













































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marcel Gosselink schreef:een uitspoor tussen de 0 en 1 mm.
Groet, Marcel
Dat klopt niet, het moet tussen de 0 en de 1 mm TOEspoor zijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sorry, dat bedoel ik ook! ops:
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Nog even puur theoretisch: stel dat je een toespoor hebt van bijvoorbeeld 5 mm, denk je dat je dat in de besturing gaat merken? Als je het met de lat van 2 meter doet ga je er van uit dat je wiel spatrecht is, maar vaak is daar wel een kleine afwijking en dan ga je al de bietenhoop op.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Nog even puur theoretisch: stel dat je een toespoor hebt van bijvoorbeeld 5 mm, denk je dat je dat in de besturing gaat merken?
Ja, dat ga je wel merken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je het met de lat van 2 meter doet ga je er van uit dat je wiel spatrecht is, maar vaak is daar wel een kleine afwijking en dan ga je al de bietenhoop op.
Vandaar ook dat ik heb besloten om het professioneel en met digitale uitlijnapparatuur te laten doen.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Han S schreef:Nog even puur theoretisch: stel dat je een toespoor hebt van bijvoorbeeld 5 mm, denk je dat je dat in de besturing gaat merken? Als je het met de lat van 2 meter doet ga je er van uit dat je wiel spatrecht is, maar vaak is daar wel een kleine afwijking en dan ga je al de bietenhoop op.
Ik heb weleens uitgerekend wat de foutmarge is. Als je 1 cm verkeerd meet is je uitlijning 0,1 mm verkeerd. Dus dat valt wel mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klopt, de velg is ongeveer 40 cm, de lat 2 meter en dat is 5 keer zo groot, beide kanten op is tien keer zo groot dus een centimeter wordt een milimeter.
Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat je bij een paar mm meer toespoor buiten extra slijtage zo veel zal merken aan de besturing onder normale rij omstandiogheden. De DS is bepaald geen racewagen.
waterman schreef:Een DS heeft een toespoor van 0 +/- 1 mm. Geen paar mm han.
Het WPH 814 geeft aan toespoor 2-4mm.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
En de zelfdoen methode is:
Uitlijn tip van Egbert:
Uitlijnen kan je het beste zelf doen. In de vorige La Bombe stond hier een helder artikel over. Maar het kan nog simpeler.
Een stok van 2 meter nemen. hier 2 schroeven in draaien op precies de afstand van de velgdiameter. Zo dat je de koppen van de schroeventegen de velgrand kan houden. Maak aan het lange uiteinde van de stok een merkteken, bv ook een schroef in de kopse kant van de stok schroeven. Nu een helper er bij, een krijtje en een rolmaat. Duw de 2 schroeven tegen de velg met de stok naar achteren, de helper zet een krijt streepje op de grond. Keer de stok om naar voren, idem, krijtstreepje. Zelfde 2 handelingen aan de andere kant. Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het vershchil in cm is de toespoor in mm, moet 2 a 4 mm toepsoor zijn. Door de truc met de stok verleng je ahw de velg diameter 10x. daarmee vergroot je de parallelogram en vergroot je de te meten waarde 10 maal. Waarde niet goed: stel mof spoorstang verdraaien en nogmaals meten etc. Als het goed staat, de auto 1/2 wiellengte verrijden en nogmaals meten ( dit om slingering velg uit te middelen). In feite moet je het gemiddelde van deze waarde en de vorige hebben.
Geen tekening maar wel foto’s op:
http://www.xs4all.nl/~meeter/uitlijnen/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt gelijk. Mijn fout, net gechecked: 2 tot 4 mm. SM is 1 mm… oeps… mea culpa.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Yes !!!! eindelijk weet ik iets beter dan Waterman ( met respect voor jou kennis en dat je die met ons deelt)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ga die shit echt door elkaar halen… toch nog effe gekeken, de sm is écht 0 tot 1 mm… de ds 2 tot 4 mm…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooi, dan is mijn DS dus goed met ongeveer 3 mm.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Han S schreef:dan ga je al de bietenhoop op.
het is toch ‘bietenbrug’ Han?
Maakt niet uit uit als je maar niet op terecht komt…..
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Egbert schreef:Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het verschil in cm is de toespoor in mm, moet 2 a 4 mm toepsoor zijn.
Klopt dat wel ??.
Omdat je met de oude uitlijn apparatuur , zoals op de foto, de ene kant gelijk zet en de lamp naar de andere kant zet en afleest.