1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bollen eraf, gekke dingen in de linker veer cylinder en 2 verschillende dempers
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 november 2011 09:07 AM

Citrofielen; heb jullie digitale hulp nodig;

Gisterenavond een vriend geholpen met het afstellen van zijn ontsteking en ontluchten van zijn voorremmen, nu mailt hij mij net dat de auto duidelijk beter trekt (ontsteking stond afschuwelijk verkeerd) maar dat zijn achtervering nu ineens veel stugger is.

Zijn DS (D Super, 1974) heeft wat moeten gymen gisteren om het voorwiel van de grond te krijgen om de motor te draaien en bij de eerste keer wiel optellen hoorde we ineens een stevige psssssjjjjjt, maar dat was volgens mij rechtsvoor, dus niet de achtervering. de mijne doet dat niet als hij zijn wiel optilt, maar de zijne dus wel. Heeft hij nu een lekke bol? zo ja wat is de test om te checken welke bol stuk is?

Groeten uit Afrika,

Stef

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 25 november 2011 09:52 AM
  [ # 1 ]

Ja, dat klinkt als een lekke bol!
Tijdens het gymen is er een membraan gescheurd, het gesis is het geluid van de stikstof die ontsnapt uit het reservoir, dus kwam het geluid eigenlijk van links voor.
Welke van de twee achterbollen stuk is: in de normale rijstand de achterkant aan de zijkant naar beneden drukken, en links / rechts vergelijken. Maar door de stabilisatorstang is het verschil lastig te voelen maar het kan wel. Misschien weet iemand een betere methode?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 november 2011 10:26 AM
  [ # 2 ]

ja trek de bollen eraf en doe ze op je bollentester!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 november 2011 11:07 AM
  [ # 3 ]

Beide vervangen.

knuffel

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 november 2011 11:12 AM
  [ # 4 ]

Dank,

Dan wordt het nu tijd om een bollenman te vinden hier in Zuid-Afrika…

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 november 2011 06:41 PM
  [ # 5 ]

Heb net zelf in de DS met de verdachte bol gereden, hardstikke lek…
Ga alle bollen dr afschroeven voor hem een meenemen naar de ds specialist in Stellenbosch, daar ga ik toch heen met mijn break. Morgen een oliefiltertang kopen om ze dr af te halen.
Weet dat her en der verspreid over dit forum tips en trucs te vinden zijn maar wilhet effe kortsluiten.
Is dit de juiste werkwijze?
DS op hoogste stand zetten,
bollen slagje lossen
assteunen dr onder.
laten rusten met op de steunen,
hydrauliektank aftappen
bollen losdraaien (wat werkt beter; oliefiltertang met band of met ketting?)

Vragen;
achterbollen zitten laag; zal het systeem nu niet verder uitlekken? Moet ik hier propjes inzetten? De ds zal een paar weken bolloos staan (Stellenbosch is 2000 km rijden en het is zomervakantie)
Is het te adviseren om ook meteen maar de voorraadbol te laten testen? Nog tips om deze los te halen?

Groeten,

Stef

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 november 2011 07:55 PM
  [ # 6 ]

Ik zou de auto achter met de wielen op verhogers zetten, dan kun je er bij in de laagste stand.
Als je de auto lang laat staan zou ik de openingen van de veercylinders afdichten met een plastik zak of iets dergelijks tegen stof en vochtinwerking.

Let bij de voorbollen op het tussenstukje dat op de linkse bol zit (wellicht rechts bij jullie), dat hoort bij de auto!

Voorraadbol wil er vaak pas tussenuit als de motor beetje opgekrikt wordt.

knuffel

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 522
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 27 november 2011 07:57 PM
  [ # 7 ]

Als je 2000 km moet rijden voor bollen zou ik alles nieuw kopen en bij terugkomst wisselen, geen idee wat de bollen in ZA doen maar voor de prijs die ik hier betaal zou ik niet riskeren 2x te moeten rijden of binnen een half jaar weer te moeten.

just my 2 ct

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 november 2011 07:30 AM
  [ # 8 ]

Bol testen en eventueel hervullen 100 rand (8,50 euro) gereviseerde bol 560 rand (48 euro) is inderdaad niet zo duur, 2000 km is trouwens niet zo’n probleem, met een koerier verstuur je het spul snel en goedkoop.

Iemand nog tips over welk gereedschap te gebruiken?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 november 2011 08:30 AM
  [ # 9 ]
Stef Sep schreef:

Iemand nog tips over welk gereedschap te gebruiken?

Persoonlijk zeg ik: zelfgemaakt, bevalt al jaren…

Neem een plankje van ruwweg 50cm lang, 2cm dik en 8 á 10cm breed. Hierop spijker je een stuk bandijzer, dat gebruikt wordt om onderdelen op pallets vast te zetten, in de vorm van een DICHTE ‘J’, dus een grote krul over de kopse kant.

Als je de maatvoering goed kiest kun je die krul over elke veerbol schuiven (soms met stukje rubber tegen doorglijden). Door de plank zet je de krul klem tegen de veerbol, je hoeft niet te timmeren of brute kracht te gebruiken.

Duidelijk zo?

knuffel

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 november 2011 08:53 AM
  [ # 10 ]

Ah! bedankt, Ik denk dat ik hem snap, ga vanavond aan de slag. Is het mogelijk voor jou een fotootje te sturen?

Groeten,

Stef

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 november 2011 11:15 AM
  [ # 11 ]

Bij mijn DS gaan de veerbollen eigenlijk altijd met de hand los. Aan de andere kant, soms is losslaan met de beitel de enige mogelijkheid, maar daarvoor moet de auto op druk staan. Niet noodzakelijk in de hoogste stand.

Is nou je laatste bol die los moet zo’n bol, dan kan alles er weer op omdat je de auto anders niet op druk krijgt…
Probeer dus alle bollen los te maken, en zet ze dan weer handvast, tot je ze allen los hebt. De voorraadbol kan een echte PITA zijn. Ik heb van de zomer (augustus) ook weer met een lange beitel onder de snoek gelegen. Een brug is dan wel lekker.
Die hoofdbol gaat er naar onder uit!

succes!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 november 2011 11:26 AM
  [ # 12 ]

Bij mij zaten alle vier de (gelaste) bollen zo vast dat ook een kettingtang voor oliefilters er op sneuvelde. De grote zware Rigid kettingtang voor het vast en losdraaien van zware gasleidingfittingen had ik weggegeven aan een ex collega.

Dus heb ik van bandijzer 40x3mm een klem gemaakt die om de bol past, de twee einden omgebogen en daar een bout met moer doorheen zodat ik hem om de bol kan vastklemmen en een stukje 1” pijp er aan vast gelast. Die klem ik om de bol vast en steek een stuk 1/2” pijp door dat stukje 1” pijp heen. Een beetje flink kracht zetten en de bol geeft zich gewonnen.

De voorrraadbol heb ik vervangen toen de kop er af was, de hele hogedrukregelaar demonteren is dan simpel en in de bankschroef gaat het een stuk aangenamer.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 november 2011 07:33 PM
  [ # 13 ]

Voor demontage van de voorraadbol kan het nodig zijn de motor van achteren iets op te krikken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 10 december 2011 07:33 PM
  [ # 14 ]

Bollen zijn eraf, de voorraadbal hebben we nog maar even laten zitten, die zat erg vast en ongelukkig.
In de linkerveercylinder zat er een raar dingetje, het leek wel een stuk hout, met viel gekl@@i heb ik het er in 2 delen uit gekregen, beide ter groote van een topje van een duim. In het onderdelen boek kan ik er niks over vinden. Weet iemand wat het kan zijn?
Wat verder erg gek was was dat voor 2 verschillende dempers op een as zaten en achter ook, eentje erin gefelst de ander met een moer.

Adviezen???

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 december 2011 07:45 PM
  [ # 15 ]

Om de auo op hoogte te houden zonder druk, wordt vaak een stuk bezemsteel tussen de bol en zuiger gezet. Als die dan nat owrdt met LHM zwelt hij op en gaat er moeilijk uit. Misschien dus laten zitten door vorige eigenaar??
Maak eens een foto van die stukjes hout.
Er zijn in de tijd 3 typen groene bollen geweest: deelbaar met losse geschroefde demper, deelbaar met vaste demper, gelaste bol.
Voor goed weggedrag erg belangrijk dat op 1 as zelfde bollen zitten.
Gelaste bollen zijn nieuw voor ik dacht 40 Euro het stuk te koop, maar ja wel veel verzendkosten naar ZAfrika.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook