Teruggekomen XM rijder
Woutvdlaak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 27-07-2011

Gepost: 02 augustus 2011 11:37 AM

Hoi allemaal, sinds vorige donderdag weer een gelukkig bezitter van een XM, een mooi Mauritius blauw exemplaar uit 1998, 2,5td, airco. leer, heerlijk schuifdak,  die door Citrofiel een tijdje gereden is en voorzien van Xenon koplampen wat inmiddels zeer prettig gebleken is omdat mijn lange afstandsritten veelal des avonds zijn. Goede zet Hans.

De eerste testrit gemaakt, donderdagavond naar Straatsburg en gisteravond over Brussel terug. Ondanks dat de veercomputer nog gereset moet worden, ( met natuurlijk nog wat extra werk) rijdt hij fantastisch, even leek het erop dat ik donderdag nog met brand langs de kant zou komen door een op hol geslagen clignateur (de bekende slechte schakelaars) waardoor er spontaan rook uit het dashboard kwam, gauw contact uit en wat aan de schakelaar morrelen, sinds die tijd blijft ie rustig, gaat wel wat aan gedaan worden.
Maar motorisch met 325000km in prima staat, rijdt met ca 140 km op de snelweg ca 7 liter per 100km, snel en stil, wel gaat de koelvloeistof temperatuur meter vlot naar de hoge kant maar blijft nog 1 streepje van het rood, dit fenomeen zag ik ook bj twee Xantia Turbodiesels die ik had, een daarvan leverde met caravan en in Italie propt moeilijkheden, berg op met kachel aan en ramen open, de HDI motoren hebben minder last van warmte-issues.

Enfin, ook de koets is top, naast clignateur en veercomputer zijn aandachtspunten nog twee raammechanismes vervangen, voorraadbol, enige gerammel van de ophanging bij oneven wegdek(en accelereren in zeer lage toeren), ook dat is mijn inziens of te verhelpen of te verwaarlozen.

Mijn eerste XM was een TD uit 1991 die ik overigens ruim 2 jaar zonder problemen gereden heb ( op een doorgeschuurde HD leiding na) tot ik hem per ongeluk total loss reed (alweer 13 jaar geleden). Daarvoor heel wat Bx gereden en na die tijd nog wat BX en veel Xantia’s, tja het laat je maar niet los.

Tot ziens op het technisch Forum, want zogezegd nog wel wat knutselen,

Groet Wout

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 02 augustus 2011 11:47 AM
  [ # 1 ]

Welkom!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook