













Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Beste allen,
Eergisteren teruggekomen van een geweldige tour door Zuid Afrika;
Richards Bay - Port st. Johns
Daar nam ik een verkeersdrempel met normale snelheid (60) maar de drempel was veeel hoger dan ik had verwacht en ik knalde dan ook keihard met de remschijven op het asfalt; bodemplaat stuk en schijven beschadigd. grrrr was heel kwaad op mezelf.
Toen naar Addo met de DS Safari midden tussen de olifanten;
2 dagen later via een binnendoorweggetje naar Oudtshoorn. Van 3 naar 2 naar 1 baans. let wel; snelheidslimiet op deze weg 120, ook voor de tegenliggers! Gelukkig kun je de tegenliggers van heeeel ver zien aankomen;
Bergop waren we de voorste van de file;
Weer 2 dagen later via de beroemde R62 naar Stellenbosch;
Toen een ruime week in en rond stellenbosch;
en bij de DS specialist daar in de buurt;
Toen in 2 dagen weer teruggereden.
Totaal 5000 km, 480 liter benzine en een liter olie.
2 beschadigde remschijven en een beschadigde bodemplaat, een keer stationairtoerental moeten bijstellen en de bougiekabels vrijgemaakt. Verder; als een zonnetje, 110-130 km/uur met de carburateur net tegen de 2e trap. Bergop zijn moderne autos toch wel wat sneller, maar de ds hield het goed vol. Verder heel veel mensen die foto’s van ons maakten en heel veel aanspraak.
Max buitentemp 40 graden en dan bergop; metertje net niet in het rood.
Geweldige trip met een hele volle DS station. Op de heenweg heel veel babyspulletjes voor mijn zwager en zijn vrouw in Kaapstad die een kindje verwachten, op de terugweg met een heleboel zut van ouderlijk huis van mijn vrouw.
Groeten,
Stef
Weer 2 dagen later
Schitterend, Stef!
Met recht een Safari!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Prachtig















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
prachtig, ZA is ook zo’n mooi land. Vraagje op de tweede foto is een constructie tegen het plafon te zien, is dat een aftermarket airco?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Wat gaaf! Met een Citroën door Zuid-Afrika toeren lijkt me een geweldige ervaring
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ha, nee, was het maar waar; geen airco en heb nu een witte linkerarm en een zongebruinde rechterarm van rijden met het raam open en de ellenboog uit het raam.
De constructie die je ziet is de autoradio in de hemel met 3 extra sigarettenaanstekers (DVD kinders, I pod, Koelbox) en een voltmeter om in de gaten te houden dat ik niet teveel vraag van de accu. Dat viel overigens reuze mee, ik kon alles aandoen (DVD speler, I pod, Telefoon/gps lader, extra fan voor kinderen achterin, koelbox, beide ingebouwde ventillatoren en het grootlicht, spanning daalde van 14 naar 13 volt maar bleef dus mooi bijladen)
Hier een duidelijkere foto;
Naar schitterend voorbeeld van Frank overigens.
Een nadeel; display van een moderne radio kun je alleen recht voor of schuin van boven aflezen, niet schuin van onderen…














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Tjerk schreef:Wat gaaf! Met een Citroën door Zuid-Afrika toeren lijkt me een geweldige ervaring
Ja dat is het zeker! echt een aanrader. Ik ben 2 jaar geleden een groep rolls royce rijders tegengekomen hiero die dit soort ritten over heel de wereld doen met hun 80 jaar oude bakken. Ze laten de auto’s verschepen, en vliegen er zelf achteraan. Allemaal mensen met teveel geld maar ik zou het ook doen als ik zoveel had.
Als er liefhebbers zijn: gewoon doen! laat je DS verschepen en rij eens een paar weken hier rond. Verschepen is duur maar Zuid Afrika zelf is erg goedkoop. Benzine 1 euro per liter, hotelovernachting in een mooi hotel 50 euro voor het hele gezin en we hebben zelfs een enorm huis gehuurd voor 100 euro. (let op; hoogseizoen; dec-Jan is zomervakantie hier!) Uit eten kun je goed voor 10-15 euro PP, zeker buiten de grote steden als Kaapstad, Durban en Johannesburg. Ontbijtje bij ons in het dorp op de golfbaan is 1 euro voor kinderen 2-3 euro voor volwassenen met schitterend uitzicht en krokodillen en nijlpaarden op 100 meter afstand. Biertje 1 euro, en geweldige mensen, zeker als je met een DS rijdt.
Ik weet trouwens nog een DS te koop hier voor 650 euro….
Schitterend fotoverslag Stef! Waanzinnig: de mooiste auto ter wereld in wellicht het mooiste land… Tja, ik moet er zeker eens heen, mijn moeder is er opgegroeid. Toevallig las ik vanochtend het reisverslag van mijn collega, die nu rondtrekt in ZA. Zal vragen of ze nog een gek in een blauwe snoek is tegengekomen haha!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
















Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Prachtig! Heb je meer foto’s? Ben nieuwsgierig!
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Meer foto’s
Mezelf;
Kinderen hebben het erg goed en er past heel veel zut in de DS
Een leuke austin 8 in het wild.
langs de eenbaansweg, helemaal niemand, middle of nowhere.
Ergens onderweg.
Kinderen vinden het nog steeds leuk.
Tussen de olifanten bij Addo
Bij een kleine reparatie (rubber rondom koelluchtinlaat zat los) kwam er een ezel kijken wat ik aan het doen was; stoote mij met zijn neus in mijn zij. schrok me de t˚!
Slaapt ook lekker, zo’n ds;
Avond in Addo bij vrienden.
Geweldige foto’s, mooie trip en zeer mooie wagen. Lijkt me een voorrecht om in ZA een DS (en al helemaal een Safari!) te mogen bezitten!
Geweldig stukje. Dit lijkt mij de ultime ervaring.
Leuke foto’s ook.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Prachtig verhaal en gave foto’s. Mooi avontuur zo!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
















Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Mooi!!
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/












































Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gafe trip!! Check wel ff je remschijven! na zo’n dreun kunnen ze breken! En dan ga je niet staan lachen!
Overigens denk ik dat je aanslagrubbers niet goed zijn als je remschijven de grond kunnen raken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bedankt voor de tip en klopt: Alle aanslagrubbers voor en achter zijn verteerd.
Ga ze er vanmiddag uithalen en naar de polyurethaan goochelaar brengen. Deze man maakt alle rubbers na in polyurethaan, erg handig als je geen citroenlevenancier in de buurt hebt!
Zitten deze rubbers verlijmd op de voor en achter swingarmen?
is het rubber origineel erg hard of vrij zacht?
Groet,
Stef