trekken van bekabeling
Jerno_Ds3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-04-2011

Gepost: 27 juni 2011 06:36 PM

Hallo,

Even een topic aanmaken ivm bekabeling plaatsen van motorruimte naar interieur.
Iemand hier ervaring mee of een weet??

Vroegere modellen zoals Xsara waren voorzien van een rubber waardoor dit uiterst simpel werd maar ds3 zit behoorlijk vol Very Happy

Dank U

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 27 juni 2011 06:51 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 01 juli 2011 12:00 AM
  [ # 2 ]

Ik ben ook zeker op zoek naar een goede locatie. Ik heb mijn dashboard al behoorlijk gedemonteerd ter verkenning. Als je de zekeringkast (die grote plaat onder je stuur in de hele breedte tot aan middenconsole) stukje voor stukje naar je toe trekt, dan komt hij los. Daarna kan je ook de bekleding daaronder, het gedeelte waar dat oranje lampje in zit, verwijderen door 3 plastic pinnetjes te verwijderen. Vanaf hier zie je boven je rempedaal een mooi rubber met 1 kabel. Maarja, vanaf daar is het weer moeilijk doortrekken naar de motorruimte.

Andere opties zijn: bestaande kabelboom volgen (moeilijk bereikbaar), ter hoogte van ruitenwissers heb ik zitten kijken maar ook zonder succes. Dat waren zo’n beetje mijn opties die ik al verkend heb. Ik wacht nog op DE oplossing. Hou me op de hoogte Very Happy

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 01 juli 2011 12:36 AM
  [ # 3 ]

Kan je niet vanuit de motorruimte naar binnen werken?
Accu eruithalen, kijken waar de draadboom van de zekeringenkast loopt en hopen daarbij te kunnen Smile

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
Anteros
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-07-2011

Gepost: 01 juli 2011 01:28 AM
  [ # 4 ]
sfs schreef:

Ik ben ook zeker op zoek naar een goede locatie. Ik heb mijn dashboard al behoorlijk gedemonteerd ter verkenning. Als je de zekeringkast (die grote plaat onder je stuur in de hele breedte tot aan middenconsole) stukje voor stukje naar je toe trekt, dan komt hij los. Daarna kan je ook de bekleding daaronder, het gedeelte waar dat oranje lampje in zit, verwijderen door 3 plastic pinnetjes te verwijderen. Vanaf hier zie je boven je rempedaal een mooi rubber met 1 kabel. Maarja, vanaf daar is het weer moeilijk doortrekken naar de motorruimte.

Andere opties zijn: bestaande kabelboom volgen (moeilijk bereikbaar), ter hoogte van ruitenwissers heb ik zitten kijken maar ook zonder succes. Dat waren zo’n beetje mijn opties die ik al verkend heb. Ik wacht nog op DE oplossing. Hou me op de hoogte Very Happy

Als het om een constante plus gaat, kan je ook direct achter “die grote plaat” een aansluiting vinden.
Je ziet nog voor de grote zekeringenkast direct achter die plaat een zwart langwerpig blokje zitten.
Daar gaat een vrij dikke voedingskabel naar toe met een constante plus, en daarnaast, ik geloof even uit mn hoofd ruimte voor 5 zekeringen, twee daarvan zijn in mijn geval al gebruikt (E-Hdi).
De rest is leeg, en mooi bruikbaar om daar een constante plus, gelijk met een zekering van te maken Wink
(Het blokje is vrij simpel los te maken door een lipje op te tillen zodat het weer kan schuiven)
Die kabel met mooie rubber is van de motorkap ontgrendeling, daar nog een draadje bij proppen is niet zo makkelijk confused

Profiel  
 
j-wvb
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008

- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Gepost: 01 juli 2011 05:04 PM
  [ # 5 ]

Ik heb mijn voedingskabel voor de versterker door de rubber van de motorkapkabel gedaan. Dus als je die volgt kom je er zo door heen!

Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?

doei   points   doei

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 02 juli 2011 12:38 AM
  [ # 6 ]

@anteros, boven op de accu zit ook een soort van verdeelblok met zekeringen en 1 vrije aansluiting. Ik zat vanuit deze aansluiting te denken. Als ik inderdaad stroom al vanaf de zekeringskast kan pakken, scheelt dat een hoop werk! Ik ga morgen direct even goed kijken. Bedankt voor de tip!

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 10 juli 2011 05:27 PM
  [ # 7 ]

Voor mijn car pc project heb ik een constante plus, een geschakelde plus en een min nodig. Voor de constante plus ga ik het verdeelblokje gebruiken zoals Anteros tipte. De geschakelde plus splits ik af van de sigaretten aansteker plug. Onder de armleuning zit een (in carosseriekleur) gespoten pin met een moer er om heen. Hier ga ik de min op aansluiten.

@Anteros, hoe heb jij de aansluiting op de verdeelblok gemaakt? Zekering bij prikken en dan doormiddel van een stekker inprikken? Wat voor stekker heb je hiervoor gebruikt. Ik krijg het groene gedeelte na enkele pogingen niet van het zwarte blokje af.

Profiel  
 
Anteros
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 01-07-2011

Gepost: 10 juli 2011 06:21 PM
  [ # 8 ]

Ik heb daarvoor een “normaal” universeel knijpstekkertje gebruikt die op het pootje van een zekering past, daar het stukje isolatie van verwijderd, en het stuk wat je plat drukt met de tang iets bijgeknipt zodat je de stekker via de achterkant zo het verdeelblokje in kan schuiven, nadeel is dat een orgineel stekkertje dan vast zou klikken d.m.v. een lipje, en dat doet zo’n universeel stekkertje dus niet.
Bij het vervangen van de zekering moet er dus wel goed op gelet worden dat het stekkertje weer goed op het pootje komt.
Maar ik ben er maar van uit gegaan dat ik de zekering niet al te vaak meer hoef te vervangen tongue wink.
Wie weet kan de dealer of de universele automaterialen handel wel een stekkertje leveren die gewoon vastklikt, volgens mij hoef je dan ook daarvoor het groene gedeelte niet te verwijderen, in schuiven en….. vast.
Maar de ervaring leert dat precies het juiste model vinden niet meevalt, of niet los leverbaar is, of juist weer alleen in een doosje van 100 stuks ofzo ohh

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 16 juli 2011 12:18 AM
  [ # 9 ]

Ik lees op diverse fora het probleem van het trekken van een kabeltje door de ds3 heen.

IK heb bij mijn vriendin eens zitten kijken en daar moest een iets dikker kabeltje door de auto en daar had ik zo een gat voor gevonden.

Ben door het schutbord gegaan waar een engelse auto zijn stuur zou hebben zitten.

is alleen wat paneeltjes weg halen en klaar.


daar ligt nu een 50mm kabel doorheen.

Bij mijn auto moet er nog iets meer doorhenen.

- een losse voedingskabel voor mijn radio. (zodat deze aan kan zonder dat er contact hoeft te zijn.
- en 2 keer een 50mm ( plus en min) voor de gehele stroomvoorziening van de rest van de audio instal.

en dat in mijn racing. ((waar ik wat ik vandaag over gehoord heb nog eens 6 weken extra op moet wachten)) :S:S

misschien een tip voor velen hier.


extra draden in de ds3 dus via het gat waar een rechts bestuurde auto zijn stuur door heeft zitten.
(( werkt trouwens bij meerdere modelen, vaak zelfde bodemplaat))

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook