1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
6000km Balkan per DS
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 06 augustus 2011 06:26 PM

Zoals in mijn topic van m’n LHM-cornuiten gezegd ben ik en m’n vriendin per DS met de tent richting Kroatië getrokken. Het eerste plan was om met onze (2takt) Barkas-bus naar Griekenland te rijden via de balkan maar die was dus niet tijdig klaar.

De route was gepland voor 3 overnachtingen in Oostenrijk daar ik m’n weg daar vrij goed ken toen ik als uk met m’n ouders mee ging. Anderhalf uur in de rit , ergens tussen Keulen en Frankfurt , 2u in de ochtend voel ik een vibratie in het stuur die na 10 seconden ophoud. Gezien het toch een oude auto is schenk ik er geen aandacht aan. Een half uurtje later slaagt het noodlot toe. Met zo’n 130km/h haal ik een vrachtwagen in waarop een kort een geweldige trilling volgt en de desintegratie van m’n michelin. Wagen aan de kant gezet en een korte inspectie bevestigde m’n vermoeden , klapband door de ouderdom. De uiteengespatte band sleurt het ophangingspunt tussen bumper en spatbord los , neemt de LPGleiding mee en m’n wieldeksel vond ik niet meer terug. Even paniek toen de auto na het wisselen van de band niet meer naar boven wilde. Uiteindelijk werd dat probleem later dus gefikst. Schade :

Monteur gooit nieuwe banden op de DS. Brug had het moeilijk om m’n dame op te tillen !

Toen 2 dagen langer moeten blijven omdat de banden er niet waren ... Heel mooie dingen in de omstreken van Königsee gezien :

Hierna de Grössklochner-Hochalpenstrasse overgestoken. Meer volgt later

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 06 augustus 2011 07:09 PM
  [ # 1 ]

Mooi verhaal!!, dat is het avontuur van een DS vakantie. Wink

groeten Peter.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 augustus 2011 09:30 PM
  [ # 2 ]

Mooie plaatjes!
Het nut van goede, niet verdroogde banden is hiermee ook wel weer aangetoond.

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 06 augustus 2011 10:16 PM
  [ # 3 ]

En ik die dacht dat de Belgische ‘schouwing’ zo streng was op banden en dergelijke. Deze DS heeft geen O-plaat, dus moet wel jaarlijks gekeurd worden. Toch raar dat ie dan met verdroogde banden de weg op mag.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 augustus 2011 10:20 PM
  [ # 4 ]

Ook een band die in NL nog APK waardig geacht wordt kan ontploffen, ik heb zelf ook wel meegemaakt. Je zegt tegen een klant dat ie nieuwe banden moet, de klant vraagt of het apk afkeur is, en als je zegt dat dat nog niet zo is maar dat we toch echt aanraden om nieuwe banden te kopen zegt de klant: geen afkeur, dus in orde…... Bij ons moet je werkelijk het canvas kunnen zien voor je een band mag afkeuren op droogtescheuren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 augustus 2011 10:27 PM
  [ # 5 ]

Schrikken! Al met al heb je toch geluk gehad. Zeker met die mooie foto’s Wink De spatbordbevestiging ook nog kunnen oplossen? Op de foto lijkt er aan je spatbord geen schade te zijn - nog een gelukje, lijkt me.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 06 augustus 2011 10:55 PM
  [ # 6 ]

Mooi avontuur natuurlijk zo’n vakantie naar de Balkan met een DS,

maar laat dit maar weer eens een les zijn voor iedere die op oude verdroogde banden rijdt omdat ze toch nog genoeg profiel hebben.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 06 augustus 2011 11:37 PM
  [ # 7 ]

Kan het niet heel goed zien, maar die band had ook geen profiel meer??

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 06 augustus 2011 11:45 PM
  [ # 8 ]

Er is niets fijner dan met de DS/ID op vakantie.
MAAR.. met oude banden ? Vind ik overantwoord idiot

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2011 12:17 PM
  [ # 9 ]

Ja, das schrikken he zo’n klapband.
Ik had het diit jaar ook met 110km/h tijdens een inhaalmanoeuvre.
Geeft inderdaad een hoop schade. In mijn geval ook door te oud rubber.

Fijne pechvrije vakantie verder in elk geval!

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 07 augustus 2011 03:00 PM
  [ # 10 ]

Eenmaal de DS weer op orde gingen we richting Kroatië. Voor daar te raken moesten we door italië en een kort stukje Slovenië , maar daar liggen natuurlijk Alpen tussen. Je kan de snelweg doen en véél geld verbrassen met tol maar m’n vriendin , ikzelf en onze DS besloten al snel deze links te laten liggen en de kleinere bergpassen te nemen. De Grossglockner hochalpenstrasse was de eerste , de Edelweisspitse moesten we wegens tijdgebrek links laten liggen omdat we in Tirol nog 1 nachtje gingen camperen alvorens verder te rijden en ik wilde de DS een beetje sparen. De grote hoogte deed eerlijkheidshalve rare dingen , de DS ging moeilijk aan , had beduidend minder power (al zeker op LPG) en had een zeer laag stationair toerental bij gebrek aan zuurstof op 2700m hoogte. We deden het op het gemakje en kregen véél sympathie van iedereen. Bergaf 2 keer moeten remmen , de rest deden we op de motor. Vaak stoppen om de dame op adem te laten komen bleek een prima deal te zijn tussen ons 3.

Algemene indrukken + eeuwige sneeuw die toch altijd sprookjesachtig aandoet ... :







Eenmaal bovenaan bij de gletsjer bleek iemand daar een automuseum te hebben neergepoot. Deze was inbegrepen bij de gepeperde prijs van de bergpas zelf dus maar ff kiekn :






Toen dan maar richting Italië & Slovenië ...




En Kroatië. Na een uurtje en nogwat Kroatië kwamen we deze DS tegen. In bovenstaande prentjes zien we een Citroengarage in Italië , de eerste die we in dagen zagen. Ik wilde ff LHM kopen maar natuurlijk houden mensen in het zuiden Siësta’s , geen LHM dus ... Eenmal op de camping 250m verderop ten opzichte van deze DS vertelde enkele duitsers me dat de meneer die de DS had (en verkocht) een lokale LHM-citroen freak was en me misschien kon helpen. Terug gereden vertelde die meneer me dat LHM in elk INA tankstation verkrijgbaar is (en dat zijn er veel) ... Eventjes gekeuvelt met meneer Franjo , die vroeg om in contact te worden gebracht met west europese citroen freaks , heeft ook een leuke “Sobe” (zimmer frei / Bed & Breakfast). Vriendelijke man spreekt helaas wel alleen Duits , moesten er geïnteresseerden zijn laat een seintje !

Meer volgt later !

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 08 augustus 2011 03:25 PM
  [ # 11 ]
GuyTDi schreef:

dat zijn toch niet jouw bandensporen? Smile

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 08 augustus 2011 06:16 PM
  [ # 12 ]

Hehe , ik heb een vrij zware voet maar niet zo zwaar Smile. Dat was de ...-pas nabij Bergtschaden , véél snelle wagens/motoren gezien , veel cowboys die het plezier van auto - motorrijden verprutsen door in natuur van onschatbare waarde burnouts te doen en allerlij stunts ...

In ieder geval ,om het ff over die banden te hebben , tot mijn grote schaamte moet ik zeggen dat ik (als monteur) de ouderdom v/d banden niet heb gecheckt , heb gewoon de uiterlijke staat van de band beoordeeld , die zag er goed uit , maar das dus weer een les geleerd. Straks meer prentjes !

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 augustus 2011 09:51 PM
  [ # 13 ]

Geweldig dat rijden in de alpen met een DS. Heb ik ook een paar jaar geleden gedaan met veel plezier.
En ook die banden ervaring is voor mij ( helaas) erg herkenbaar.
We worden al jaren op dit forum gewaarschuwd voor verdroogde banden en velen ( incl ik zlef) van ons gaan daar pas wat mee doen nadat ze zelf een klapband of losgelaten loopvlak hebben gehad. En dat terwijl je voor rond de 250 Euro al op 4 nwe Kumbo’s kan rijden ( ja ja ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar beter 4 Kumbo’s dan uitgedroogde Michelin’s)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 09 augustus 2011 01:59 AM
  [ # 14 ]



De ID19 die meneer Franjo te koop had.



Toen een prachtige laat romijns vroeg middeleeuwse ruine bezocht , gratis en voor nietje. Dan maar ff een foto van m’n vriendin :

Vele Kevertjes in Kroatië Wink (ding bleef gewoon zitten , prentje van op 5cm afstand genomen !)

Op een gegeven moment verkeerd gereden in de bergen langs de kust , er stond een bord dat we erdoor konden :

Wat verderdoor een joekel van een gat in de weg en nog verder had ik er zelf met m’n range rover niet doorheen gekomen. Ds is best lang en zwaar onder deze omstandigheden !

De overzet naar de Pag eilandengroep / schiereiland. Prachtig maanlandschap



Weer een hoop km’s en dagen later bezochten we Mostar in Bosnië. In het binnenland rond Zadar (Kroatië) en Bihac (Servië) véél spookstadjes gezien waar de oorlog niet ver om de hoek was , kapotgeschoten huisjes , wegversperringen en zelfs mijnenvelden waren de norm. Mostar is een combinatie van toeristische heropbouw en een gruwelijk getekende stad. Héél mooi en mensen waren vriendelijker dan in Kroatië was onze indruk. Naar onze mening verdient dit land véél meer toeristische aandacht ...







Een van de ontelbare R4-tjes die de Balkan rijk is. Vele gedeukt / gekrast maar weinig roest. Dit was het allermooiste exemplaar dat haast gerestaureerd leek. Originele eigenaar (Meneer Yuri) heeft er amper 16.000km mee gedaan en dit karretje werd tijdens de oorlog verstopt in de schuur onder véle hooibalen.

Even gebruik maken van een strand dat aan een weg grensde nabij de stad Opuzen in Kroatië :


Later meer Smile

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 09 augustus 2011 02:58 AM
  [ # 15 ]

Erg leuk verslag en prachtige foto’s! Cool

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook