Ik heb een probleempje met de versnellingsbak uit m’n special, Het zijn eigenlijk nogal wat problemen door elkaar heen.
Om te beginnen wil hij vaak niet in z’n 1 en af en toe glijdt die er als een mes door de boter in, als ik hem in z’n achteruit heb gehad wil die er bijna altijd in maar als ik hem in z’n 4 heb gehad weer bijna nooit.
Verder bij het opschakelen wil die na de 3e versnelling nog wel een knarsen vooral als ik wat meer toeren maak in zijn 2.
En dan nog bij het terug schakelen als ik van zijn 4 naar zijn 3 schakel is het vaak raak, ik laat hem nu zo ver mogelijk in de toeren zakken dan heb ik er minder last van en van zijn 3 naar zijn 2 precies hetzelfde verhaal.
Ook ben ik er gisteren achter gekomen dat hij een beetje wegloopt als ik hem in z’n versnelling zet en de koppeling ingetrapt houdt, zou dit te maken kunnen hebben met het moeilijk in zijn 1 krijgen?





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat klinkt alsof je motor niet helemaal ontkoppelt. Probeer de boel eens af te stellen…..
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de koppeling versleten is maar afstellen is dan alsnog de eerste check.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@robinrossie: Heb je nu 2 identieke topics aangemaakt?
Citroen!
Volgens mij niet toch?
@furriegurrie, Volgens de onderhoudsgeschiedenis is de koppeling 35000 km en 3,5 jaar geleden vervangen, zal deze alweer op zijn?
Is er misschien ergens te vinden hoe ik de koppeling afstel ik heb namelijk nog geen werkplaatshandboek voor een ds, ik heb wel al de hevel en de moer gevonden en een beetje verdraaid maar hoe stel ik dit precies af?





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Normaal gezien is je koppeling dan nog niet op…..
Je kunt proberen de kabel wat strakker te zetten, ik heb de procedure niet op papier staan. Staat uiteraard wel in m’n WPHB maar die liggen op het moment ver weg ergens op zolder ivm de afgelopen verbouwing van ons huis….


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2011
- ID/DS Dsuper
Via deze link kan je n wph downloaden, misschien niet direct de juiste voor jouw bouwjaar maar de werkwijze voor koppeling zal niet veel veranderd zijn de laatste jaren ...
http://www.classic-citroen-tech.co.uk/models/DS-Green/model-specific-cct-DS-Green-Manuals.htm
Afstellen koppeling voor BVM vanaf september 1968 staat in repair manual 814 deel 1 op pdf-pagina 157.
Ik heb wat geprobeerd met de koppeling maar er verandert niks hoe ver ik de stelschroef ook in of uit daar, alleen dat het koppelingspedaal op een gegeven moment niet meer terug komt.
Nu wil ik mijn versnellingsbakolie vervangen, Kroon classic gear EP80 zou goed moeten zijn?
Of Kroon GEARLUBE GL-4 80W90 of maakt het niet veel uit welke je gebruikt?
En de niveauplug zit rechts van de versnellingsbak maar moet je hem via die plug vullen of is daar een andere voor?
Heb je hier ook een speciaal gereedschap voor nodig om te vullen want iemand zei tegen mij dat je daar speciale pompjes voor hebt.
Weet iemand toevallig ook de maten van de koperen afdichtringen?
Als je de stelbout in of uitdraait moet er verandering optreden, of je vergroot de vrije slag of je verkleint hem, je koppelingskabel kan ook uitegerkt zijn, maar ook kan de “gaffel” op de bak los zitten, dat komt vaak voor en dan kun je stellen wat je wilt, alles wat er dan gebeurt is dat de gaffel omhoog geduwd wordt
Met de gaffel bedoel ik het metalen “stripje” op de bak waar de kabel ingehaakt zit, controleer even of je die omhoog kan bewegen, als dat het geval is dan gewoon vastzetten, niet vergeten dat er ringen tussen zitten en een afstandsbusje om te zorgen dat hij vrij kan bewegen
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik verwacht ook eerder een mechanisch probleem in het bedieningsmechnisme van de koppeling (te veel speling of verkeerd afgesteld zoals al gezegd) dan dat je een probleem hebt met je olie. Dat kan natuurlijk wel, maar daar zou ik nu nog niet op gokken.
Ik bedoel ook meer er verandert niks tijden het schakelen het gaat nog even beroerd, het koppelingspedaal blijft op een gegeven moment zelfs hangen halverwege,als ik de stelschroef te ver uitdraai dus ik kan aannemen dat het daar niet aan ligt? er verandert dus wel iets maar als ik de auto in de versnelling zet met koppeling in blijft die nog steeds een stukje vooruit lopen hoever ik hem ook in of uitdraai.
Ik heb trouwens ook maar wat geprobeerd, want uit het werkplaatshandboek kon ik niet halen hoe nou precies te stellen.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
robinrossie schreef:
Weet iemand toevallig ook de maten van de koperen afdichtringen?
4-bak 1 stuks, 5-bak 2stuks: 16,3 x 22 x 1 mm
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch staat in het werkplaatshandboek heel goed beschreven hoe je de koppeling moet afstellen. Het staat in deel 1, gegevens, afstellingen.controles.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Mocht je (na het volgens van de procedure in het WPH ) toch geen succes hebben met de afstelling check dan ook nog even de kabel zelf. Wellicht is deze aan vervanging toe. Als hij op een plek zwak wordt zal de kabel te veel rekken (en uiteindelijk natuurlijk breken). Misschien is de boel daarom niet strak genoeg af te stellen…..
Voordat je begint met lukraak aan alle stelmogelijkheden te draaien en ter voorkoming dat de hele afstelling volledig van het pad afraakt, dien je eerst de mechanische staat van de losse componenten na te kijken, dus de gaffel die op de bak geschroefd zit, de pen die de koppelingshefboom uiteindelijk bedient en de kabel, als daar geen problemen mee zijn als : kromme pen, losse gaffel, of uitgerekte kabel
Dan pas begin je met de vrije slag af te stellen, uitdraaien wordt de slag groter, indraaien wordt de vrije slag kleiner, meer smaken zijn er niet en een kind kan de was doen, knarsen door te weinig, vervuilde of verkeerde olie heb ik nog niet meegemaakt
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Het lijkt er op alsof je alleen de stelschroef van de kabel aan het stellen bent, maar er is ook nog de stelschroef van de hevel op het koppelingshuis die je kan stellen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En niet te vergeten, de hoogte van het koppelingspedaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste