Je hebt een PB voor een proefrit in een CX Turbo VEMS.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Zo, net de 2de proefrit gehad, in 2 toch wel heel andere auto’s.
Eerste proefrit was in de Femme Fatale van Harry, wat een beest van een auto O.o erg mooi gerestaureerd en ge-upgrade!
Tweede was in de familiale van Hvdl, dat was wel een echt heerlijke cruiser, een flink andere ervaring, maar zeker niet minder, zo’n break is toch wel een heel bijzondere auto.
Kortom dit smaakte naar meer, de keuze voor een cx is wel zo’n beetje gemaakt, nu nog kijken wat precies, de keuze tussen serie 1 en 2 vind ik toch wel erg lastig, de serie 1 is toch wel wat charmanter, de serie 2 blijkt wat betrouwbaarder te zijn.
Nogmaals onwijs bedankt voor de ritjes, het was een waar plezier, en ook prettig kennis te maken :]
Groet,
Merijn

Totaal aantal Berichten: 7610
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En dan de ‘geheimtip’ voor als je de metalen bumper mooier vindt: de allerlaatste jaren van de serie 1 zit v.w.b. bouwkwaliteit al heel aardig richting serie 2 niveau.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Volgens mij is de serie 2 is niet betrouwbaarder hoor. Het maakt allemaal niet veel uit. De latere modellen (vanaf 1981 geloof ik) hebben af fabriek een betere anti-roestbehandeling, maar nog steeds lang niet genoeg. Het is gewoon per CX verschillend, en heel veel hangt af van het onderhoud dat de auto door de jaren heen ontvangen heeft.
Sommige motoren zijn wel betrouwbaarder dan andere, en voor echt vroege exemplaren kan het lastiger zijn om onderdelen te vinden.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De later serie 2 IE modellen hebben zo’n rottige sensor minder, dat is toch wel een voordeel.
Verder geen last van kromme deurpanelen of stoelen die met 100k door zijn. De stof op het VIP interieur is goed voor veel meer km’s.
En natuurlijk geen last van roestende bumpers bij wat schade

Totaal aantal Berichten: 7610
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
fluidphreak schreef:Volgens mij is de serie 2 is niet betrouwbaarder hoor. Het maakt allemaal niet veel uit. De latere modellen (vanaf 1981 geloof ik) hebben af fabriek een betere anti-roestbehandeling, maar nog steeds lang niet genoeg.
Het is gewoon per CX verschillend, en heel veel hangt af van het onderhoud dat de auto door de jaren heen ontvangen heeft.
Sommige motoren zijn wel betrouwbaarder dan andere, en voor echt vroege exemplaren kan het lastiger zijn om onderdelen te vinden.
Met alle kanttekeningen die je bij een oudere auto moet maken: een latere 2.0/2.2 serie 1 heeft het Douvrin-blok (relatief zuinig en volgens de kenners hier degelijke blokken) en de betere roestbescherming. De Reflex en Athena bijvoorbeeld. Bij de serie 2 de RE, RS (nooit in Nederland geleverd) en de TRS. En natuurlijk: je moet allereerst een net exemplaar vinden dat ook een beetje fatsoenlijk onderhouden is. Helemaal mee eens.
Vlgs mij zoekt Lucid een diesel het liefst een turbo 2 alleen zijn deze modellen na 1986 gemaakt en worden dientengevolge niet belasingvrij, wordt het toch een trd Lucid.
Harry.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Arjan Verkade schreef:De later serie 2 IE modellen hebben zo’n rottige sensor minder, dat is toch wel een voordeel.
Bouw gewoon een VEMS in ben je van al dat gezeur af en ben je up to date, kan het je van harte aanbevelen Arjan en ook de andere 25 GTI en T1 en T2 piloten.
![]()
Alleen opassen voor ome![]()
![]()
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Er is al een tijdje overheen gegaan, aardig druk gehad met van alles, maar nog steeds op zoek!
Ik vroeg me of er mensen een (dim) lichtje op deze 2 auto’s kunnen schijnen, het is natuurlijk alleen maar een stel advertenties.
http://www.leboncoin.fr/voitures/252241859.htm?ca=12_s
Een turbo 2 uit 86 blijkbaar, zoals zo vaak weinig informatie, maar op de foto’s ziet ze er wel superstrak uit, erg mooie kleur vind ik persoonlijk, staat alleen al een hele lange tijd te koop (al gespot in augustus geloof ik, dus zit hier een addertje onder het gras?
http://www.leboncoin.fr/voitures/259403116.htm?ca=12_s
Vrij netjes (smerige tankdop) iets minder aantrekkelijke kleur, maar wel stalen bumpertjes, en erg goedkoop en dichtbij (relatief dan voor frankrijk)
Ik had al wat rondgezocht in het gespot topic maar kan deze beide niet vinden.
Iemand iets kwijt over 1 van deze 2 voitures?
Mvg,
Merijn

Totaal aantal Berichten: 17421
- CX 2400 Super
Twee diesels met trekhaken, luchthappers en klimrekken…
De rode serie 2 ziet er op de foto goed uit, maar is juist daarvoor met de tuinslang bewerkt. Hoe de lak werkelijk is, valt dus niet te zeggen. De vermelding “ze slaapt in een garage, dus lichte roest” geeft ook te denken.
De grijze serie 1 heeft schade aan de klep, de achterbumper en het spatscherm rechtsachter, maar dat hoeft niet heel ernstig te zijn.
Kortom, de foto’s zeggen niet zo heel veel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
beide leuke turbo diesels.
die rode is een serie 2 met een turbo 1 uitvoering, dus eigenlijk het zelfde als die serie 1.
die serie 1 ziet er wat gebruikter uit….. “dans l’etat”. bij interesse wat extra foto’s vragen. en kritisch zijn.
als je iets in die categorie zoekt, moet je de afweging maken serie 1 en 2.
Wat Rens al schreef, foto’s zeggen niet alles, gaan kijken !
nette vraagprijs. reserveer wel wat voor achterstallig onderhoud….
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Je hebt in een serie 1 break gereden, maar probeer ook eerst ens een serie 1 berline, vanwege het lagere plafond/dak. Als je lang bent zou ik niet gauw een serie 1 als dagelijkse auto gaan rijden. Je zit daar toch minder goed in dan in de al geprezen serie 2 VIP-stoelen. Al kun je die natuurlijk ook in een serie 1 zetten. Maar in het geheel is een serie 2 toch wat robuuster. Het scheelt dat airco geen must is, in een serie 1 is dat toch beduidend zeldzamer dan in een serie 2. Als ik nu een CX zou zoeken voor dagelijks gebruik dan zou dat absoluut een serie 2 zijn.
Vlgs mij zoekt Lucid een diesel het liefst een turbo 2 alleen zijn deze modellen na 1986 gemaakt en worden dientengevolge niet belasingvrij, wordt het toch een trd Lucid.
De benzine turbo2 was er al in 1986. Geldt dat niet voor de diesels? En wat is mis met een serie 2 TRD Turbo (1) uit 1985 of 1986?
Maar inmiddels is ook de belastingvrije status van latere modellen puur een kwestie van geduld: een 1987-er turbodiesel moet wel te vinden zijn en wordt ‘gewoon’ in 2013 belastingvrij.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 9529
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mulder schreef:Maar inmiddels is ook de belastingvrije status van latere modellen puur een kwestie van geduld: een 1987-er turbodiesel moet wel te vinden zijn en wordt ‘gewoon’ in 2013 belastingvrij.
Niet volledig dus, alleen het “benzine”-deel vervalt.
Je blijft gewoon de brandstoftoeslag van een diesel betalen.
Dit is ca. de helft van het totaal.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ah. Is daar ergens online een berekeningetje van te maken?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Gewoon even het gewicht van je CX pakken, dan de MRB van de diesel - de MRB van de benzine lijkt me. Bij een CX van 1400kg is dat dan 346-177 = 169,- per kwartaal voor diesel en 365-177=188 voor LPG.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!