Totaal aantal Berichten: 794
- ID/DS DS23H Pallas
Hier impressie van het vervangen van de stijlen links.
http://www.mijnalbum.nl/Album=4MEJSJSU
Mooie klus, maarre… vergeet je niet een inliggende schroefdraad te maken in je horizontale balk thv de b-stijl voor bevestiging/montage van je veiligheidsgordel? Op je fotoos kan ik deze niet waarnemen.

- ID/DS DS23H Pallas
Repelsteeltje, je hebt gelijk! Bedankt voor deze opmerking. Het was mij nog niet eens op gevallen….
Gordel zit normaal gesproken inderdaad ergens onder B-stijl vast in zijkant longeron. Ik snap niet hoe dat kan, want dit chassis (wel ID) komt ergens uit 1971 en toen zaten er toch al standaard gordels in.
Enfin, ik zie wel de twee schroefgaten in het midden op de bodemplaat en aan allebei de kanten twee gaten (zonder schroefdraad) in de bodemplaat aan de zijkant onder de b-stijl. Misschien hebben daar de gordels vastgezeten?
Ik denk toch maar dat ik een inliggende schroefdraad maak in de longeron. Heb je nog een tip hoe dit te doen?
Gat boren en moer achter lassen?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

- ID/DS DS23H Pallas
Het zal inderdaad zo moeten, alleen de moer moet dan in de holle ruimte van de longerons geplaatst moeten worden. Ik denk dat ik er niet aan ontkom om een luikje te maken in de longeron.
Geen luikje. gewoon de moer beetje rondslijpen. Gat boren waar die moer doorheen past. Moer aan een draadeindje op zijn plaats houden en rondom stevig vastlassen. Vlakslijpen en ....yoepie
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4

- ID/DS DS23H Pallas
OK Samuel, dank je!
Wat eigenlijk nog mooier is:
Vijl in een geboord gat met een driehoekvijl de punten van de zeskant van de moer. Steek de moer door dat gat en verdraai de moer 1/2 zeskant en las ‘m dan vast. Dan krijg je gratis een hele zekere niet alleen gelast maar ook vormgesloten verbinding(gordels en zo)

- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb onlangs weer de restauratie van mijn DS opgepakt. Had het effe druk met heel andere zaken en dan wordt de drempel steeds hoger om weer te beginnen. Ik realiseer me dat het ook al veel te lang geleden is dat ik iets op forum heb laten horen. Ik hoop dat jullie me nog willen helpen…..
Enfin, ik heb weer de stoute schoenen aangetrokken en inmiddels alle stijlen vervangen + rechter zijkant/achterkant in orde gemaakt. Daar zal ik binnenkort foto’s van plaatsen.
Ik heb vandaag de onderplaat van de compartimentenbox verwijderd en wat schetst mijn verbazing: geen compartimenten maar wel een hele hoop oude kranten (zie foto’s). Waar zijn de tussenschotten gebleven? Ik zie ook geen sporen van waar ze gezeten moeten hebben….
Volgens mij zijn er geen chassis geleverd zonder die tussenschotten, of wel?
Ik wil natuurlijk nu zelf de schotten gaan plaatsen. Wat is verstandig, 5 of 9 compartimenten maken?
https://picasaweb.google.com/106980697560671869616/RestauratieChassisDS23?authuser=0&feat=directlink

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien moet je je verder verdiepen in de herkomst van dit chassis?
Succes met het vervolg, je motor is inmiddels wel klaar, toch?
Bij mij is er ook sprake van een 5-compartimenten balk. Er hebben ook nooit schotjes gezeten in het middenstuk. Chassis is van een id19b uit 1968. Misschien hebben alleen latere/snellere modellen negen compartimenten?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

- ID/DS DS23H Pallas
JanO,
bedankt voor reactie. Ik zie inderdaad dat bij jou het middelste stuk ook leeg is. Zal dan wel standaard het geval zijn bij oudere chassis. Het mijne is inderdaad een ID chassis (vlgs laatste eigenaar uit omstreeks 1971).
Ik denk dat ik er zelf een viertal schotjes inlas, het wordt nl een DS23.
Vlietmansje,
Het chassis heb ik gratis gekregen, dus ik ben niet te kritisch qua herkomst. Verder maakt het niet zoveel uit, wat ik tegenkom repareer ik. Motor ook nog niet klaar…. Ik heb besloten het in stukken aan te pakken, eerst chassis, dan motor, dan plaatwerk achterzijde.
Ik heb de tijd.
Ik hoop niet dat iemand in het verleden zijn spaarpot flink heeft geleegd voor de “restauratie” aan dit chassis. Onder de kriksteunen was het met kranten opgevuld. De kofferbodem was met parkers en kit bevestigd.

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JanO schreef:Bij mij is er ook sprake van een 5-compartimenten balk. Er hebben ook nooit schotjes gezeten in het middenstuk. Chassis is van een id19b uit 1968. Misschien hebben alleen latere/snellere modellen negen compartimenten?
Volgens mij is de plaat waat je tegenaan kijkt de achterkant van het compartimentendeel!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat weet ik, maar ongeveer achter de plekken waar de vraagtekentjes staan zitten bij latere modellen tussenschotjes. Bij mij is dat één leeg compartiment.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik snap m!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.