1.4 VTi vs 1.6 VTi
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 30 september 2011 04:34 PM

Om even mijn ervaring met jullie te delen: Op het moment heb ik een 1.4 VTi meegekregen ter vervanging van mijn 1.6 VTi, welke in onderhoud is. Mij viel een aantal zaken op.

- De 1.4 doet bijna niet onder voor de 1.6 qua prestaties

Qua acceleratie is het verschil totaal niet noemenswaardig, terwijl dit op papier zeer zeker wel zo is. Het gaat hier om 9.9 (8.9 geadverteerd in het buitenland) versus 11.8 seconden voor de 1.4. De 1.4 kan nog best goed meekomen, ondanks dat je merkt dat hij boven de 140 vermogen tekort komt. Ter illustratie: Van 160 naar 170 duurt bij de 1.4 net zo lang als bij de 1.6 van 180 naar 190. Eigenlijk totaal niet relevant in Nederland dus. Ook het verschil in de 0-100 tijd kwam mij niet echt goed tot uiting, maar dat zal ik vanmiddag op weg naar huis nog even testen.

- De 1.4 klinkt een stuk minder fijn dan de 1.6

Misschien is het het rijgedrag van vorige bestuurders, maar wat mij wel enorm opviel was dat de 1.4 een stuk minder soepel klinkt, wat rauwer, bijna dieselachtig. Ook op snelheid viel me dit erg op, de 1.6 is echt een stuk rustiger en klinkt veel verfijnder.

- Benzineverbruik

Hier kan ik nog niks over stellen, maar ben ik wel erg benieuwd naar. Op papier zou het overigens bijna gelijk zijn. Tot dusverre zijn dit eigenlijk de grootste verschillen, maar ik kan dus wel zeggen dat iedereen die zou twijfelen tussen deze twee motoriseringen, dat de 1.4 eigenlijk nauwelijks onder doet voor de 1.6 qua prestaties voor dagelijks verbruik. Ik denk dat dit met name komt door de kortere 4e versnelling, welke ophoudt bij de 150 km/u en niet pas bij 170. In die zin denk ik dat de 1.6 dus hoofdzakelijk gehandicapped is door de versnellingsverhoudingen en de vijfbak. Jammer, want volgens mij zou er meer in kunnen zitten met een zesbak: Snellere acceleratie, en een top van boven de 200.

Eigenlijk kan ik op het moment zeggen, dat afgezien van het toch wel veel fijnere geluid van de 1.6 VTi, deze op het moment toch aardig een vlees noch vis versie is. Niet de power van de THP, geen belastingvoordelen van de eHDi, en gehinderd door een afstelling die veel beter zou kunnen.

Desondanks stap ik morgen weer met alle plezier in m’n rode Citroën, want iedere rit is nog steeds een genot Wink

(alvast een fijn weekend gewenst!)

Profiel  
 
jasper85
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 10-05-2011

Gepost: 02 oktober 2011 02:11 PM
  [ # 1 ]

Heb zelf de 1.6 Vti in mn 207 en was, toen ik een 1.4 als huurauto mee kreeg ook verrast met hoe die presteerde, zeker tot de 100 km was er gevoelsmatig niet veel verschil, daarboven wel. Leek ook wel wat lichter aan te voelen, maar dat zal wel zo lijken. En idd het heerlijke geluid van de 1.6 hoor je bij de 1.4 niet terug, vind dit echt een pluspunt van deze motor. Helaas zal ik wegens de fiscale voordelen de DS3 met de ehdi motor nemen, bij minder prijsverschil had ik zeker weer voor de vti gegaan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook