Roest
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 24 juli 2011 08:04 PM

Als a-technische, maar toch citrofiele forummer, vraag ik me het steeds vaker af. Hoe kan het dat een Citroën in Nederland eerder weg is geroest dan ééntje in Zuid Frankrijk? Natuurlijk weet ik het antwoord; vanwege het zoute zeeklimaat. Maar waarom roest een schip dan niet weg? En waarom roest bijv. een CX Pallas / Prestige het hardst onder de dorpel-sierplaten? Ik heb ooit eens gehoord dat dat komt vanwege de schroeven die daar werden gebruikt. Maar ik snap dat allemaal niet Laughing

Met andere woorden: wie wil mij eens een internet-college in de wondere wereld van de roest geven?

Smile

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 juli 2011 08:38 PM
  [ # 1 ]

ook schepen roesten weg, alleen hun plaatwerk is meestal 5a6mm dik, dus dan duurt dat wel even, en je hebt ook kwalitijten in metaal. en als auto’s zijn voorzien van sier stukken, dan gaat het er onder vaak roesten, omdat vuil en zand, zich er onder op hopen, en zoutwater vast houden, en dus roest veroorzaken, dit zie je ook vaak bij de wielranden/achter, het zand blijft achter die rand zitten, en de rest weet je nu,en de sier dorpels zijn vaak achteraf gemonteerd, toen de auto al zijn beschermde behandeling had gehad. ook had je in de jaren 70 de crissis, om kosten te besparen werden de auto wrakken om gemolten tot nieuw metaal, wat niet echt kwaliteit was, dit werd door italianen en fransen gebruikt.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 25 juli 2011 09:55 PM
  [ # 2 ]

Een schip roest wel degelijk. Alleen het onderwater schip zit onder water en daar komt geen lucht bij dus kan niet roesten. Een schip roest het meeste op de waterlijn.

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 25 juli 2011 10:03 PM
  [ # 3 ]

De reden is dat een schip in zout water ligt, en dat is een geleidend materiaal, stroom doorlatend dus. Een auto niet…
Roest is een elektrische verbinding tussen zuurstof en ijzer. Bij een schip hangt men een grote dikke zinkplaat vast aan de boot, in het water, en dan zal de roest-stroom eerst die plaat opvreten alvorens aan de ijzeren romp zelf te beginnen.
Zolang je die zincplaat af en toe vervangt als ze op is, geen roest onder water, wél erboven.
Ik hoop dat dit een beetje goed is uitgelegd. oh oh

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 25 juli 2011 10:05 PM
  [ # 4 ]

Maar waarom is juist zout dan zo funest voor staal?

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 25 juli 2011 10:07 PM
  [ # 5 ]

Omdat zout invreet in de lak en metaal. En zout houdt vocht vast. Wink Dat laatste is een aanname.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 juli 2011 10:13 PM
  [ # 6 ]
Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 26 juli 2011 12:48 AM
  [ # 7 ]

Volgens wikipedia (wat ik overigens niet al te gretig als bron aanneem) zijn dus de geleidende eigenschappen de reden dat zout funest is voor metaal, correct?

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 juli 2011 10:53 AM
  [ # 8 ]

2x correct, lijkt me.

Citroen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook