Hoi allen,
Ik ben de laatste tijd aan het genieten van mijn nieuwe gti tubo. Heerlijk om die glimlach te krijgen, al voor dat je daadwerkelijk instapt en wegrijdt! Zoals mij al terecht is gezegd: leer eerst de auto kennen, en ga dan dingen aanpakken.
Nu Scarlette en ik (mits er animo voor is, wil nog wel eens een draadje doen over de naamsverklaring!) elkaar beter hebben leren kennen, heb ik het volgende ondervonden
Als ik rustig afrem, zeg van 50 naar 0, dan grijpt de abs 1 a 2 keer in. Het is een enkele tik in het rempedaal. Dus probeerde ik vanmiddag maar eens de noodstop: geen abs en de auto vol penetrante band-lucht en rook. Duidelijk werkt de abs niet op een noodstop. Wel voor de rotonde, een rustgevende gedachte!
Maar: zo hoort het niet natuurlijk dus waar moet ik dit zoeken. Is dit een sensor / computer geval, en waar kan ik deze twee vinden.
Merci!!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Blijft het ABS-lampje dan niet branden c.q. werkt dit lampje wel?
Want een storing moet altijd worden ‘gemeld’ door het lampje.
Pas trouwens op met testen van de ABS, want voor je het weet heb je 2 of 4 TRX’en met een platte kant en dat is €€€€€.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Het lampje zal het wel niet doen, want heb het nog nooit zien branden.
En wbt de banden: moet voor wel echt nieuwe hebben, eentje is al plat door het lange stil staan. Dus tja: niet teveel noodstops in de toekomst hoop ik!
Maar het is wel een dingetje waar ik wat hulp bij moet gaan hebben!
Merci

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Als je de auto op contact zet, gaat het ABS lampje dan wel branden?
Way out in the water, see it swimming.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dat denk ik dus niet.
Wat er vermoedelijk gebeurd is -zoals wel vaker- is dat men het lampje eruit heeft gehaald omdat hij een ‘fout’ bleef aangeven en de auto zo niet door de APK kwam.
De storing kan in je ABS-computer zitten, maar je zult dus eerst dat lampje moeten terugzetten, zodat je kunt zien wanneer de storing wel/niet optreedt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 7611
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toch intrigerend dat de ABS dan op eigen houtje zu nu en dan eens een onverwacht tikje geeft - dat lijkt me eigenlijk nog gevaarlijker dan dat ie helemaal niets doet. Succes met de speurtocht!
Lampje zal er uit gehaald zijn. Vond het al raar dat ik nooit het ABS lampje heb gezien. En het valt wel mee hoor, gewoon 1 tik als je rustig afremt. Maar als het erop zit moet hij het ook doen natuurlijk! Vind het minder dat hij het juist bij een noodstop laat afweten. Ga binnenkort maar even klussen met een kenner: hou jullie op de hoogte!
Alle iedeen en suggesties en ervaringen zijn uiteraard welkom!

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Even voor mijn duidelijkheid: dit is toch een apk afkeurpunt?
Een auto met abs, of het controle lampje helemaal niet werkt of blijft branden, is toch allebei een afkeurpunt? (ben niet echt goed op de hoogte met Nederlandse apk regels anno 2011, vandaar.
Heb zelf voor de apk veel moeite moeten doen om te vinden waar die storing lag, uiteindelijk dus in die brakke sensor. Doormeten ervan heb ik ook gedaan maar bracht geen licht in de zaak. Logisch ook wel bij een af en toe optredende storing.
Die computers gaan toch maar zelden stuk volgens mij?

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Haal even de paddenstoel van het dash (2 schroeven vooraan, en 2 aan de onderkant)
Het ABS lampje zit met een apparte stekker, deze wil men nog wel eens los halen zodat het lampje niet brandt.
Als mijn ABS het niet doet en ik moet ver in het donker rijden trek ik de stekker ook even los, anders zit je met zo’n oranje lamp in je gezichtsveld
Dit geld voor een serie 2 overigens, of het voor een tussenmodel hetzelfde is weet ik niet eigenlijk…

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het is maar de vraag of de tik die je voelt bij rustig afremmen van het ABS komt. Zeker als het ABS het niet doet.
Ik ken die tik namelijk wel, en ik heb géén ABS. Het voelt aan als 1 of 2 tikjes in het pedaal als je rustig remt bij lagere snelheden. Ik weet van andere CX rijders die dat ook kennen. Het schijnt geen kwaad te kunnen.

