De voorbanden van mijn DSuper5 slijten aan de binnenzijde meer dan aan de rest. Ik heb er zojuist een paar nieuwe voorbanden op laten leggen (ze waren er binnenkort sowieso aan toe, aldus de keurmeester). Om onregelmatige slijtage in de toekomst te voorkomen, wil ik de wielen laten uitlijnen. Is dat een klusje dat elke bandenboer kan, of moet ik er speciaal mee naar een DS-garage?
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een goede bandenboek kan het. De DS heeft toespoor. dat is moeilijk te bevatten voor de kwikfitter.
Verder is de achteras smaller dan de vooras zodat de “touwtjes methode” niet werkt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Ook is uitlijnen zelf te doen… Zie het technisch artikel op de clubsite, categorie onderhoud en roestpreventie - uitlijnen.
Succes
Marcel, bij de DS is het gemakkelijk. Wat je nodig hebt is een rechte lat van twee meter, twee schroeven, een rolmaat en een potlood.
De rest staat hier ergens op dit forum.
Edit: in de tiplijst van dit subforum.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Onthoud wel dat ALS je de sporing aanpast er meteen een andere stand van je stuur ontstaat bij rechtuitrijden. Je moet daarna je stuurstand aanpassen en/of eventueel het appeltje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als de afwijking klein is zul je er weinig van merken aan het stuur..












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
definieer “klein” en “weinig” ...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mij had mevrouw een mm of vier uitspoor toen ik er twee andere spoorstangen op had gemonteerd en dat heb ik aangepast naar een paar mm toespoor. Je verstelt de boel aan één kant, dat weet ik en dat kan in principe leiden naar een niet meer lekker rechtuit rijden. Misschien heb ik gewoon mazzel gehad, maar ik merk er niets van.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een DS heeft een toespoor van 0 +/- 1 mm. Geen paar mm han.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is in mijn geval niet boeiend, ik rijd zo weinig dat de banden eerder verdrogen dan verslijten.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is toch zonde? En, het heeft een nadelige invloed op de wegligging. Een DS spoort het fijnst bij 1 mm toespoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Waarom zou je eigenlijk de boel slechts aan een kant verstellen? Dan krijg je uiteindelijk toch ook verschil in draaicirkel tussen linkse en rechtse bochten? (Dat is extreem gesteld, dat weet ik, maar waarom niet gewoon stuur in de rechtuitstand en dan beide zijden bijstellen tot ze juist staan?)














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat je het maar aan één kant KAN verstellen bij een DS
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vandaar ook dat appeltje verhaal dus?












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Jongens, bedankt voor al jullie reacties en tips over zelf uitlijnen. Maar ik heb toch maar een afspraak gemaakt met een professioneel banden-/uitlijnbedrijf in de buurt. Die lijnen vaker DS’en uit en hanteren daarbij inderdaad een toespoor tussen de 0 en 1 mm.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-: