Mijn CX 2400 type 1 pallas met diravi, is afgekeurd omdat o.a. de wielen met de hand niet naar links en rechts te sturen zijn. Dus met de wielen los van de vloer kan je ze niet met de hand sturen, zodat het stuur zelf draait. Het lukt niet met de motor aan en ook niet met de motor uit. Ik weet dat dit zwaar gaat maar dacht altijd dat dat zo hoorde. Heb ik hier te maken met een garage die een CX niet begrijpt? of begrijpt mijn CX de garage niet?
Met de motor uit is het sturen trouwens ook heel erg zwaar, misschien iets te zwaar dan je zou verwachten.
De stuurbekrachtiging zelf, van het stuur naar de wielen, werkt trouwens prima.
Kent iemand deze klachten?




























Totaal aantal Berichten: 9514
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Diravi is alleen te sturen met het stuur, niet door aan de wielen te trekken of duwen.
Onterecht afgekeurd dus, inderdaad jouw garage snapt er niks van.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
en de motor moet natuurlijk lopen zodat er hydraudische druk is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78












































Totaal aantal Berichten: 25712
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
René Jongejan schreef:Diravi is alleen te sturen met het stuur, niet door aan de wielen te trekken of duwen.
Onterecht afgekeurd dus, inderdaad jouw garage snapt er niks van.
Juist!! En dat is meteenhet enorm mooie en veilige aan de Diravi: De stuurstand is gelocked in twee cylinders met olie! Die kunnen alleen leeg of vol worden door het stuurwiel te draaien!
Een opstakel in de weg kan daardoor NOOIT je stuurwiel uit je handen slaan zoals dat bij conventionele systemen wel kan.
Rijden met je handen los is dus ook niet gevaarlijk ( maar wel verboden)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mannen, jullie zijn fantastisch. Bedankt. Nu nog de garagist dit vertellen.






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
andere garagist zoeken…..
Ik heb ook een keer een universele (moderne) garage om de hoek gepakt, leek me wel makkelijk (APK).
dat was dus niet handig !
Emissies een probleem, ze wisten alleen niet hoe ze dat moesten stellen, ook niet met boeken en andere hulpmiddelen. Verder wat stoterig, zeiden dat er nieuwe bobines op moesten.
Ik had ze aan de lijn, en zei dat ze niks moesten doen, en heb de CX direct opgehaald !
Ik heb ze bedankt voor het feit dat ze eerlijk hebben toegegeven dat ze niet wisten wat ze aan moesten met deze auto, en ben snel weg gegaan !!
dus graag bij een goed en kundig adres je zaken laten doen, ook de APK.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27969
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd, beter naar een specialist.
Eigenlijk zit een doorsnee garage ook helemaal niet te wachten op een klant met een CX.
Dat kost ze waarschijnlijk meer dan het opleverd, en dan kan je alsnog vraagtekens zetten bij het resultaat.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik kan me nog herinneren dat tijdens de keuring voor het Autoweek-artikel keurmeester Henny ook aan de voorwielen zat te trekken en opmerkingen uitte als “Pfff, wat zwaar!” en “ik krijg er echt geen beweging in!”
Moest m’n lach inhouden (had waarschijnlijk nooit eerder een CX onder handen gehad) en attendeerde hem dan ook op het Diravi-systeem..
‘Spirit of avant-garde’













Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Pfff wat dacht je van een remmentest op zo’n vlakke plaat, dan doen je achterremmen het niet als je een hydraulisch systeem hebt, enige oplossing is dan stoeptegels in de kofferbak.
Of een apk keurmeester die vindt dat de handrem van een bx het niet doet, totdat ik zeg, trek eens aan de rem als de voorwielen erop staan….






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Ed P schreef:Pfff wat dacht je van een remmentest op zo’n vlakke plaat, dan doen je achterremmen het niet als je een hydraulisch systeem hebt, enige oplossing is dan stoeptegels in de kofferbak.
inderdaad, komt hier in BE ook veel voor, en op je keuringskaart staat dan telkens: ‘gelieve uw voertuig leeg en zindelijk aan te bieden’ hahaha, bij mij telkens een volle tank en een zak cement, sindsdien geen problemen meer, anders lukt het ook niet.
oja, en bij de ophangingstest kan je hier ook problemen hebben als je juist nieuwe bollen hebt gezet, oude harde bollen leveren bijna nooit problemen. snap wel niet hoe dat kan, maar zelf al meegemaakt.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Heb met de GSA ooit eens gehad, dat de auto werd afgekeurd omdat de handrem niet werkte toen de auto met de achterwielen op de rollenbank stond
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
bogaard77 schreef:Juist!! En dat is meteenhet enorm mooie en veilige aan de Diravi: De stuurstand is gelocked in twee cylinders met olie! Die kunnen alleen leeg of vol worden door het stuurwiel te draaien!
Een opstakel in de weg kan daardoor NOOIT je stuurwiel uit je handen slaan zoals dat bij conventionele systemen wel kan.
Kijk - nou snap ik dan ook opeens hoe het werkt. Dat de CX net als de DS ongevoelig was voor dingen op de weg (of met de banden ...) wist ik wel, maar niet precies hoe Citroen dat voor elkaar had gekregen. Bedankt Bogaard77!











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Een Ds heeft geen diravi. Alleen de SM, CX en de eerste XM’s V6.
De diravi zorgt er ook voor dat ie lastig de wasstraat ’ volgt’ en de neiging heeft als je de auto niet precies recht voor de ‘rails’ staat, om eruit te lopen tenzij je bijstuurt.
Mijn CX trekt lichtjes naar rechts.Alleen merkbaar op de snelweg. Wat is de eerste stap? Uitlijnen?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat de DS geen Diravi heeft weet ik. Maar daar had Citroen door de geometrie in de voorwielophanging ook een behoorlijke ongevoeligheid voor het wegdek (en lekke banden ...) ingebouwd. Met de Diravi is dus met een andere oplossing een vergelijkbaar effect gecreeerd.




























Totaal aantal Berichten: 9514
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
maartens schreef:Wat is de eerste stap? Uitlijnen?
Als er een gelijkmatig slijtagepatroon op de voorbanden is, dan is de uitlijning goed en moet je alleen de rechtuitstand van het stuur afstellen met het excenter bij de aansluiting op het stuurhuis.
Dit is gewoon try and error.
Anders begin je met uitlijnen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25712
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maartens schreef:Een Ds heeft geen diravi. Alleen de SM, CX en de eerste XM’s V6.
De diravi zorgt er ook voor dat ie lastig de wasstraat ’ volgt’ en de neiging heeft als je de auto niet precies recht voor de ‘rails’ staat, om eruit te lopen tenzij je bijstuurt.
Een Diravi is in wezen een DS stuurhuis met een automatische terugloop. Er wordt hydrauliquedruk gebruikt op het ‘appeltje’ en die duwt em terug. Naar mate je harder gaat rijden wordt die druk groter en je stuur dus zwaarder! (hij probeert em harder terug te drukken!)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>