- CX 25 GTi Turbo 2
Ja dat ken ik ook wel, dat doet een BX ook. De CX wel minder vind ik.
Ik ken die tik ook als het systeem aan of uit schakeld tijdens het remmen. Dat voelt vervelender dan de normale tik. Het lijkt alsof de auto dan ook even niet remt.
Als het lampje los zou liggen zou je dus niet merken wanneer het systeem schakeld.
Dan is de remtest toevallig geweest op een moment dat het systeem schakeld.
Het lampje hoort overigens altijd te branden als het contact aan staat ter controle. Dus als het dan niet brandt eerst het lampje fixen zodat je wat meer weet
Weet iemand ook of je de ABS tijdelijk kan uitschakelen? Met bijvoorbeeld een zekering trekken?
Ik heb nog een cx 22trs gekocht met ABS in FR en die ABS vertrouw ik ook niet. Op een grevel weg geprobeerd. Eerst helemaal niet remmen en dan gewoon slippen en het lampje aan. Nogal eng gevoel. Op gewoon asfalt merk je er niets van.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Het is maar de vraag of de tik die je voelt bij rustig afremmen van het ABS komt. Zeker als het ABS het niet doet.
Enig idee wat het dan wel zou kunnen zijn?! Het lijkt namelijk alsof de abs ingrijpt, maar hij doet het dan inderdaad maar 1 of 2 keer en alleen bij lagere snelheid.
Ga dit weekend naar mijn lampje zoeken. Heb een serie II klokkenwinkel, dus zou hetzelfde moeten zijn, theoretisch!

- CX 25 GTi Turbo 2
verkuilm schreef:Weet iemand ook of je de ABS tijdelijk kan uitschakelen? Met bijvoorbeeld een zekering trekken?
Ik heb nog een cx 22trs gekocht met ABS in FR en die ABS vertrouw ik ook niet. Op een grevel weg geprobeerd. Eerst helemaal niet remmen en dan gewoon slippen en het lampje aan. Nogal eng gevoel. Op gewoon asfalt merk je er niets van.
Ja hoor gewoon iets van het systeem lostrekken dan stopt het hele systeem.
Het makkelijkste kan je bij de stekker van de sensor RV. Je kan ook de achterbank optillen, dan liggen daar 2 stekkers van de achter sensoren of je haalt de complete computer los
PieterT schreef:Het is maar de vraag of de tik die je voelt bij rustig afremmen van het ABS komt. Zeker als het ABS het niet doet.
Enig idee wat het dan wel zou kunnen zijn?! Het lijkt namelijk alsof de abs ingrijpt, maar hij doet het dan inderdaad maar 1 of 2 keer en alleen bij lagere snelheid.
Ga dit weekend naar mijn lampje zoeken. Heb een serie II klokkenwinkel, dus zou hetzelfde moeten zijn, theoretisch!
Let op, een tussenmodel Turbo heeft geen serie 2 klokkenspel, maar het lijkt er wel op
Ik hoop wel dat het ABS lampje hetzelfde is.
Hoi Allen,
Ik dacht gister: laat ik eens beginnen met mijn contactspray en vaseline sessie. Dat ging allemaal bijzonder voorspoedig, totdat ik de auto wilde starten. Je raad het al: ze startte niet… Toch maar even hulp in geroepen en een uur later stonden dr theo en jmmj bij mij op de stoep. Mijn novice-kennis deed al vermoeden dat de auto geen benzine meer kreeg en toen de dr riep dat mijn brandstofpomp niet meer functioneerde, werd mijn doomscenario bevestigd.
Gelukkig was het een kwestie van een relais, die ik niet goed had vast gezet (stom dat ik hier over heen keek toen ik de boel voor de 2e keer naliep).
iedergeval, en terug on-topic: ik heb de heren even laten (mee)rijden en na dit ritje waarbij de ABS enigsinds wel weer functioneerde, heb ik besloten om de boel maar even te laten zo. Ik zal proberen mijzelf zo min mogelijk in een situatie te dwingen waarbij ik een abs nodig zou hebben, lastig in een turbo!
Iedergeval dank aan jmmj en theo voor de snelle hulp: ik vond het gezellig! Volgende keer als het wel zonnig is, wil de cx van jmmj nog wat nader bewonderen en dan mag je ook achter het stuur van de turbo kruipen hoor!
Goed weekend iedereen alvast!

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Was jmmj technisch bezig? De wonderen zijn de wereld nog niet uit…. (waar was mijn uitnodiging trouwens!
)
Way out in the water, see it swimming.