De cylinder bussen kan je prima met M9 bouten en grote ringen vast zetten
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Inderdaad, zoals Egbert zegt - zo heb ik mijn bussen geklemd :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
JoostDSuper5 schreef:Oh en over die time-sert’s etc. ik ben van plan de tapeinden eruit te laten halen door een revisiebedrijf en voor dat ene tapeind heb ik heli-coils liggen, is dat wat?
helicoil is echt goed voor zo’n reparaties.
Haal je de kop eraf ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Joost,
ik lees net in je titel dat je de kop eraf gaat gooien.
Je mag dan hopen dat er geen kopbouten afbreken..
Succes
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
@Mr. Smith: Ja hoor, praat me nog wat moed in
Het leek mij verstandiger de kop eraf te halen omdat er dus 4 tapeinden kapot zijn en om dat nu allemaal in de auto met alles gemonteerd te doen leek mij moeilijker dan de kop eraf halen (vooral het achterste tapeind). Op de uitlaattapeinden na kan ik tot nu toe alles gemakkelijk losdraaien op madame en volgens de verhalen zou dit blok ooit gereviseerd moeten zijn geweest, dus ik heb hoop dat de kopbouten “gewoon” los komen.
News when it happens
In elk geval succes gewenst met deze “operatie”












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pfoe! Je hebt de beslissing al genomen. Dat is goed. Nu lekker koprevisie, een nieuwe pakking er tussen en klaar.
Maak de gaten van de kopbouten even schoon met een M10 tap als je de boel open hebt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
JoostDSuper5 schreef:@Mr. Smith: Ja hoor, praat me nog wat moed in
![]()
Het leek mij verstandiger de kop eraf te halen omdat er dus 4 tapeinden kapot zijn en om dat nu allemaal in de auto met alles gemonteerd te doen leek mij moeilijker dan de kop eraf halen (vooral het achterste tapeind). Op de uitlaattapeinden na kan ik tot nu toe alles gemakkelijk losdraaien op madame en volgens de verhalen zou dit blok ooit gereviseerd moeten zijn geweest, dus ik heb hoop dat de kopbouten “gewoon” los komen.
News when it happens
Good luck Joost. Het is echt goed te doen, maar ik heb wat issues gehad maar ging goed met de hulp collega’s hier.
Als je helicoil gebruikt ( laat dit in één keer doen door het revisie bedrijf ), dan haal je eigenlijk weinig vlees af met de boor die bij de Helicoil zit.
Als mijn gegevens kloppen, dien je op te boren naar zo’n 8.33mm. Tappen, helicoil erin en klaar.
Succes met deze klus!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik denk dat madame der kop niet wil kwijtraken, want vandaag was weinig productief.
Omdat ik met de uitlaat bezig was geweest, stond ze op pootjes zodat ik er onder bij kon. Om de kop te demonteren moet ze echter weer omlaag, omdat ik er anders niet bij kan! Mn krik is niet hoog (en stevig) genoeg om der van de pootjes af te krijgen, dus ik had het spruitstuk even half aan het blok gehangen en wilde der “even” starten om met de vering van de pootjes af te komen. Mag je raden wat niet lukte
Accu hangt nu aan de lader en morgen weer een kans
Dat begint al goed
Tomorrow is another day
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan ook op een kratje gaan staan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mr. Smith schreef:Als je helicoil gebruikt ( laat dit in één keer doen door het revisie bedrijf ), dan haal je eigenlijk weinig vlees af met de boor die bij de Helicoil zit.
Als mijn gegevens kloppen, dien je op te boren naar zo’n 8.33mm. Tappen, helicoil erin en klaar.
Succes met deze klus!
Het is zelfs zo dat een helicoil in een alu kop sterker is dan het originele draad van dezelfde maat. In ieder geval is het in-en uitdraaien van tappen voortaan een stuk makkelijker en zonder veel risico. Wel de helicoil met loctite in de kop vanstzetten, dit verminderd ook ‘vreten’ van alu aan rvs.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Na een nachtje laden zag er genoeg sap in de accu om madame te starten en na een bult herrie (er zit geen uitlaat op he;)) zijn de pootjes er onderuit en kan ik overal weer bij.
Ondertussen heb ik als het goed is alles los gehaald van de kop en de kopbouten heb ik al los gebroken, godzijdank dus niet afgebroken! Heb ze allemaal weer eventjes aangedraaid terwijl ik op zoek ga naar M9 bouten om de cilinderbussen op hun plek te houden. Waarom kan ik eigenlijk geen M10 in de cilindertapeind gaten steken? Zijn er nog (buiten het werkplaatshandboek) stiekeme dingen waar ik rekening mee moet houden? Iets wat je makkelijk vergeet of fout doet?
Waarom zou M10 niet kunnen? De kopbouten zijn toch ook M10? Ik heb indertijd volgens mij gewoon twee M10 bouten, iets van 3 cm lang, met een paar plaatringen gebruikt.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Sorry, ik heb mij vergist: is inderdaad M10
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper