








Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als de verkoper zegt zit een beetje laswerk aan het chassis bedoelt hij dat ie zo rot is als een banaan in de regel.. Neem nou een echte ds kenner mee. Een kever is echt iets anders als een ds.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad: Ik proef onderschatting van de kant van de topicstarter hier tussen de regels door.
In het verleden hebben we al meer enthousiaste DS-nieuwelingen meegemaakt, die er gaandeweg achter kwamen dat hun “oogappel” zo rot was als een mispel, keurig plaatwerk of niet.
Deze ID is niet voor niets zonder APK.
Bezint eer ge begint.
Citroen!
Ik zat van de week om half negen ‘s morgens TV te kijken, naar Boyd Coddington. Een rijkaard had een Ford cabrio van 1940, in nieuwstaat zo te zien en zijn vriendin wilde hem verrassen door er een hotrod van te laten maken. Echt een auto in concoursstaat op het eerste gezicht. De auto naar de werkplaats gebracht en met tegenzin begon het personeel de prachtige cabrio te strippen. ‘Zonde om zo’n auto te slopen’, zeiden de mannen nog, maar al snel bleek er een nieuwe vloer gewoon over de oude en kuis verrotte vloer te zijn gebeund.
Toen de carosserie terugkwam van de straler bleek hij vol met roestgaten te zitten en werd het een monsterklus om die prachtige auto nog te redden. Zo werkt het dus.
KLeine correctie de wagen wordt voor verkoop WEL eerst gekeurd
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Je moet je ook zeker niet laten ontmoedigen door alle verhalen over roest en rottigheid!
Dat heb ik destijds ook niet gedaan, maar helaas moet ik nu wel zeggen dat de mensen die destijds tegen me zeiden:
“Weet waar je aan begint!” gelijk hebben gehad.
Ik heb mijn huidige DSuper goed bekeken en uitgebreid geinspecteerd en het leek een keiharde auto waar weinig mee mis was, (er zat toen ook net een nieuwe keuring op) ik heb er een jaar probleemloos mee gereden tot de koppeling wat begon te slippen.
Na 3 dagen samen met de garagist gesleuteld te hebben bleek één balk niet erg best; ik heb haar toen weggebracht om deze balk te laten repareren en van het één kwam het ander;
Inmiddels staat er na een totale restauratie een “nieuwe” DSuper…
Ik heb er zeker geen spijt van, maar als ik alles opnieuw kon doen had ik iemand meegenomen met voldoende verstand van DSsen en misschien een hoop extra kosten kunnen voorkomen…
Maar goed als je dit niet doet;
Kijk goed naar de bodem; zwarte bitak verbergt doorgaans ellende!
Schermen eraf en daaronder goed kijken;
hoekjes van de hoedenplank / C-stijl goed inspecteren op roest,
Balken ook vanuit binnenin de auto goed inspecteren.
Het is helemaal fijn als je iemand met een endoscoop kent, kun je de balken en holle ruimtes ook even van binnen bekijken…
(Als je de afschermplaten aan de buitenkant eraf schroeft kun je erin)
Succes !
Ik besef maar al te goed dat ik niet moet verwachten dat in top staat verkeerd
Maar welke DS wel? Zeker niet voor dezelfde prijs
En het risico zit erin dat hij rot is. Maar als ik jullie zo hoor, kan zelfs een kenner zich schromelijk vergissen.
En neem het me niet kwalijk maar ik stel mijn vertrouwen niet zo graag in mensen die ik zelf niet ken (kenner of niet). Dan neem ik liever de mensen mee, waar ik echt van weet dat ze mij willen helpen!!!!
Maar oké, ik zal een kleine oproep doen.
Heeft er iemand zin en tijd om eind komende week mee naar de wagen te gaan kijken?
Hij staat in Sint-Nikklaas (België)
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
SalsaChris schreef:En volgens de eigenaar is hij wel degelijk van juni 1969
Hij heeft de volledige historie en documenten bij de auto.
Ik heb de foto’s van dat ding nog even bekeken: de auto kan niet van juni 1969 zijn. Het dashboard wat er in zit is van na augustus 1969. Het gaat hier om een model 1970.
Enne…
SalsaChris schreef:En neem het me niet kwalijk maar ik stel mijn vertrouwen niet zo graag in mensen die ik zelf niet ken (kenner of niet)
Neem me niet kwalijk hoor, maar waarom stel je hier dan vragen? Wij zijn ook onbekenden van je. En toch nemen we de tijd en moeite je van een eerlijk en onderbouwd advies te voorzien….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Franse import auto’s in Nederland zijn vaak voorzien van bouwdatum 30 juni, misschien is dat hier het geval met een auto uit september 1969 bv?
Dan heeft de auto modeljaar ‘70 en staat op kenteken juni ‘69.
En een bijdrage on topic mijnerzijds: houd een zelfde bedrag wat je aan de aanschaf besteedt gereserveerd voor reparaties in het eerste jaar.




























Totaal aantal Berichten: 9373
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik heb de foto’s van dat ding nog even bekeken: de auto kan niet van juni 1969 zijn. Het dashboard wat er in zit is van na augustus 1969. Het gaat hier om een model 1970.
Waar zie je dit aan ?
Wat ik kan vinden is dat het unisex-dashboard geleverd wordt voor alle modellen vanaf september 1969.
Maar dit klopt niet met het dashboard kastje want de dame in kwestie heeft er 1 die al in 68 geleverd wordt
De rest komt wel overeen met een 69 er.
Vriendelijke groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Volgens mij hadden de vroegere ID`s een ander dashboard dan DSsen,
Vanaf modeljaar 1970 werd het één type dash voor alle D-modellen (het dashboard van de foto)
Vanaf modeljaar 1972 kwam er een veiligheidsstuur in en werd de spiegel op het raam geplakt.




























Totaal aantal Berichten: 9373
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
pascalvm schreef:Volgens mij hadden de vroegere ID`s een ander dashboard dan DSsen,
Vanaf modeljaar 1970 werd het één type dash voor alle D-modellen (het dashboard van de foto)
Vanaf modeljaar 1972 kwam er een veiligheidsstuur in en werd de spiegel op het raam geplakt.
Maar vanaf dat jaar is er een rond knopje op het dashboard kastje gekomen om hem te openen.
En op de foto zit een er een uitsparing in Om hem te openen.
Het stuur is inidd geval wel goed.
Vriendelijke groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Afsluitbaar dashbord is luxere uitvoering, heb zelf een 72er special gereden met een handvat om kastje te openen…
Nu heb ik een super uit 73 met afsluitbaar kastje.




























Totaal aantal Berichten: 9373
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En de ronde knoppen naast het klokje kloppen ook niet met het unisex dashboard zijn ook van voor sep 69
Dus geheel orgineel zal de dame in kwestie niet zijn.
Maar of dit uitmaakt (mij niet)
Want het ging om de roest en die zal er wel zijn,en denk grote mate.
Maar als handige doe het zelver ook wel door heen te komen.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
“En neem het me niet kwalijk maar ik stel mijn vertrouwen niet zo graag in mensen die ik zelf niet ken (kenner of niet).”
Slot op dashbordkastje kwam vanaf modeljaar ‘73, heeft niets te maken met luxe uitvoering.
Citroen!
Ik heb een D Special van 72, met een slot op het kastje. En verdomd, ik heb de sleutel ook.