1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Dsuper5 ontsteking
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 oktober 2011 10:26 AM

Goeiemiddag,

voor ik eraan begin: ik heb bijna elk verhaal over carburatoren, afstellingen, rook, gas, mengselschroeven enz… wat er op het net staat, gelezen.

Het gaat over de Weber Dma2 op mijn Dsuper5.

Ondanks de nauwkeurig in acht genomen voorbereidingen ter afstelling van de carburator, kom ik er nog steeds niet uit.

De auto rijdt vrijwel probleemloos op gas (+4000km laatste maand); maar op benzine valt er niets mee aan te vangen.

Ik probeer de hele zaak ten gronde te begrijpen en daarom heb ik besloten deze vraag toch nog eens te stellen. 

-de primaire en secundaire regelschroef staan zoals voorgeschreven geborgd
-de mengselschroef volledig in, en dan 1,5 weer uit
-de motor is warm, de ontlastschroef staat open

Alleen voor de luchtregelschroef staat er geen “basisuitgangspunt” beschreven.

Als ik hier zo aan begin is het resultaat dikke vette zwarte rook.  Dit kan het resultaat zijn van oude roetaanslag, maar het blijft maar komen, nieuwe dikke zwarte rook.

Wat vergeet ik of wat kan er nog mis zijn ??

En al het zwarte roet eruit blazen , kan dat , of maak ik het dan alleen erger ?

Profiel  
 
Tukker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011

- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Gepost: 05 oktober 2011 10:52 AM
  [ # 1 ]

Is de choke arm omgedraaid op de verkeerde manier?
Kan gebeuren met de webber carb - oorzaken superrijken lopen en mooie zwarte strepen op de vloer.

1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2011 10:56 AM
  [ # 2 ]

Roet komt van onverbrande benzine of door olie verbruik. Ik neem aan dat je op LPG geen roet hebt?

Je kan
1: een CO meter regelen en daar mee testen
2: Met de mengsel schroef en lucht schroef spelen tot hij mooi loopt. Je doel is de mensel schroef zo dicht mogelijk want dan staat ie zo arm mogelijk.
Als de mensel schroef 1,5 open staat probeer je met de luchtschoef het toerental omhoog te krijgen. dan mengsel iets dicht, lucht iest bijregelen enz enz tot ie mooi loopt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 oktober 2011 11:17 AM
  [ # 3 ]

Reageert de motor onmiddellijk op het verdraaien van de mengselschroef ?  Bij mij namelijk niet.  Of moet je wachten tot de benzine in de carburator opgebruikt is ?

Ik heb deze ochtend bv de mengselschroef volledig dicht gedraaid met een draaiende motor, en die viel niet direct stil.

Wat is dus de reactietijd van de motor op het verdraaien van de mengselschroef ?  Ik ga ervan uit dat de stand “1,5uit” ruim genomen is, en dus weer lager moet.
En is het best beginnen met de luchtregelschroef helemaal in, of juist helemaal uit ?

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 oktober 2011 11:18 AM
  [ # 4 ]
Tukker schreef:

Is de choke arm omgedraaid op de verkeerde manier?
Kan gebeuren met de webber carb - oorzaken superrijken lopen en mooie zwarte strepen op de vloer.

Tukker, hoe kan ik dit zien ?  Stel je voor ! Dan ben ik nog lang bezig !

Profiel  
 
Tukker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011

- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Gepost: 05 oktober 2011 11:39 AM
  [ # 5 ]

Aan de kant van de carb het dichtst het luchtfilter, aan de bovenkant van het gaspedaal arm is de choke te controleren. Het is een klein geveerde metalen deel dat zich bezighoudt met de gaspedaal arm.
Het kan worden in twee standen - een normaal en een waar het gaat als er averechtse uitwerking een in het spruitstuk, zodat het doesnt krijgen gebogen.

In the image below I hope you can see it. Here it is in the correct position.

Je kunt ook naar beneden kijken de loop van de carburateur met de lucht slang verwijderd om de beweging van de choke te zien. Met de choke-kabel volledig in de klep moet worden geopend - de choke zal volledig verticaal.

Ik hoop dat dit is uw probleem, omdat het een eenvoudig ding.

Succes

1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 oktober 2011 11:45 AM
  [ # 6 ]

Dat ga ik eens even nakijken om te beginnen.  Wat een miserie toch !  Maar ik heb de hele namiddag tijd, en ik ga niets anders doen tot het in orde is .

Weet u misschien hoe snel de motor hoort te reageren op het verdraaien van de mengselschroef ?

Profiel  
 
Tukker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011

- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Gepost: 05 oktober 2011 11:47 AM
  [ # 7 ]

Nog een ding - als het de choke en je tuned de carb met het in de verkeerde positie moet je het opnieuw af te stemmen of je zal nog steeds loopt slecht. long face

1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?

Profiel  
 
Gepost: 05 oktober 2011 11:48 AM
  [ # 8 ]

Zonder enige kennis van zaken lijkt het me dat de motor daar onmiddellijk op zou moeten reageren. Zodra lucht en brandstof gemengd zijn (dat gebeurt toch in de venturi, waar de lucht die er doorheen stroomt voorzien wordt van de juiste hoeveelheid vernelvelde benzine?) gaat deze direct door naar de vragende cilinder.

Profiel  
 
Tukker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011

- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Gepost: 05 oktober 2011 11:48 AM
  [ # 9 ]
jef scholliers schreef:

Weet u misschien hoe snel de motor hoort te reageren op het verdraaien van de mengselschroef ?

Snel!

1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 oktober 2011 12:19 PM
  [ # 10 ]

Jef, weet je zeker dat als je hem op benzine zet de lpg-toevoer afgesloten wordt? Als de gasafsluiter nl niet dicht gaat krijg je ook een veel te rijk mengsel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 oktober 2011 12:49 PM
  [ # 11 ]

Ik begin te denken dat de lpg niet afsluit.  Aangezien de bolletjes (lpg-peil) blijven branden nadat ik overschakel naar benzine, vroeg ik me af of dat normaal was ??
Hoe kan ik dit met zekerheid checken ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2011 12:59 PM
  [ # 12 ]

Nee dat is niet normaal.
Trek effe de stekkertjes van de LPG afsluiters af!

Als de mensel schroef geen effect heeft kan je last hebben van valse lucht.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 oktober 2011 01:08 PM
  [ # 13 ]

Als ik de stekkertjes er af haal is deze dus zeker dicht ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2011 01:12 PM
  [ # 14 ]

Ja. of de afsluiters zijn gaar. Trek de slang die van de verdamper naar de carb loopt maar even van de carbu af en ruik…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 oktober 2011 01:14 PM
  [ # 15 ]

Even duidelijk: ik trek de slang van de verdamper naar de carburator er af, terwijl de motor draait op benzine.  Als ik dan gas ruik, klopt er iets niet.  Als er niets uitkomt is de gas tenminste al afgesloten.

Juist ?

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook