Zitcomfort nieuwe C3 (e-HDI)
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 02 november 2011 10:15 AM

Omdat je het in een eerste proefritje niet of nauwelijks kunt beoordelen, hierbij even een vraag aan de ervaringsdeskundigen:

Hoe zit het op termijn met het zitcomfort in de nieuwe C3 (meer precies de e-HDi)? De stoelen zijn (als ik de gegevens op Audiweek mag geloven) nogal klein/kort/dun. Zelfs kleiner dan in de oude C3! Ik ben van plan (als ik een C3 aanschaf) er dagelijks 160 km mee te rijden aan woon-werkverkeer. Ik ben zelf nogal aan de lange kant (1.90 m). Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen, uit eigen ervaring?

Zit er trouwens standaard een verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel? Is die handmatig of elektrisch verstelbaar?

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
Mativoire
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 28-01-2011

Gepost: 02 november 2011 11:38 AM
  [ # 1 ]

De bestuurdersstoel is voor mij (1.88 m) prima, zit fijn en biedt goede ondersteuning, ook tijdens lange ritten. De instelbaarheid van stoel en stuur zorgt er voor dat je makkelijk een goede zitpoitie vindt. De Zenith voorruit zou wel eens wat te veel hoofdruimte kunnen wegnemen(door verschuifbare hemel). Ik heb die optie wel genomen, en het past nét.

Profiel  
 
cuperus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 10-08-2008

- C5 break 2.2hdif exclusive aut
- C1 Ambiance
- C3 E-HDI
Gepost: 02 november 2011 08:04 PM
  [ # 2 ]

Ik ben ook 1.88m en rij 130km per dag.
Heb sinds deze week 20.000 km gereden in de e-hdi.
En zit prima nergens last van.

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 02 november 2011 10:45 PM
  [ # 3 ]

Het zitcomfort van de e-HDi is zonder meer goed te noemen.
Een (verstelbare) lendensteun heeft de e-HDi niet, net als de vorige model C3.
Persoonlijk vond ik de stoelen uit mijn vorige C3 Ambiance beter (zachter) dan de stoelen uit de e-HDi.
Zelfs na ruim 11 uur rijden op de heen- en terugreis van een vakantie in Tsjechië, zaten de stoelen van de oude C3 nog prima en had ik geen last van mijn rug.
De stoelen van de e-HDi zijn toch wat harder, maar zo heeft eenieder zijn/haar persoonlijke voorkeur.
Ik rij gemiddeld zo’n 700-800 km per week en ik heb geen klagen over de stoelen van de e-HDi.
De langste rit die ik tot nu toe gemaakt heb met de e-HDi was zo’n 200 km aan een stuk (2 uur en een kwartier reistijd) en ook toen zat het meubilair nog prima.

De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, de passagiersstoel niet.
Mijn vriendin die ook 1.90m is, zit op de passagiersstoel bijna met haar kapsel tegen het dak aan.
Ben ik even blij dat ik niet voor de Zenith voorruit gekozen heb, want dat kost je nog eens een paar cm extra hoofdruimte.
Zelf ben ik 1.80m en ik kan er prima in zitten.

De audiweek en de audivisie willen gewoon een keiharde duitse plank in de rug en een keihard rugvernietigend (dat noemen zij sportief) onderstel, want dat schijnt strak te sturen.
Alsof je met je C3 wekelijks gaat proberen om het ronderecord op de Nurburgring te verbeteren.
In elk geval is de C3 e-HDi erg comfortabel, zeker in combinatie met de 15” velgen, met 16” velgen wordt het veercomfort aanzienlijk minder.

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 02 november 2011 11:02 PM
  [ # 4 ]
jeroen-2cv schreef:

De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, de passagiersstoel niet. Mijn vriendin die ook 1.90m is, zit op de passagiersstoel bijna met haar kapsel tegen het dak aan. Ben ik even blij dat ik niet voor de Zenith voorruit gekozen heb, want dat kost je nog eens een paar cm extra hoofdruimte. Zelf ben ik 1.80m en ik kan er prima in zitten.

Bij een Zenith voorruit is de passagiersstoel ook in hoogte verstelbaar. Echter, niet genoeg voor jongens en meisjes van 1,90 meter, ik zat flink klem onder die zonneklepjes.

Ik vind het rijcomfort van de C3 goed. Vering erg comfortabel, heel stil. Dat soort zaken draagt ook bij aan ontspannen uitstappen. Het zitten an sich zou beter kunnen. Zo vind ik die getrapte leuning instelling een misser, zelfs mijn 42 jr oude DS heeft traploos instelbare leuning. Bij onze familieauto(duits hok) kan ik het stuur naar me toe trekken, is lekker bij lange benen. Ook zit daar wel een lendesteun bij en lange stoelen. Maar nu vergelijk ik een kleine C3 met een grote stationwagen, is niet eerlijk natuurlijk. Ik heb proefgereden in twingo, c1, ibiza en c3. De eerste twee waren brommobielen vergeleken met een c3 en de seat vergelijkbaar.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 02 november 2011 11:15 PM
  [ # 5 ]
boeman schreef:

Bij onze familieauto(duits hok) kan ik het stuur naar me toe trekken, is lekker bij lange benen. Ook zit daar wel een lendesteun bij en lange stoelen. Maar nu vergelijk ik een kleine C3 met een grote stationwagen, is niet eerlijk natuurlijk.

In je C3 e-HDi is het stuur in lengte (voor-achter) en in hoogte verstelbaar, de hendel zit nog al redelijk verstopt. Dus kun je het stuur ook naar je toetrekken net als in je duitse hok.
Een typisch gevalletje van RTFM Smile

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 02 november 2011 11:37 PM
  [ # 6 ]
jeroen-2cv schreef:
boeman schreef:

Bij onze familieauto(duits hok) kan ik het stuur VEEL VERDER naar me toe trekken, is lekker bij lange benen. Ook zit daar wel een lendesteun bij en lange stoelen. Maar nu vergelijk ik een kleine C3 met een grote stationwagen, is niet eerlijk natuurlijk.

In je C3 e-HDi is het stuur in lengte (voor-achter) en in hoogte verstelbaar, de hendel zit nog al redelijk verstopt. Dus kun je het stuur ook naar je toetrekken net als in je duitse hok.
Een typisch gevalletje van RTFM Smile

Zo beter?  Smile

Ik weet dat het c3 stuur verstelbaar is, alleen niet genoeg.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
twaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 10-03-2006

Gepost: 02 november 2011 11:45 PM
  [ # 7 ]

Wij hebben ook een C3 en ik vindt de stoelziting aan de korte kant en daardoor liggen de benen niet aan op deze zitting ik vindt dit op lange ritten vermoeiend.
Ik heb de stoel aan de voorkant met ( zelf gemaakte) schijfjes 15mm. verhoogd waardoor de zitting aan de voorkant hogerop komt en dit zit een stuk prettiger ( aan beide zijden)

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 03 november 2011 12:21 AM
  [ # 8 ]
boeman schreef:

Ik weet dat het c3 stuur verstelbaar is, alleen niet genoeg.

Tja… verschil moet er zijn Smile

Nu worden autostoelen in de regel ontworpen voor de grote gemene deler. Als 90%-95% van de mensen een goede zitpositie kan vinden, dan is het voor de fabrikant al lang prima.
Dit houdt in dat mensen die bv erg groot of erg klein zijn, of mensen met lange benen en korte armen o.i.d. niet altijd een goede zitpositie kunnen vinden.

Je kunt altijd nog overgaan tot de aanschaf van een stoel op maat (bv ASS of Scheel), het kost een paar centen, maar daar krijg je wel wat voor terug. Dit soort stoelen kun je vaak weer meenemen naar een volgende auto.
Het nadeel is weer als er andere mensen met jouw auto moeten rijden, dat zij niet altijd optimaal zitten.

Profiel  
 
JB2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 06-10-2011

Gepost: 07 november 2011 09:56 AM
  [ # 9 ]

Zoals gezegd in de start-post zoek ik reacties van mensen die al langere tijd in de C3 (e-HDI) rijden. Een stoel kan lekker zitten tijdens een proefrit, maar of een stoel echt goed zit, merk je pas na veel kilometers en enige tijd. Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Als ik de reacties zo lees, dan lijkt hetgeen ik vreesde toch wel een beetje uit te komen. Sommigen vinden de stoelen ietswat hard, en/of de zitting kort. Ik heb de maten nog even vergeleken met mijn (Italiaanse) referentiepunten en de stoelen van de nieuwe C3 zijn even groot/klein als van de FIAT 500. Dat is dus best klein voor het formaat auto (klasse B). Mijn huidige auto (FIAT Punto Evo) heeft stoelen waarvan de zitting en de rugleuning elk 4 cm langer zijn. Dat scheelt dus behoorlijk. Bij de Punto Evo zit er overigens ook nog eens een elektrisch verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel. De wat kortere stoelen in de FIAT 500 braken mij destijds op bij het dagelijks 160 km woon-werkverkeer rijden.
Hoewel dat misschien heel vreemd is bij een Citroën, krijg ik toch zo mijn twijfels bij het comfort (op langere termijn) van de C3 (e-HDI).

Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.

Profiel  
 
cuperus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 10-08-2008

- C5 break 2.2hdif exclusive aut
- C1 Ambiance
- C3 E-HDI
Gepost: 07 november 2011 10:10 AM
  [ # 10 ]

Hallo,

daar ben ik nog een keer
Ik zat zelf ook te twijfelen ik had een C5 met Hydro veering. en rijdt een kleine 1000km per week.
Heb de C3 E-HDI nu een half jaar en hij rijdt echt goed soepele vering en ja de stoel heb ik ook geen last
van en, 1 op 23 is ook erg goed vindt ik.

groet martin

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 07 november 2011 03:35 PM
  [ # 11 ]

Hallo, de verlichting blijft even branden als je na het stilleggen even aan het hendeltje trekt.
Of je het kunt instellen weet ik niet maar bij mij branden de voorlichten dan nog een seconde of 20-30.

Zelf ben ik Duitse wagens gewend (met comfortabele zetels, oa Recaro’s) maar ik moet toegeven dat ik
enorm graag met het C3-tje rij. Met mijn 1,92m heb ik nergens last van.

Enkele kleinere puntjes van de C3:
-weerspiegeling van het infoschermpje: ‘s Nachts weerspiegelt de tekst vervelend op het plastiek net boven het schermpje
-de aanduiding op de knoppen van de verwarming zijn niet zichtbaar indien ze op hoger dan de helft staan. Dit doordat de aanduiding aan de zijkant van de knop staat en niet aan de bovenkant.
-ik ben 1,92m en mijn knie rust tegen het portier. Door de harde structuur voelt dit niet zo fijn aan
(maar ik moet eerlijk zijn dat ik er geen hinder meer van ondervind na 17500 km’s).
-geen slot aan de rechterzijde van de wagen! Indien u dus met kinderen (en de sleutel zonder afstandsbediening) op weg bent moet u hen laten staan en vlug naar de rijdersdeur lopen om de auto op slot te doen! Ongehoord voor een auto die zich naar (kleine) gezinnen richt! Een extra afstandsbediening aankopen kost 150 EUR volgens de dealer. Ik sta altijd open voor goedkopere alternatieven!
-geen parkeerlicht
-tapjes op achterportier (om hard dichtslaan van de koffer te verhinderen en om de hoogte te regelen) komen vlug los (ik ben er eens aan blijven hangen).

Verder kan ik vertellen dat mijn verbruik wat aan de hoge kant ligt (C3 104gr 1600 HDI 66kw)

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook