2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Bollen eraf, gekke dingen in de linker veer cylinder en 2 verschillende dempers
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 10 december 2011 08:12 PM
  [ # 16 ]

Zou heel goed een stuk bezemsteel kunnen zijn.;

Er werd in dit topic ook verwezen naar een onderdeeltje in de linkerveercylinder die er hoort te zitten, wat moet dit zijn? ik heb naast de stukken bezemsteel niets gevonden (de DS is trouwens een gewone linksgestuurde van een vriend)

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 december 2011 08:37 PM
  [ # 17 ]

Onderdeeltje = afstandsbus, soms komt die met de bol mee, soms blijft die aan de cylinder zitten.
Als je links en rechts vergelijkt zie je het direct.

knuffel

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 december 2011 07:35 AM
  [ # 18 ]

Tijdens het sleutelen aan die DS met de slechte bol viel het mij op dat zodra de motor uitgeschakeld werd hij al na een paar seconden door zijn hoeven zakte. Mijn eigen DS blijft vele uren op hoogte nadat hij is uitgeschakeld.

Dit betekent dat er ergens een stevige interne lekkage in het veersysteem is.
- Hoe kan ik bepalen waar?
- Wat zijn de typische veroorzakers?
- Zijn er simpele dingen die ik nu kan doen nu de bollen er toch af zijn?

Bij deze DS is de interval van de drukregelaar 4 seconden.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 13 december 2011 09:50 AM
  [ # 19 ]

De lekkage kan overal in het hoge druk deel van je hydraulische circuit zitten, het hoeft niet perse in het veersysteem te zitten.

Eerste verdachten bij snel inzakken zijn hoogteregelaars ( check de retourstroom ), stuurhuis ( zoek op het forum hoe je de LHM stroom van en naar je stuurhuis kunt blokkeren ) of je remcommando ( hoe je die makkelijk kunt checken weet ik niet ).

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 december 2011 10:29 AM
  [ # 20 ]

Zeker weten dat hoofdbol en remaccu op druk zijn!
HD regelaar checken door de dunne leiding af te doppen.
Dan verder zoeken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 december 2011 10:39 AM
  [ # 21 ]

Met harde/slechte bollen zakt de auto veel sneller in.

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 december 2011 10:40 AM
  [ # 22 ]

nee, dat klopt niet. inzakken heeft niets met veerbollen te maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 december 2011 10:58 AM
  [ # 23 ]

Heb altijd gedacht dat de gasdruk in de veerbollen functioneert als drukaccu na afzetten van de motor: de hoogteregelaars staan open als de auto gaat zakken. Via stuurhuis en remaccu gaat de olie vervolgens naar het voorraadvat.

Goede bollen betekent veel restvolume onder druk, slechte bollen is weinig restvolume onder druk.
Ergo: bij slechte bollen zakt de auto sneller, ongeacht de verliezen in het systeem.

Toch?

knuffel

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 13 december 2011 11:03 AM
  [ # 24 ]

Nee, volgens mij niet. Het volume van het gas in de bollen verandert alleen door extra gewicht of minder gewicht. Of door de dynamische belasting tijdens het rijden. Bij stilstand is dit in evenwicht….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 december 2011 11:13 AM
  [ # 25 ]

klopt. de enige druk voorraad is de hoofdbol. Als de druk in de veercylinder daalt de auto zakt en de hoogteregelaars gaan open spoelt de restdruk inderdaad het systeem in, maar de veiligheidsklep is dan al gesloten dus dde druk is alleen op het veersysteem.

Mijn SM heeft dat erg duidelijk. De achterkant is iets gezakt. Devoorkant zakt daarna en de restdruk duwt dan de kont weer omhoog!

Een DS of SM waarvan de veercylinders de oorzaak zijn van zakken zal dansen…

Een DS waarvan de pomp vaak aanslaat heeft lekkage in het secundaiere circuit. Meestal stuurhuis.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 december 2011 02:34 PM
  [ # 26 ]

@Boogaard77: eens, duidelijk!

knuffel

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook