JoostDSuper5 schreef:
Ondertussen heb ik als het goed is alles los gehaald van de kop en de kopbouten heb ik al los gebroken, godzijdank dus niet afgebroken! Heb ze allemaal weer eventjes aangedraaid terwijl ik op zoek ga naar M9 bouten om de cilinderbussen op hun plek te houden. Waarom kan ik eigenlijk geen M10 in de cilindertapeind gaten steken? Zijn er nog (buiten het werkplaatshandboek) stiekeme dingen waar ik rekening mee moet houden? Iets wat je makkelijk vergeet of fout doet?
Hoi Joost,leuk dat alle bouten mooi zijn losgekomen.
Mijne frank viel ook niet maar het zijn dus M10bouten dat je nodig hebt.
Het is zééééééééér belangrijk dat je ervoor zorgt dat je alle M10 schroefdraad gaten reinigt en alle gaten ontdaan zijn van olie of water. Check ook de kopbouten voor je ze hermonteert.
Terwijl de kop er toch af ligt, kun je de nokkenvolgers checken ( deze mogen niet ingepit zijn ), steunen, carterventialtie,etc..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vergeet het externe oliedrukleidinkje niet..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ondanks de winterse omstandigheden heb ik vandaag de kop eraf gehaald 1 kopbout ging erg zwaar, maar verder ging het allemaal redelijk voorspoedig, geen kapotte boutjes en niks dol. Cilinderkop is wel een zwaar ding zeg!
De cilinderbussen zaten nog vast (yes!) en heb ik met een handjevol M10 bouten vast gezet en dik in de olie gezet (ook het “deck” zelf) heb er zelfs nog een handdoek overheen gelegd tegen de dauw. Wel vond ik dat er een redelijke stootrand te voelen was, maar misschien is dat viezigheid (lees verder voor meer viezigheid )
Gelukkig heb ik wel beschikkig over een binnenwerkplaats voor alle andere werkzaamheden, dus snel daarheen verhuisd en de kop ligt nu te weken in de ontvetter bak. Wat mij opviel was dat de ontbrandingsruimten hele dikke zwarte aamgekoekte aanslag hadden, maar vooral ook erg hard en grof. Dat verbaast mij want we hebben deze auto nu al een aantal 1000km op gas rijden en durven best af en toe op der staart te trappen. Zo goed als geen olieverbruik ook. Ook was het bij de tuimelaars errug vies, niet alleen olie, maar hele dikke zwarte smurrie (met stukjes kool leeg wel!) en dat terwijl ik recentelijk de olie heb ververst!
Ik heb tot nu toe alleen de uitlaattuimelassen gecontroleerd en die hebben allemaal minimaal speling, dus dat lijkt me oke. Wel hebben ze allemaal verkleuringen precies waar de oliekanalen lopen in de tuimelaar. Dat zegt mij dat de olie erg lang erg vies is geweest… Ik begin te vermoeden dat ding blok een aardig leven achter de rug heeft, maar het ziet er allemaal nog prima uit, dus het gaat zo lekker weer in elkaar:)
Straks kleppen eruit halen en de kop kaal maken voor het vlakken.
Wat is trouwens dat dekseltje aan de achterkant van de kop? Lijkt wel een plek voor een waterpomp? Deze koppen zijn toch niet symmetrisch? Of zit deze kop soms andersom in een HY?
Mooi werk. Begrijp ik echt dat je met dit weer buitenw sleutelt???
Kleppen hoeven er niet uit om te vlakken hoor.
En weet je zeker dat de kop gevlakt moet worden? Er mag nl niet veel van een DS kop af. Ik zou eerst met een stalen rij ( laten) meten hoe krom de kop is en of vlakken nodig is. Als het blok niet te heet geweest is en koppakking nog heel was, is de kop meestal nog vlak genoeg.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet krom? Dan niet vlakken. Nergens voor nodig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En deze blokken hebben nooit in een HY gelegen, dus die aanname is vals
Ik vrees dat ik echt buiten sta met dit weer
Kleppen ga ik eruit halen niet alleen voor het vlakken, maar ik wil ook de klepseals vervangen en de kleppen opnieuw inslijpen. De koppakking was oud, maar nog wel heel en ze is ook nooit oververhit in mijn bezit. Ik zal morgen de kop eens op een vlaktafel leggen, dat zal me allicht iets zeggen.
Ik ga de kop laten vlakken bij/door citroclassique in borculo, die vertrouw ik genoeg om te bepalen of het nodig is
@graddus, waar is het dekseltje dan voor?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar zat bij een t350 en c35 de waterpomp op. Deze motor en kop zijn NOOIT in een Hy gemonteerd. period
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en vergeet de nokvolgers niet uit het blok te halen voor controle. NU kan je er bij. Straks niet meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tis weekend en dus tijd voor een update, deze keer ook met foto’s
De reden van dit alles
Eerst een paar fotos van het demonteren
En een close-up van de cilinderkop/kleppen, niet slecht wat mij betreft.
De kop al wat kaler
De daardoor onstane bult onderdelen
Een vieze klep
En een schone klep met een bergje kool ernaast (dat is van 1 klep ja!)
De aangevroten koelkanalen in de kop
En mijn reparatie, JB weld, vloeibaar metaal, zeker onder een druk belasting werkt dit spul prima. De koppakking was ook nog heel zelfs met die gaten, dus het kan nooit slechter worden
Als laatste mn werk van vandaag, wat klein grut schoon gemaakt en in de hammerite zwart gezet en het kleppendeksel gepoetst. Is vast niet de originele kleur/afwerking, maar het is allicht mooier dan roest en ik had nog een potje zwart staan
Volgende keer ga ik de kleppen wat inslijpen, hoeft niet veel, maar dat ze net even wat beter sluiten
Wat is de nominale lengte van de klepveren? De manual heeft een verhaal over hoe lang ze moeten zijn onder 1,5kg, maar is er ook een makkelijkere te meten lengte?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is hammerite hitte bestendig? Die hitte schildjes worden loei heet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Waarschijnlijk niet, maar we gaan het zien. Zoals ik zei, het is beter dan de roest bende die het was en het is zo’n kleine moeite om ze te verven dat ik het wel aandurf.
Als er maar een kleurtje op zit Hamerite is niet volledig hittebestendig, kan wel een hoop hebben. Ik smeerde het vroeger echt overal op bij mijn restauraties aan motoren, etc.
Voor de hittebestendige versie is er een radiatorlak.
Kortom: praktijk zal het uitwijzen.