Stuurbekrachtiging valt uit
Lisa88
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 26 februari 2012 03:57 PM

Ik heb een C3 van 2002 met 95.000 km op de teller. Heb de auto 8 maanden geleden tweedehands gekocht en ik rij elke dag zo’n 100 km. Vorige week vertrok ik vanuit de binnenstad richting snelweg en kreeg ik na 5 min te hebben gereden een waarschuwing van de accu. Aangezien ik nog midden in de stad stond, had ik nog geen snelheid gemaakt en enkel stapvoets gereden toen de waarschuwing kwam. Ik heb mijn auto toen opnieuw gestart en toen ik ook de lampen afzette, ging het lampje weg en heb ik verder probleemloos gereden.

Vanmorgen vertrok ik weer vanuit de stad en na 1 km rustig te hebben gereden, begint ineens het ABS-lampje en handremlampje te branden. Mijn stuur ging ineens ook erg stroef, alsof het servostuur niet meer werkte. Beetje beangstigend.

Heb dan maar m’n pechverhelpingsdienst gebeld om ik het zaakje niet vertrouwde. Die man heeft de alternatorspanning gecheckt en dat bleek in orde. Toen hij ermee reed, gingen de lampjes ook niet meer aan en ging het stuur normaal. Hij denkt dat de koolstof borsteltjes versleten zijn.

Ondertussen heb ik nog ‘ns een kort ritje gemaakt en lijkt alles te werken. Ik ga morgen naar de garage (eerste keer in deze stad) maar vroeg me af of C3-rijders hier al gelijkaardige problemen gehad hebben en wat de oplossing (en kostprijs Smile was. Kwestie van me morgen niet te laten pluimen in die nieuwe garage.

Profiel  
 
Gepost: 26 februari 2012 04:06 PM
  [ # 1 ]

Twee weken geleden exact hetzelfde probleem gehad met een (kuch) Volvo. Koolborstelhouder in de dynamo bleek kapot, het ene moment wel genoeg stroom, het andere niet. Ik ken de C3 niet onder de motorkap, maar als deze een elektrische stuurbekrachtiging heeft, dan is het wegvallen daarvan bij te weinig spanning zeker niet vreemd.

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 26 februari 2012 06:32 PM
  [ # 2 ]

Ik ken het probleem nog van mijn vorige C3.
Volgens de dealer worden de grootste stroomverbruikers uitgeschakeld als tijdens het starten de boordspanning onder de 10V komt.

Bij mij gebeurde het de eerste keer toen de auto 2 maanden oud was en nog geen 5.000 km gereden had.
Het probleem heeft zich in de ruim 7,5 jaar dat ik de auto had slechts een keer of 2-3 voorgedaan.

Het zou wel op een slechte accu kunnen duiden.

Op dit forum is er al meer over geplaatst

Profiel  
 
johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 26 februari 2012 08:07 PM
  [ # 3 ]

Ik heb 2x voorgehad dat mijn stuurbekrachtiging uitviel, gewoon de wagen effe stilleggen en terug starten en probleem opgelost!
Citroen is blijkbaar op de hoogte van dit probleem maar heeft er nog steeds na 9 jaar nog geen uitkomst voor, dus mee leren leven!

Profiel  
 
Lisa88
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 27 februari 2012 12:18 PM
  [ # 4 ]

Ben net terug van garage. Hebben de auto uitgelezen en blijkbaar was niet de alternator maar batterij defect. Ze hebben een nieuwe gestoken. Wel raar aangezien ik nog nooit startproblemen heb gehad, zelfs niet in koude. Is wel amper met de auto gereden door vorige eigenaar dus dat kan wel de oorzaak zijn. Duimen maar dat ik geen 150 euro heb betaald voor niets Smile

Profiel  
 
johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 27 februari 2012 06:17 PM
  [ # 5 ]
Lisa88 schreef:

Ben net terug van garage. Hebben de auto uitgelezen en blijkbaar was niet de alternator maar batterij defect. Ze hebben een nieuwe gestoken. Wel raar aangezien ik nog nooit startproblemen heb gehad, zelfs niet in koude. Is wel amper met de auto gereden door vorige eigenaar dus dat kan wel de oorzaak zijn. Duimen maar dat ik geen 150 euro heb betaald voor niets Smile

Dure batterij Mad

Profiel  
 
Lisa88
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 28 februari 2012 02:08 AM
  [ # 6 ]

Duurder dan de gangbare prijs? Ik vind het vreselijk om als vrouw die niets van auto’s kent naar zo’n garage te gaan. Heb de indruk dat ze dan stevig doortellen.

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2012 03:18 PM
  [ # 7 ]

Voor een garage is dat geen heel idiote prijs hoor.

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 02 maart 2012 12:41 AM
  [ # 8 ]

nope, als dat een accu is die Citroen nieuw in dat type C3 heeft geleverd, zijn dat (helaas) vrij gangbare prijzen. Echter als dat het bedrag is wat je hebt betaald, dan zal daar ook het opsporen van de storing inzitten.

Voor een aftermarket accu, zit je gemiddeld rond de 100 euro.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook