Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nergens.
Een thermocontact is aardig, maar je kan ook zonder: Dan moet je wel je koelvloeistoftemperatuurmeter in de gaten houden en een schakelaar monteren om de electrisch fan in te kunnen schakelen (via relais).
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rechtsonder in de achterkant. Aan de passagierskant dus. Zelf de aansluiting maken zal niet meevallen in dat dunne messing. Beter is dan inruilen tegen een exemplaar waar het wel inzit. Of dat bij het magazijn kan weet DriverD beter. Het thermocontact schakelt in bij 92 en weer uit bij 82.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
DriverD schreef:Nergens.
Een thermocontact is aardig, maar je kan ook zonder: Dan moet je wel je koelvloeistoftemperatuurmeter in de gaten houden en een schakelaar monteren om de electrisch fan in te kunnen schakelen (via relais).
Ja, dat kan natuurlijk ook! Nergens? Hadden de 21ie en de 23 dan 3 rijen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En die kvs-temperatuurmeter is eenvoudig aan te sluiten ? Ik vraag het maar allemaal ineens door, aangezien ik deze ingreep ernstig overweeg.
Het ding de hele tijd laten draaien is geen optie ? Ik heb zo lang met de CX rondgereden. Die electrische spullen gingen zo snel stuk dat ik ze op de duur gewoon recht aan elkaar heb gezet: starten is draaien, punt.

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Standaard hadden alleen de DS21 IE en de DS23 carbu en IE een montagemogelijkheid voor een sensor in de radiator. En inderdaad 3 rijen. Bij deze modellen zitten de “radiateurbakken” ook links en rechts van de raat, in plaats van boven en onder zoals bij de andere modellen.
Er zijn ook aftermarket sensoren te koop, die je in de raat kan steken (in de luchtgaatjes dan natuurlijk).
Citroen!

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Meter voor koelvloeistoptemperatuur? Al heel vaak voorbij gekomen op dit forum. Even zoeken, zou ik zeggen.
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Even opletten :
in de radiator zit een temperatuurschakelaar om de fans aan te sturen !
Op het waterpomphuis ( of in de cilinderkop ) zit dan de sensor voor de temperatuurmeter !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ja, maar ik heb een Dsuper5, en of dat daar allemaal standaard in zit, ik denk het niet.
Die temperatuurmeter, en ik heb wat rondgezocht hier, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar hij zit zeker niet in het dashboard.
Allemaal te doen , of heel veel werk ?
Jef, er is niks tegen het plaatsen van een grotere radiateur en het plaatsen van een extra fan, maar echt nodig is het m.i. niet.
Bij koelproblemen moet je de oplossing niet zoeken in het vergroten van je koelcapaciteit maar kijken naar de oorzaak. Een normale twee-rijer radiateur met normale fan voldoet prima, MITS het koelsysteem (radiateur en koelcircuit in het blok) goed schoon is en de waterpompschoepen in goede staat zijn. Ik heb vele reizen gemaakt met diverse (volgeladen) DS Breaks (2x Senegal(inclusief Sahara), Iran en ook “rondje zwarte zee”) met een gewone ouderwetse originele 2-rijen radiateur zonder koelproblemen. Een goede temperatuurmeter is wel wenselijk zodat je wat dat betreft ook kan zien wat er onder de motorkap gebeurt. De originele metertjes zijn nog wel te vinden (oa bij Huub in ‘t Zandt), inbouw is eenvoudig. Zendertje in het waterpomphuis gewoon nieuw te koop bij oa Chyparse.
Bon voyage, wordt vast een prachtige reis.
Dankjewel !
Maar wat zit er dan nu in het waterpomphuis ? Is daar een gat voorzien voor dat zendertje ? Ik zou inderdaad graag zo’n metertje hebben, en misschien eens een keer de zaak zoals gezegd grondig op de proef stellen alvorens te beginnen verbouwen.

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Tijdens Rondje Zwarte Zee had een aantal deelnemers koelproblemen met de DS. DS Amb(r)ulance kan wel beweren dat een 2-rijer voldoende is, maar hoorde hij ook niet bij de groep met koelproblemen?
Citroen!
Zo te horen aan uw vraagstelling zet ik € 20 in op “ja!”.
Ik ken ook een beetje het klimaat in de regio en midden september is het daar nog vlot 26°c.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jef scholliers schreef:Dankjewel !
Maar wat zit er dan nu in het waterpomphuis ? Is daar een gat voorzien voor dat zendertje ? Ik zou inderdaad graag zo’n metertje hebben, en misschien eens een keer de zaak zoals gezegd grondig op de proef stellen alvorens te beginnen verbouwen.
In het waterpomphuis zit nu een loze bout. Dus bout eruit, sensor erin, draadje trekken en meter in dash monteren. Let wel op bij het verwijderen van de loze bout. Die kan erg vastzitten en teveel geweld kan het waterpomphuis laten scheuren.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
DriverD schreef:Tijdens Rondje Zwarte Zee had een aantal deelnemers koelproblemen met de DS. DS Amb(r)ulance kan wel beweren dat een 2-rijer voldoende is, maar hoorde hij ook niet bij de groep met koelproblemen?
Dat lag aan een lekke koelwaterslang (heb ik nog van jou geleend DriverD…). Dat was bij een drierijer radiateur ook gebeurt en zelfs een extra fan had dat probleem niet op kunnen lossen
Interessant om volgen ! Ik ga eerst eens die loze bout zoeken in het waterpomphuis !