Auto onder zeil?
Keesboor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 07-06-2008

- ID/DS super 5
Gepost: 12 september 2011 08:11 PM

Hallo allemaal!

Een maandje geleden heb ik mijn Snoek opnieuw laten spuiten.

Nu de winter eraan zit te komen zit ik aan het prakkizeren of ik de auto nou bij een caravanboer 30 km verderop neerzet of dat ik er van de winter gewoon een zeiltje overheen doe.

Nu hoor ik van allerlei kanten dat je auto onder een zeiltje nog veel meer roest? Klopt dat / heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 12 september 2011 08:32 PM
  [ # 1 ]

Onder een zeil is een slecht idee. Zeil ademt niet en daardoor onstaat er condens onder het zeil met alle gevolgen vandien. Stallen is het beste. Een droge en geventileerde ruimte en oppassen met oude betonnen vloeren in voormalige stallen, deze willen nog weleens roest bevorderend werken. Ik denk dat als je zoekt op het forum er genoeg info te vinden is om je wagen te laten overwinteren.

Jeroen.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 12 september 2011 08:42 PM
  [ # 2 ]

inderdaad! zeker GEEN zeil! dan staat ze nog beter buiten waar ze sneller zal drogen etc door de wind enzo. beste is een droge schuur of afdak. (dus ook geen droge stal waar de vloer wak is). Droog onderaan en droog bovenaan Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 september 2011 08:48 PM
  [ # 3 ]

Als je een auto onder zeil ziet staan bij harde wind zie je ook altijd dat zeil klapperen, dat lijkt me ook niet bevordelijk.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 september 2011 08:53 PM
  [ # 4 ]

Heb gelukkig al jaren beschikking over een garage onder een flat: ‘s winters warm, ‘s zomers koel, en steeds droog en donker.

Altijd achteruit naar binnen om gemakkelijk te kunnen starten na afloop van langere periode van stilstand (accu wisselen of startkabels).

Als je de wagen buiten laat overwinteren: gewoon rijden als het droog is, en nat laten regenen in parkeerstand: dan blijven de hoekjes en gaatjes aan onderkant droog…

knuffel

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 13 september 2011 12:46 AM
  [ # 5 ]

Ik wil mijn GSA ook laten overwinteren, in de schuur is het redelijk vochtig, de tegels worden soms donker van kleur en de luchtvochtigheid ligt rond de 95% dan.
Onder een zeilje is ook niets, tenzij er iets bedacht kan worden.
Wat misschien mogelijk is, is een ruimte maken tussen het zeil en de auto. Hier en daar wat schuimrubber blokjes op de auto? Zo kan er toch lucht tussendoor.
Geen idee of het wat is…

Of de auto gewoon in de sneeuw laten staan, ook niet ideaal maar beter dan de pekel.

Mijn GSA is in lelijke staat dus een extra krasje of vlekje vind ik niet zo erg, roestbruin wel!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 september 2011 12:48 AM
  [ # 6 ]

In een garage is het belangrijk de auto tegen optrekkend vocht te beschermen. Ergo: de auto OP een zeil zetten kan helpen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 13 september 2011 12:50 AM
  [ # 7 ]

De vloer is deels beton, deels tegels. Dit ligt er al jaaaren, en met de minste regen zijn de tegels al donker door vocht.
Ook kan er onder de deur vocht door, het is een staldeur die niet totaan de grond sluit. Wel gaat vrijwel iedere dag de deur open, en luchtdicht is het ook niet.
Op een zeiltje is wel een hele goeie tip!

Profiel  
 
Sun Face
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-08-2011

- ID/DS DSpecial
Gepost: 15 september 2011 10:18 PM
  [ # 8 ]
waterman schreef:

In een garage is het belangrijk de auto tegen optrekkend vocht te beschermen. Ergo: de auto OP een zeil zetten kan helpen.

Wat ik dan niet begrijp is hoe vocht optrekt langs de banden naar de auto. Bij bakstenen kan ik me dat voorstellen omdat dat in zekere zin poreus materiaal is, maar bij een auto? Of gaat het er gewoon om dat de auto dan niet op een vochtige bodem staat (i.e. minder verdamping onder de auto)?

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een dspecial in mijn garage, dus ik luister geinteresseerd mee Wink

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 september 2011 12:20 AM
  [ # 9 ]

Ventilatie is het belangrijkste. Bij verwarmde garages wordt vaak de fout gemaakt kieren enz. dicht te maken vanwege de stookkosten. Als je hem dan nat binnenzet rot hij harder dan buiten. Warm of koud maakt niet uit, als het maar goed doortocht! Als buiten de luchtvochtigheid groot is ontkom je er toch niet aan dat die na een tijdje binnen hetzelfde is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 16 september 2011 01:29 AM
  [ # 10 ]
Sun Face schreef:

Wat ik dan niet begrijp is hoe vocht optrekt langs de banden naar de auto.

Ik denk dat de luchtvochtigheid onder de auto gewoon te hoog word.

Profiel  
 
Sun Face
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-08-2011

- ID/DS DSpecial
Gepost: 16 september 2011 09:55 PM
  [ # 11 ]

Ja, dat lijkt mij inderdaad ook.

jantje1948 schreef:

Als het maar goed doortocht!

Dat tochten gebeurt bij mij wel Wink Voor de zekerheid nog een paar roosters extra.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook