De auto van mijn vader had papperige koelvloeistof, ook moest deze steeds bijgevuld worden ..
Onze conclusie de koppakking!
Maar nu, hoe pakken wij dit aan .. waar moeten we aan denken zijn er direct andere punten die aangepakt kunnen worden ..
Tips zijn welkom
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Eerst een compressietest doen om zeker te weten dat de koppakking er de oorzaak van is, en dan pas sleutelen.
Wat zou je willen verbeteren: de klepzittingen zijn al hard, dus gewoon kleppen opnieuw inslijpen en kop schoonmaken lijkt me.
Nieuwe klephoedjes…what else?
Hoe is het met olieverbruik (en dus eventueel nieuwe zuigerveren/ hohnen etc)?
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet altijd heb je wat aan een compressietest hoor. Alleen als de pakking doorgeslagen is naar de cilinder/verbrandingsruimte kan je dat met een compressietest SOMS aantonen. Als hij tussen een olie en koelvloeistofkanaal doorgeslagen is is de compressietest zinloos.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat voor auto heeft je vader Lupolo?
Een koppakking kan nog best leuk worden.
Je kunt je tapeinden nakijken, uitlaatstuk aanpakken voor eventueel een lambdasonde, kop laten nakijken/vlakken/klepseals vervangen/kleppen eventueel slijpen/vervangen, stoterbussen nakijken.
Als de kop eraf is, kun je ook dingens nakijken zoals motorsteunen.
Ik zou zeggen, smijt eerst de kop eraf en laat foto’s zien.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bedankt voor de reacties ..
Het is origineel een DS21 semi-automaat .. maar al geruime tijd zit er een handgeschakelde 5 bak in.
Hoe kan je het makkelijkst erbij komen .. lopen beide niet weg voor uitdagingen.
- kleppen opnieuw inslijpen
- kop schoonmaken
- Nieuwe klephoedjes
- Zuigerveren/ hohnen (niet direct nodig gebruikt geen olie de auto)
Zal foto’s maken als de kop eraf is ..
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Kop is eraf!
Een cilinder was vochtig, dus lekkage gevonden.
Schade tot nu toe:
- een afgebroken bout in de kop, gelukkig nog 1,5cm uitstekend.
- spruitstuk gebroken, was al gescheurd.
- koppakking dus.
Foto’s volgen!
Wat vraagjes:
- wie heeft een spruitstuk voor een mooie prijs.
- kop vlakken in NH, waar wat voor prijs
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Lupolo,
Welke cilinder ? als motor goed draait en geen olie verbruikt, zou ik er voor de rest niet verder aan prutsen.
Gaat je een lambda sensor in je nieuwe spruitstuk knallen ?
“afgebroken bout” : bedoel je een tapeind in je kop of kopbout in blok ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
lupolo schreef:
- kop vlakken in NH, waar wat voor prijs
Kijk eerst of kop vlakken nodig is. Er mag maar heel weinig van een DS kop af.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik had al wat foto’s gemaakt van de mogelijkheden, echter is onderstaand dan de goede bevestiging?
Zoals nu de veer bij mij zit, zit deze ook netjes geborgd en vast.
Hij zal dus inderdaad “achterlangs” moeten
Sorry, verkeerd topic
Mogelijk kan de admin hem verplaatsen naar mijn eigen topic ...
(Bedankt namens Frank )
De foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=CSOANQ4U
Wat voor meerwaarde heeft een lamda sensor eigenlijk? Is dacht ik toch voor de 123 gas?
- De geen die vochtig was was de geen die aan de andere kant van de waterpomp zit.
- Tapeind zit nog vast in het motor stuk, kijken of hij met warm stoken los komt we spuiten er nu steeds smeerolie op.
Bedankt voor de tip wat betreft het afvlakken! Dit moeten we dan sterk kan overwegen.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vwb je kopbout:
las er een grote moer op. Daarmee wordt ie heet en draai je em zo los…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zoals dit bvb :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
tip, bij monteren. monteer de kop met in en uitlaatspruitstuk en waterpomp, anders krijg je de spruitstukken er niet meer op.
succes!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Uitlaatspuitstuk kan je gewoon later monteren hoor. Inlaatspruistuk kan alleen niet achteraf als het een halfautomaat is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Status momenteel..
- Alles gedemonteerd
- Bout is verwijderd
- Andere spruitstuk
- Andere kop de vorige had haarscheurtjes
Nieuwe kop toch laten vlakken, wel miliscuul.
Nu weer wat vraagjes:
Hoe spoel je de motor (olie kant) en koelvloeistof kant?
Foto’s volgen!
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD