Heb je het draadje van SPAM al eens helemaal doorgescrolled? En heb je zijn website eens goed bekeken?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hij zoekt een rijdende DS, met een harde bodem, voor weinig.
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onmogelijk. Period.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dit koop je voor ongeveer voor 3500 (vraagprijs) :
Met wat werk (volgens de advertentie)
http://www.youtube.com/user/sasklassiekers#p/a/u/1/FlIzM9FpuOs




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Voor je beeld:
Ik heb 3 jaar geleden een prima DS 21 IE gekocht voor 5000. Inmiddels ben ik nog 5000 verder en moeten er nog 2 deuren (ong. 2500) om het geheel gewoon echt goed te maken en er jaren van af te zijn. Een DS is zeker geen goedkope auto, mijn C4 is eenvoudigweg goedkoper in onderhoud (kleine beurt C4 200, DS 600). Pure rijkosten (brandstof etc) scheelt helemaal niks. Als vervanger voor de 306 is het geen logische keuze, koop dan een degelijke Japanner of zo. Een DS, zeker voor je budget, is een auto voor er bij. Genieten met mooi weer, binnen in de winter en met pokkeweer (of pokkenweer, ben het na een aantal groene boekjes even kwijt). Tijdens mijn zoektocht ben ik ook langs DS-en “met weinig werk en harde bodem” gelopen. En tochtje langs een echte deskundig leert dat het een prachtig object was om als “onderdelenbak” de dienen.
Succes met je zoektocht!
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Ik begrijp heel goed wat hij wil, alleen is dat heel moeilijk te realiseren. Ik heb nu mijn twaalfde DS en het is ook mijn laatste. Ik heb er heel wat bekeken tot ik bij toeval tegen deze aanliep. Je kunt in mijn draadje zie hoe dat is verlopen en dan moet je meenemen dat ik de DS goed ken, een ex automonteur ben die goed kan lassen en ik ben gepensioneerd dus ik heb alle tijd.
Een DS zoals die van SPAM is straks als zij klaar is onbetaalbaar en mocht hij haar willen verkopen, krijgt hij er nooit voor wat het heeft gekost als hij zijn eigen uren waardeert met een tientje of zelfs maar vijf euro per uur. Een DS in concours condition is al 40.000 euro waard en ook die prachtige exemplaren op Marktplaats waar soms 25.000 euro voor wordt gevraagd hebben nog heel wat werk nodig.
Op het Jaguar forum is iemand die net als SPAM een draadje heeft over een 1969 XJ6, welke hij heeft gekocht voor 500 euro en die is nu klaar, heeft hem 17000 euro gekost aan onderdelen en werk door derden en hij heeft er een kleine 1500 uur zelf aan gewerkt. Het draadje kun je hier bekijken en dat zou ik iedereen willen aanraden die van plan is een auto te restaureren. Het is een klus voor de echte bikkels en de meesten redden het niet, getuige de vele onafgemaakte restauratieobjecten die stof staan te vangen in een schuurtje.
Als ik mijn DS verkoop moet je denken aan minimaal 10.000 euro, zo is dat ongeveer en dan kun je rijden in een auto die heerlijk zweeft, maar verder rijdt als een ouderwetse bak met tamelijk veel lawaai, nul tot 100 in tenminste een halve minuut, maar je wordt wel door iedereen nagekeken.
Een DS moet je echt willen en dan nog is het een bron van werk, veel kosten en voortdurende zorg want doe je dan niet, is het in een paar jaar weer een wrak op wielen.
Wat een horrorverhalen! en dat filmpje, brrr daar krijg ik de koude rillingen van. Ik weet trouwens nog wel een ‘ds in onderdelen’ (het meeste is kwijt of weg of niet meer bruikbaar) met volgens mij een hard chassis van wat ooit een pallas 3e neus was en weer had moeten worden. Voor een redelijke prijs denk ik.
Maar inderdaad, het is een auto die wat meer aandacht, en veel meer geld, nodig heeft dan een peugeotje 306. Ik geloof echter niet Han, dat een ds van 25.000 euro nog heel veel werk behoeft, voor die prijs koop je bijna een gerestaureerde break bij een partnergarage. Of mijn vertrouwen in die partnergarage’s is overdreven groot.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat laatste zou zomaar eens waar kunnen zijn….
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Over de partnergarages nog het volgende: het valt mij op dat ik het afgelopen jaar best wat negative geluiden heb gehoord over een aantal van die partners. Dat kan natuurlijk gebeuren en hoort er bij. Echter: de mensen die met die verhalen kwamen waren ook vrijwel zonder uitzondering vrij negatief over de commisie waar men terecht kan met klachten over die partner garage. Ik heb die verhalen aangehoord en de feiten er uit weten te filteren en kan niet anders dan zeggen dat het goed zou zijn als de nederlandse ds club en haar stichting “partner garage” haar tanden eens wat vaker laat zien en die garagisten eens tot de orde zou roepen of maatregelen zou nemen. De naam “partnergarage” zou de klant immers het gevoel van bescherming moeten geven en ik heb de indruk dat die bescherming niet veel voorsteld.
Tot zo ver off-topic over de partnergarages.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nog even off-topic over de partner-garages dan: Er zijn er gewoon veel te veel! In het begin waren er 5, dacht ik. Daarna wilden al die DS-beunen natuurlijk ook partner-garage worden, en dat had het bestuur van de DS-club nooit moeten accepteren.
Citroen!























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Voor de leek, wat is een partnergarage?
Ik maak op dat dit bedrijven zijn die aanbevolen worden door de DS-vereniging, klopt dit?
Jeroen






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja zo ongeveer, maar het zegt blijkbaar niet alles. Andersom trouwens ook niet, een niet-partner-garage kan ook prima DS-en verkopen. Bijvoorbeeld Citro-Classique in Borculo. Geen partner-garage, geen originalitaitsfreaaks, meer gericht op praktische bruikbaarheid, maar wel eerlijke verkopers. Daar zal je geen oor aangenaaid worden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Het klikte enige tijd geleden niet al te best tussen Toon en Richard en de club. Ik geloof echter dat dit is bijgelegd en dat ze inmiddels wel partner garage zijn.
Ik kan me trouwens aansluiten bij de aanbeveling van Brian. Prima bedrijf, sympathieke en kundige mensen. Een beginnerscursus ‘omgangsvormen in de Achterhoek’ is aan te bevelen, zeker bij senior. Verwacht ook geen glanzende showroom, maar je krijgt wel waar voor je geld. Ben al 10 jaar tevreden klant.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het hele idee van partnergarage kan alleen werken als de controlecommisie de partners ook daadwerkelijk op de vingers tikt bij bewezen wanprestaties. Dat doen ze niet, dus is dat hele idee van partnergarages met “de zekerheid van de club” een wassen neus en is de controlerende commissie een stel papieren tijgers aan een tafeltje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is er een controlerende commissie? Indien die er is, is de effectiviteit en daadkracht ervan inderdaad gering….
Citroen!