C3 2004 1.6 16v automatische versnellingsbak storing
B en T
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-10-2011

Gepost: 19 oktober 2011 03:00 PM

Hallo,
ik ben nieuw op dit forum omdat ik net een C3 heb gekocht. Heb er een paar weken probleemloos mee gereden, was helemaal blij met mijn “nieuwe” autootje. 
Het is een C3 exclusive 1.4 automaat uit 2004 met 65000 op de teller.
Sinds kort heb ik een paar keer een rare storing gehad. Tijdens het rijden hoor ik dan plotseling een flink gebonk en een piepsignaal, de automaat springt in de derde verselling, waardoor het toerental heel hoog word.  En op het dashboard gaan de S (sport) en de *(sneeuw) knipperen.
Wanneer ik de auto vervolgens uitzet en weer opnieuw start, is de storing weer weg.
Ik ben bij de citroen dealer geweest, deze heeft de auto uitgelezen, er was echter geen storing te vinden.
Vandaag heb ik de storing weer gehad .. balen Sad maar dit keer met een lagere snelheid 50 km, er was ineens het piepsignaal weer, en op het dashboard gingen de S (sport) en de *(sneeuw) knipperen. Deze keer bleef de versnelling in derde versnelling en schakelde niet verder meer.
Is er iemand met deskundig advies ?
Alvast bedankt,
mvg Bianca

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 23 oktober 2011 11:36 PM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat het een Sensodrive is (flippers aan het stuur); dat is nl. iets anders dan een automaat.

Ik heb voor mijn vrouw een C3 X-tr 1.4 16V met zo’n sensodrive gekocht en hij rijd niet altijd vlekkeloos. We hebben hem gekocht bij een ‘ander-merk-dealer’met 14.000km op de teller en hij was toen 3 jaar oud. Hij reed niet helemaal lekker en ik heb hem direct naar de merkdealer gebracht voor een beurtje. Het belangerijkste was de update van de versnellingsbak (ca. € 100,- incl. olie en filters). Daarna heeft ie vrij lang probleemloos gereden, maar nu 4 jaar en 20.000km verder had ie weer wat nukken.
Slaat soms af, koppeling komt niet los als je weg wilt rijden,…. kortom, niet prettig.  Pas geleden naar de dealer gebracht en ze hebben de bougies vervangen. Hij reed daarna weer even super.
Toen ie weer wat begon te bokken ben ik andere benzine gaan tanken. Ik tank nu merkbenzine (98) i.p.v. wittepomp benzine (95) en ik moet zeggen dat dat een hele verbetering is geweest. Die paar euro per tank neem ik maar voor lief, want zoveel wordt er niet mee gereden.
Er zijn niet veel dealers die volgens mij echt goed raad weten met zo’n Sensodrive als ie niet meer goed loopt. Kunnen te veel verschillende dingen zijn. Denk bijvoorbeeld ook maar eens aan een slechte accu, daar is de Sensodrive erg gevoelig voor. Het zou zomaar kunnen met die leeftijd, mits er nog de eerste accu in zit.
Je kunt ook eens rijden door de ‘automaat’ uit te zetten en met de flippers aan het stuur te schakelen. Dat gaat vaak al stukken beter.

Maar als ie goed rijdt, vinden wij het een superfijn en comfortabel karretje…...........

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
B en T
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-10-2011

Gepost: 24 oktober 2011 11:45 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de (enige) reactie. Maar het betreft een gewone automaat.
Na de eerste storing ben ik er direct mee naar de citroen dealer gegaan in Hoofddorp, zij konden met uitlezen geen storing, volgens de monteur was het een eenmalige electrische storing en kon ik er met een gerust hart weer mee de weg op.
Na een week kreeg ik weer dezelfde storing en ben met deC3 naar mijn garagebedrijf gegaan waar ik al jaren kom met mijn Auto. Ze hebben met uitlezen een oliedruk storing gevonden in de versnellingsbak. Advies was om er mee naar een specialist te gaan.
Ik ben na wat googlen terecht gekomen bij Autrans in Lunteren, zij kwamen er tot dezelfde conclusie, oplossing is kleppen vervangen, drukregelaar en software vernieuwen. Kosten 600 Sad
Ik heb er een afspraak gemaakt voor volgende week. Na reparatie meld ik het wel weer af op dit forum.
Grtn Bianca

Profiel  
 
salon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 24 oktober 2011 08:18 PM
  [ # 3 ]

Een oliewissel bij mijn merkdealer zonder filter kost 146€.
Vloeibaar goud, klaarblijkelijk.

Succes met je automaat herstelling.

Profiel  
 
B en T
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-10-2011

Gepost: 25 oktober 2011 02:46 PM
  [ # 4 ]

Salon, bedankt voor de reactie.
Betreft het probleem, was dat bij u ook dat de automaat in noodloop ging?
(uit de versnelling schieten in zijn derde versnelling springen en niet meer door schakelen en na het uit zetten van de motor probleem weer opgelost.)
Begrijp ik dan goed dat u hetzelfde probleem had, en het bij u met een oliewissel is opgelost ?
graag hoor ik het van u.
Mvg, B en T

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 25 oktober 2011 09:17 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad wordt dit probleem meestal veroorzaakt door defecte drukregelklepjes. Soms is na het vervangen dan tevens een software upgrade nodig.

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 27 oktober 2011 12:23 AM
  [ # 6 ]
salon schreef:

Een oliewissel bij mijn merkdealer zonder filter kost 146€.
Vloeibaar goud, klaarblijkelijk

Hierbij doen ze dus die software update; als is € 146,- wel erg aan de prijs als je ookt kijkt naar de ‘complete’ servicepakketten op

http://www.citroen.nl/home/#/services/onderhoud-reparatie/onderhoudspakketten/
(Even door klikken ‘personenauto’s’ rest volgt van zelf)

Ik betaal voor alleen de oliewissel 9met dus die update) in de regel ca. € 100,- voor bij een hier als duur bekend staande merkdealer.

(Na de update rijdt de wagen over het algemeen merkbaar beter, dus ze doen er in ieder geval wel steeds iets mee)

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 28 oktober 2011 08:53 PM
  [ # 7 ]

Ben bang dat we hier twee dingen door elkaar halen. Als ik het goed heb begrepen heeft B en T een normale automaat.
GSPallas heeft het echter over een SensoDrive wat een totaal andere versnellingsbak is. Een SensoDrive is namelijk een normale versnellingsbak die elektronisch wordt bediend. Dit is totaal niet te vergelijken met een normale automaat (in dit geval een AL4).
Laten we dus niet twee dingen door elkaar gaan halen.

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 29 oktober 2011 01:31 AM
  [ # 8 ]

Daar was ik inmiddels ook achter; alleen in de tekst praat ‘B en T’ over een ‘C3 exclusive 1.4 automaat uit 2004’ en die hebben ze alleen in een Sensodrive-uitvoering gehad; later zag ik pas dat in de titel 1.6 stond en die versie is ook met een AL4 bak geleverd; vandaar het misverstand.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
salon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 29 oktober 2011 09:07 PM
  [ # 9 ]

Ooit eens een probleem gehad (lang geleden) met de sensodrive niet de automaat dus, gratis update na terugroeping, sinds dan probleemloos rijden.

De prijs van die bewuste oliewissel betreft een klein onderhoud met nazicht, in praktijk een oliewissel,
voor de volledigheid bij de hoofdverdeler van het merk uitgevoerd.
Vriendelijke mensen aan de kassa.

Profiel  
 
B en T
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-10-2011

Gepost: 05 november 2011 01:26 AM
  [ # 10 ]

Ik heb mijn auto opgehaald na reparatie, hij rijdt weer heerlijk!
Nu maar hopen dat de storing niet meer terug komt en ik het vertrouwen in de C3 weer terug krijg.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook