Dag medeforumers,
Gisteravond tijdens een rit van Groningen naar Rotterdam, hydrauliek olieverloren.
Ik merkte aan m’n stuur en de vering wat afwijking, op een parkeerplaats bijgevuld en vervolgens lichtte de rode stoplamp en het hydrauliek lampje op. Ik heb 3 liter aangevuld en ben weer gaan rijden, maar de olie druppelt er redelijk hard uit.
Ik wil vanavond eea repareren, mag ik er op basis van het langzame lekken er van uitgaan dat het waarschijnlijk in de retourleidingen zit? (De locatie is linksvoor, onder de dynamo.)
Ik heb in de handboeken al de afmetingen an de slangen opgezocht, zijn er speciale slangen nodig of zijn bezineslangen in de juiste maat ook geschikt?
Zijn er verder nog tips/handigheden voor het opsporen van het lek?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
grt Arjan
Het heeft er alle schijn van dat de treiterslang lekt. Die loopt van de pomp naar de hd-regelaar. Zoals de naam al doet vermoeden, is het vervangen ervan een lastig klusje. Vanwege de hoge druk absoluut geen andere soorten slangen/leidingen gebruiken; alleen maar originele.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De leiding van de pomp naar de hd-regelaar is de hogedrukleiding. De rubber leiding die van de hd-regelaar afkomt is de treiterslang en die gaat via via naar het reservoir.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk ops:
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als je zoekt op lekkage treiterslang krijg je pagina’s
Vol info, ook over benzineslang












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voel aar met je hand de rubber leiding die uit de HD regelaar komt. Als je verse LHm aan je vingers hebt ben je aan de beurt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bedankt Joris,
dat was ff een tip die ik zocht.
Gezien de locatie (recht onder de dynamo) dacht ik niet direct aan de treiterslang.
Maar ik heb de 4-kolomsbrug gereserveerd voor morgen, dus als het de treiterslang is kan ik gelijk daar terecht.
Ik had begrepen dat als de treiterslang klapt, je dan gelijk langs de weg stilstaat en omdat dat niet het geval was, was ik opzoek naar andere tips en trucs…
grt Arjan





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb eens een scheurtje in de binnenkant van de bocht van de treiterslang gehad. Deze liep in de lengterichting van de slang.
Niet te zien tot dat je gaat kijken als de pomp druk moet leveren. Als een soort kloppende ader pulseerde dan de LHM er uit….












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe dan maar voorzichtig. Soms breekt de slang als je er aan morrelt.
Zonder die slang pompt de pomp in een minuut alle LHM op straat. Voor nood kan je tuinslang nemen of iets dergelijks. Daarna vervangen voor LHM bestendige slang. Ze zijn te koop met een bocht aan het eind maar dat hoeft niet persé.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De olie stroomt juist door de treiterslang als de pomp geen druk moet leveren. Dan gaat de olie rechstreeks via de regelaar naar het voorraadvat via de treiterslang. Onder de dynamo kan wel kloppen; daar ergens is het andere einde van de slang aangesloten op een metalen leiding. Hoe dan ook: op een brug is het vervangen van deze slang een redelijk eitje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het bleek vanavond toch de hogedrukleiding tussen de pomp en de regelaar te zijn,
maar doordat de lekkage precies onder het laatste beugeltje voor de regelaar zat, bleef de lekkage beperkt en leek het dus een retourleiding.
Van alles meegenomen voor de reparatie, maar natuurlijk geen nieuw hogedrukleiding. Provisorisch gerepareerd en nieuwe leiding besteld.
Het lijkt me dat je het beste de radiator weg kan halen voor montage van de hd leiding. Nog tips?
Volgens mij is er ook nog een flexibele versie geleverd door Van der Laan, is deze te monteren zonder de radiator ed weg te halen?
grt Arjan












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dat kan. persoonlijk zou ik een originele leiding monteren en geen immitatie. de flex van vdLaan is ook goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
kan die flex leiding (vd Laan)worden gemonteerd zonder demontage van de radiator?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nog even voor de duidelijkheid; wat is het verschil tussen de imitatie en de originele hogedrukleiding.
Is er nog New Old Stock verkrijgbaar in originele verpakking? Of gaat het over het materiaalgebruik?
En is de NOS overal nog verkrijgbaar of alleen bijv via de club en na goed zoeken?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
materiaal kwestie inderdaad. De nieuwe zijn een koper legering en die scheuren door de hoge druk en klappen die hij krijgt als de regelaar afslaat.
NOS wordt moeilijk. Tweedehands is prima. Bel Huub in’t zand!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>