Even een paar vraagjes over mijn Dspecial samengevat in een topic,
Als ik mijn lichten aanzet dmv te draaien aan de knop heb ik in de 1e stand hetzelfde licht als in de 2e stand, ik neem aan dat de 1e stand eigelijk stadslicht moet zijn maar het dimlicht doet dus vrolijk mee, waar zou dit aan kunnen liggen?
Verder wil hij/zij niet helemaal lekker lopen op benzine hij heeft het 1x fatsoenlijk gedaan maar daarna was het over, hij loopt netjes op LPG als ik overschakel naar de middenstand begint die af en toe wat te pruttelen maar ik kan er zo nog 1 half uur mee doorrijden dit is toch niet de bedoeling? en als ik dan helemaal overschakel op benzine dan begint die de hele tijd te pruttelen en als ik het pedaal intrap zakt die alleen maar in toeren wat kan dit zijn? of hoe kan ik controleren wat dit kan zijn.

Totaal aantal Berichten: 2142
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het gedrag van je lichtschakelaar klopt volgens mij gewoon. Het is een redelijk complexe schakelaar. Niet alleen draaien, ook indrukken en naar je toe halen of van je af duwen geeft andere standen. Afhankelijk van de combinatie van indrukken stand tov stuur en verdraaien kun je inderdaad hebben dat de eerste en tweede stand van het draaien dezelfde lichten aandoen.
Vwb je benzine issue wellicht zit er vuil in je carburateur of benzinefilter?
Wat wordt er bedoeld met de middenstand ? Gas + benzine ?

Totaal aantal Berichten: 33
- ID/DS Dsuper
Bij ‘n 3-standen LPG schakelaar wordt er geschakeld naar of LPG of benzine of geen van beide. De middenstand zou beide moeten afsluiten; dat gebruik je als je van benzine naar LPG gaat om de carburateur leeg te rijden. Als de carburateur niet leeg raakt dan ga je op n mix van LPG en benzine rijden ...

Totaal aantal Berichten: 760
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Als je van gas af naar de middenstand schakelt hoort de auto er direct mee op te houden. Je schrijft dat je dan nog zomaar een half uurtje kunt rijden. Dat is mogelijk een ernstige afwijking, het lijkt er op dat je gaskleppen niet goed sluiten. Als je vervolgens naar benzine schakelt en er inderdaad nog steeds gas door de klep lekt, is dat zeer waarschijnlijk de reden dat je motor slecht loopt: 2 brandstoffen op 1 kussen…
Lichtschakelaar:
1 kwart slag / naar je toe: stadslicht
1 kwart slag / van je af: dimlicht
2 kwart slag / van je af: dimlicht
2 kwart slag / naar je toe: grootlicht
Bij grootlicht knop indrukken (naar kolom) = verstralers aan / uit (alleen bij grootlicht).
Normaal rijden dus altijd met schakelaar van je af, 1 of twee kwartslagen gedraaid.
Seinen kun je dan door de schakelaar even naar je toe te trekken en weer terug te drukken, zo sein je met stadslicht of met grootlicht.
Seinen kan ook door de richtingaanwijzerschakelaar: beetje naar je toe is claxon, harder naar je toe is luchthoorn (indien aanwezig), van je af is grootlicht-seintje.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Aha ! Ik ben nog maar aan m’n eerste echte proefrit toe geweest met mijn bijna voltooide project. Dit niet beseffende heb ik gewoon botweg van benzine naar gas geschakeld en omgekeerde. Het gevolg waren enkele korte hikjes en dan weer cruisen !
Maar nu herinner ik me plots ook dat die schakelaar een “tussenstand” heeft. Moet die gebruikt worden of kan het evengoed zoals ik het deed ?
Van benzine naar gas: eerst naar middenstand en carburateur leegrijden, dan doorschakelen naar gas.
Van gas naar benzine: meteen van gas naar benzine schakelen.
Dankuwel !

Totaal aantal Berichten: 33
- ID/DS Dsuper
zelf doe ik het als volg op advies van menig gasrijder en garagist:
- LPG naar benzine: gewoon de schakelaar geheel om. Beste is dit te doen als je rijdt cq. de motor toeren maakt, des te hoger is de opbrengst van je benzinepomp waardoor je sneller op benzine overgaat en kans dat je motor afslaat klein is. motor hikt en sputtert eerst wel ff wat omdat de carburateur leeg is, maar met ‘n goed werkende benzinepomp pakt de motor snel op.
- Benzine naar LPG: schakelaar eerst op middenstand omdat eerst de carburateur leeg moet raken en pas als de motor in gaat houden doorschakelen op gas. Motor pakt met LPG gelijk op. Ook dit alleen doen als je lekker door kan rijden. Dit overschakelen kan even duren afhankelijk van de hoeveelheid benzine die er is na de benzine-afsluiter.
Op deze manier kan je geen vermenging van LPG met benzine krijgen.
Nog eens bedankt ! Ik kan niet meer wachten om te rijden ! Wat een ongelooflijk plezier is zo’n wagen !
oke nou dat heb ik dus ook verkeerd gedaan ik zal morgen is proberen gelijk op benzine over te schakelen.
Maar dat van die licht schakelaar klopt bij mij dan niet helemaal.
1x draaien is dimlicht
2x draaien is dimlicht
naar de toehalen is grootlicht en indrukken is verstralers.
Maar stadslicht kan ik maar niet vinden.

Totaal aantal Berichten: 15756
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Iets beter lezen, 1 x draaien terwijl de hendel van je af staat is dimlicht. Haal je nu de hendel naar je toe, dan krijg je stadslicht. 2 kwartslagen draaien terwijl de hendel van je af staat is inderdaad opnieuw dimlicht, haal je nu de hendel naar je toe, dan heb je groot licht. Tenminste, zo was het bij mijn eenden, zo is het bij mijn traction en zo begrijp ik het ook uit de bovenstaande beschrijving. Probeer maar eens.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En zo staat het ook in het instructieboekje natuurlijk!
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
1 x draaien, 2 x draaien, indrukken:
Hendel naar je toe: stadslicht, grootlicht, verstralers
Hendel van je af, dimlicht, dimlicht, dimlicht
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De auto waar het hier om gaat is een DSpécial. Die kan dus ook vaste koplampen en verstralers hebben. Lichtschakelaar is in dat geval eenvoudiger (niet in te drukken). Verstralers gaan dan altijd met grootlicht mee.
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 15756
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Al doet dat er niet echt toe, want dat heeft de TS allemaal al gevonden, alleen zijn stadslichten nog niet