Hallo,
ik heb net alles doorgelezen wat ik hier kon vinden over de startmotor en bijhorende problemen.
In één topic kwam ik tegen: de draad met de rode stekker recht op de plus en de startmotor MOET draaien.
Wat als er dan alleen een vonk te zien is ? Geen geluid, niks beweging. HEEL af en toe wel eens een keer. Ook dat is nu voorbij. Niets meer.
Al enkele dagen was het gokken bij het omdraaien van de sleutel. Maar nu niets meer, zelfs geen klik.
De batterij is nieuw, de polen proper en goed aangesloten. Min kabel gloednieuw.
Is de startmotor stuk ?
Jef
Heb je al geprobeerd om een paar flinke tikken met een ijzeren staaf op de startmotor te geven? Als het nog de originele oude starter is dan wil het wel eens een grote smeerboel zijn van binnen. De koolborstels maken dan geen goed contact met de collector (zo heet dat toch?). Na een paar tikken doet ie het weer een paar keer. Uitbouwen, deksel aan achterkant eraf en schoonmaken is dan de remedie. Bij mij waren de koolborstels nog maar half versleten, laten zitten dus, maar het was verder een vieze verweerde bende, ik was waarschijnlijk de eerste die hem na 43 jaar openmaakte. Nu draait de starter weer als een zonnetje.
Als je zo’n nieuwe Valeo hebt of een recent gereviseerde , dan zul je naar andere oorzaken moeten zoeken. Maar zoals gezegd, even checken met bv de staaf die bij het reservewiel hoort en als een biljartkeu tussen de componenten door een flinke tik uitdelen en je weet het…
(Heb zelf een week met die staaf op de passagierstoel rondgereden )
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Groot licht aan, binnenverlichting aan en starten: zakt de spanning weg?
Dan loopt er startstroom, en neemt de startmotor de motor niet mee: zul je hem er af moeten halen.
Anders zit het tóch in de bedrading/beschakeling.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar doe dat niet te lang want anders gaat hij rooksignalen afgeven…












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nog even. Heb je een relais aan de pluspool hangen of niet?
Is de MIN kabel ook in goede staat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Min kabel is nieuw. Ik ga even naar beneden om de truc met de lichten uit te testen. Ook de truc met de metalen biljartkeu !












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. Maar niet je hitteschildje in puin slaan he? alleen op de startMOTOR tikken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En ..........al uitgetikt .....
Veel getikt, weinig effect
momenteel ben ik bevroren, en ligt de startmotor los.
Moet ik nu het hitteschild plooien om die eruit te krijgen ? Op het eerste zicht lukt het niet om het hitteschildje er heelhuids uit te krijgen. Alles zit wel los, dus in theorie ...














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beide motorsteunen losmaken aan de voet (2 boutjes, kop 14 mm) waar ze op vast staan. Krik met blok hout onder de motor. Motor stukje omhoog krikken en zo heb je veel meer ruimte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat zou ik graag doen, maar ik heb m’n krik niet bij de hand. Is één motorsteun lossen een optie ?
Of valt alles dan in duigen ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De rechter steun lossen kan ook, maar je zal die motor wel een stukje moeten opkrikken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is eruit !!
Wat een hel. Het stukje bakeliet aan de achterkant is afgebroken, maar dat is wel te lijmen denk ik.
Nu ben ik het monster aan het inspecteren, wat ik kan poetsen , vernieuwen en wat nog goed is !
Aan de achterkant zit een boutje in de as van het anker, dat is linkse draad!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Alles werkt ! Perfect ! Ook terug zwartgemaakt, nieuwe moeren enz ... héél mooi !
Da’s mooi, gefeliciteerd! Wat was nu de oorzaak?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders