Hoi,
Tijdens mijn vakantie is de voorvering steeds stugger geworden. Heb ook een keer wat LHM moet bijvullen.
Mijn conclusie de veerbollen voor zijn aan revisie/vervanging toe?
Nu wil ik ze er afhalen, auto laagste stand en de ontlastschroef HD regelaar open, ik hoorde een sissend geluid.
Als ik de bol eraf wil draaien komt er LHM vrij (redelijk veel lijkt mij) durf dus niet zomaar verder de bol te verwijderen. Wat doe ik fout, of zit de hele bol vol LHM en wordt het een klieder boel?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan welke kant ben je begonnen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het zou goed kunnen dat er een bol kapot is. Dan komt er inderdaad LHM vrij. Er zit weinig anders op dan een lap om de bol/poot doen en loshalen












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ikvroeg het omdat aan de linker kant wel eens het pootje meekomt. Dan komt er een kwart liter LHM mee….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voor het in de laagste stand zetten eerst een garagekrik eronder.
De auto op de krik laten zakken door ‘m in de laagste stand te zetten.
Dan opkrikken en de bol demonteren, de druk is er dan af.
Als de bol niet los wil, eerst de bol iets losdraaien wanneer de auto nog op de wielen staat.
Dan draait de kop van de veerpoot niet mee.
Daarna zoals boven omschreven.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ben aan de rechterkant begonnen, was het makkelijkst toegankelijk. Had het gevoel dat de auto niet meer veerde dus zou dat kunnen verklaren dat de bollen vol zitten?
Is het dan handig het niveau in het voorraad vat omlaag te brengen zodat dat het laagtste punt wordt?





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
andersom wel
als het membraan in de bol stuk is vult de bol zich met LHM en verliest de bol z’n verend vermogen. Bij loshalen zal deze dan LHM “piesen”.....
Ok, ik ga ze ‘gecontoleerd’leeg laten lekken. Heb er een gedeeltelijk los geschroefd en deze loopt nu leeg hier en daar een bakje onde de dame en wachten.
Ga dadelijk wel ff met de AK400 rond scheuren zonder hydroliek issues












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja maar dat piesen gaat niet hard…Rene jongejan heeft de tip. opkrikken zorgt ervoor dat de druk wegvalt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb ik gedaan, en werkt goed was maar een beperkte lekage
Ga eerst vervangende bollen regelen daarna de linkerkant.
Thanx voor de snelle hulp












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de bollen deelbaar zijn en niet helemaal leeg kan je ze laten vullen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klopt, alleen veerde de auto voor eigenlijk niet meer, indrukken op de bumper gaf maar een paar cm veerweg. Verwacht dat ze gereviseerd moeten worden.
Komen (in iedergeval tijdelijk) gelaste bollen op. Daarna laat ik de oude checken en evt reviseren.
Bollen zijn verwissewld ging perfect.
Toch nog een vraag, toen ik de ontlast schroef van de HD regelaar dicht draaide bewoog de gehele regelaar.
Hangt deze in rubbers of vast tegen het motorblok?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vast!! En dat moet ook anders breekt je HD leiding!! Let daar goed op! Ik dacht met 3 M7 bouten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, dan ben ik blij dat ik deze actie doe.Ben net 3000 km door frankrijk gereden!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dan heb je geluk gehad dat de hogedrukleiding niet kapot gegaan is onderweg….
Citroen!