik heb dus duidelijk het gevoel dat deze DS4 met 200pk het zeer duidelijk moet afleggen tegen mijn DS3 met een 190pk, Uiteraard voelt mijn DS3 heel wat sportiever aan en dat mis je wat op de DS4

Het interieur vind ik best wel te smaken maar toch een minpuntje is de tellerverlichting was bij overdag niet zo geheel duidelijk, maar eens je de tunnel inging en de koplampen mee opgingen dan kwam heel het lichtspektakel tot leven en dan heeft het wel wat, dus mooi!!

Nu van binnenuit is de achterruimte wel erg bekrompen waar het niet dat je in de achteruitkijkspiegel best alles kunt waarnemen maar eens je je hoofd draait naar achter om zeg maar achteruit te rijden dan lijkt de achterruit wel een brilleglaasje van wijlen Jhonn Lenon

Ik heb alvast een offerte in handen en de prijs is best aanlokkelijk, toch voel ik dat mijn DS3 voor het gebruik dat ik maar nodig heb mij best kan blijven dienen en ja hoor de DS3 is pakken stijlvoller den de volgende in het DS-gamma, kortom ik denk dat de DS4 best wel publiek zal vinden maar het zal zeker geen ” koppendraaier ” worden

My point off view

vermogen is hoe hard je de muur raakt! koppel is hoever je de muur meeneemt!!

Profiel  
 
daniell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 29-09-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 07 juli 2011 04:18 PM
  [ # 11 ]

Nog even ter aanvulling,,,, indien ik mijn DS3 voor een DS4 zou inruilen dan heeft dit enkel met de reden dat ik me van tijd tot tijd nog wel eens wil laten meeslepen door het pk-geweld van de DS3 het is nu eenmaal verleidelijk om af en toe eens stevig het gaspedaal in te drukken, dus een DS4 met een 1.6 HDi Airdream zou voor mij dan wel volstaan

Maar niets is zeker?? ik zit nog te kauwen…........

vermogen is hoe hard je de muur raakt! koppel is hoever je de muur meeneemt!!

Profiel  
 
etn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-03-2010

- C5 C5 Aircross Hybrid 225 Feel
Gepost: 07 juli 2011 09:02 PM
  [ # 12 ]

Zo te zijn we het eens over de ervaring met de DS4 vs DS3. Het voorruit/dashboard mist “luxe” uitstraling. Instrumentenpaneel wel weer een stuk beter dan de DS3. Ik mis inderdaad ook een beetje de Wow!-factor. Maar de DS4 blijft een aantrekkelijke wagen.

Het rijcomfort van de DS4 (zelfs met 19” wielen!) vindt ik dan wel weer beter dan de DS3. Dat zal ook met de langere wielbasis te maken hebben nauurlijk.

Maar ja, we zijn dan ook wel verwend met onze DS3 Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook