Raadsel op electrisch schema 510-00f???
Willemke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-11-2004

Gepost: 29 november 2005 12:42 AM

Op het electrisch schema 510-00f van het werkplaatshandboek staat een verbinding vermeldt tussen de uitgang “L” van de spanningsregelaar en het contactslot. Naar mijn weten is de uitgang L bestemd voor het verklikkerlampje. Maar het staat dus volgens het schema ook in contact met het contact.

Is dit een foutje van het schema?
Want ik snap het niet. Surprisedops:
Zou iemand het me kunnen uitleggen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7277
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 november 2005 01:53 AM
  [ # 1 ]

da’s niet zo moeilijk…...........

als je het contact aanzet dan komt het laadstroomcontrolelampje (LCL)
door het relais in de spanningsregelaar aan de massa “te zitten”

zodra de spanning hoog genoeg is/wordt dan verbreekt het relais in de
spanningsregelaar en gaat het lampje uit…..................

dus:..... op draadje no:1 staat een plus. zet je het contact aan dan gaat het LCL branden , spanning hoog genoeg dan gaat het lampje uit doordat de nu hogere spanning het relais bekrachtigd en het contact verbreekt…........ofterwel: het lampje gaat uit Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Willemke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-11-2004

Gepost: 29 november 2005 02:18 AM
  [ # 2 ]

Dus als ik het goed begrijp:

Van de accu loopt een verbinding naar het contact.
Van het contact verloopt een draad naar de klokken.
Als je nu de sleutel op contact zet, komen de instrumenten onder stroom
te staan. Maar alleen de instrumenten verbonden aan de massa verbruiken ook stroom (gesloten stroomkring). Vanaf het LCL, zoals jij het noemt, loopt er dan een soort massadraad naar de L-aansluiting van de spanningsregelaar. Als de spanning over de BOB laag is, staat het relais aan en zo wordt de L-aansluiting verbonden met de massa van de spanningsregelaar. Er ontstaat dus een gesloten stroomkring en het lampje brandt. Als de spanning hoger wordt, wordt in het relais deze verbinding verbroken en dus gaat het lampje uit. Dit kan ik allemaal volgen.

Maar! (altijd maar weer die maars Confused )
Volgens het schema loopt er ook een draad van het contact naar de L-aansluiting. Deze draad dient toch nergens voor? Er lekt dan bij een laag voltage stroom weg via de massa van de spanningsregelaar.
Ik blijf dat vreemd vinden.

De enige verklaring die ik er voor kan vinden is het startrelais.
Het startrelais zelf heeft geen verbinding met de massa. De draad Mr3-R3 zou dus de massa kunnen zijn voor een gesloten stroomkring met de startrelais. Dan heeft het dus inderdaad te maken met draad 1, maar daar zit geen lampje/verklikker tussen.

Wat denk jij?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook