7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
   
Frequent en kort aanslaan hydrauliek van DS van Hydro
Gepost: 27 april 2011 11:10 PM
  [ # 91 ]

als de pomp niet pompt is die straal er. Op de moment dat ze pompt is ze even weg. Maar gezien de pomp bijna om de 2 à 3 seconden aanslaat…

stuur heb ik ook al afgesloten, maar blijft hetzelfde.
Remaccu is van het cx type en druk is ok.
Voorraadbol is ook goed.
Wel veel retour van de centrifugaalregelaar vind ik.

Afbeelding Bijlagen
DSC00229.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 april 2011 11:12 PM
  [ # 92 ]

Die straal komt gewoon van de hogedrukregelaar. dat is ook de reden dat de straal wegvalt als de pomp aanslaat, immers dan is er geen retour meer vanaf de drukregelaar. Kortom: die straal hoort er te zijn!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 27 april 2011 11:15 PM
  [ # 93 ]
C-Wawa schreef:

als de pomp niet pompt is die straal er. Op de moment dat ze pompt is ze even weg. Maar gezien de pomp bijna om de 2 à 3 seconden aanslaat…

Dan is het idd de normale retourstraal die er altijd is als de pomp geen druk hoeft te leveren. De pomp draait immers altijd. Om de 2 a 3 seconden aanslaan is niet normaal. Je zult op zoek moeten naar de boosdoener.

Profiel  
 
Gepost: 27 april 2011 11:15 PM
  [ # 94 ]

is dan een leiding die onder het voorraadvat binnen gaat en dan helemaal tot boven en zo de olie in het vat laat gaan.
hoeft er daar dus niet verder gezocht te worden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 april 2011 11:24 PM
  [ # 95 ]

klopt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 24 april 2012 05:38 PM
  [ # 96 ]

Ik heb dit topic met zeer veel interesse gelezen. Er is veel informatie in te vinden over hydraulique problemen.
Toch houd ik een aantal vragen die ik hierbij nog wil voorleggen.

Mijn situatie is het volgende. Ik heb mijn DS naar de garage gebracht voor een aantal zaken waaronder de hydraulique. Het stuurhuis was een paar maanden daarvoor vervangen, maar ik was nog steeds niet tevreden over het interval waarmee de hydraulique pomp aansloeg. Stationair was het een tel of 25, en bij het rijden 7 tot 10 tellen. het leek me daarom goed om de voorraadbol is te laten checken door mijn garage.
De garagist kwam erachter dat het stuurhuis wat hij een half jaar geleden erin had gezet, extern lekte. Hij heeft hierop het stuurhuis (weer) vervangen.
De hoogteregelaar achter heeft hij ook vervangen. De voorraadbol is op druk gecontroleerd, deze had nog 60 bar en leek daarmee in orde.

De auto heb ik opgehaald en het bleek dat de Hydraulique pomp (weer, net zoals bij het orginele stuurhuis) om de 2 seconden aansloeg. Ook was er een flinke retour straal in het voorraadvat te zien
Voordat ik de auto wegbracht was de interval tussen het aanslaan van de pomp 25 a 30 tellen bij stationair en 7 tot 10 tellen als ik reed. Het leek mij er dus op dat in 1 van de vervangen onderdelen een lek zou moeten zitten.

We hebben daarop het volgende onderzocht.
A/ Afsluiten stuurhuis (met het voelermaatje). Na afsluiten was de interval van het aanslaan van de pomp 45 tellen. Er bleef wel een flinke retour straal in het voorradvat komen
B/ De HD regelaar hebben we afgesloten (klein gat). hierna sloeg de pomp niet meer aan, dus dat lijkt in orde
C/ De centrifugaal regelaar hebben we bekeken door de retouren te controleren. er komt een constante druppel uit (dus druppels achter elkaar, bijna een straaltje)
D/ Test met stuuruitslag, stuur helemaal links en helemaal rechts. Maakt geen verschil voor de interval van de pomp
E/ Auto in verschillende hoogtes gezet. Hoe hoger de stand hoe groter het interval lijkt het (op hoogste stand verschillende intervallen gemeten van 25 tot 45 tellen)

Conclusies
A/ Het afsluiten van het stuurhuis geeft een veel grotere interval vd pomp. Omdat er nog steeds een flinke retourstroom is, concludeerde de garage dat dit niets zegt over het stuurhuis. Ik heb hierover mijn twijfels omdat ik in dit forum en bij navraag anders lees, namelijk dat deze methode wel wat zegt over de staat van het stuurhuis.
B/ HD regelaar lijkt in orde
C/ De centrifugaalregelaar had versleten silentbloks en ik kon voor een goed prijs een goed exemplaar overnemen. Die wordt sowieso vervangen, al vraag ik me wel af of dit de boosdoeners is.
D/ Stuurstand maakt niets uit voor de interne lekkage
E/ Het lijkt er op dat de voorste hoogtregelaar de boosdoeners is, de achterste was al net vervangen. Vraag me alleen af of het kan kloppen dat dit ook zoveel verschillende intervallen (in tijd gemeten) kan veroorzaken.

De garage gaat nu in iedergeval de centrifugaal regelaar vervangen en de voorste hoogteregelaar.

Vragen
- Wat is een normale hoeveelheid retour die je in het voorraad vat ziet lopen, er loopt nu een constante stroom als de pomp niet draait. Als deze uit is dan stop het even
- Wat is voor de centrifugaal regelaar een normale hoeveelheid retour LHM? is dat een drup per tel of zoiets?
- Kan de hoogteregelaar de boosdoener zijn? De garage gaat deze in iedergeval vervangen. Ik vraag me alleen af of dit zo’n groot effect kan hebben. Als dit namelijk toch niet zo veel oplost, dan moet er verder gezocht worden
- Wat zegt de test van het stuurhuis me als deze is afgesloten en de pomp sluit hierna niet zo vaak aan?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden met name mbt het stuurhuis en de centrifugaalregelaar.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 april 2012 05:55 PM
  [ # 97 ]

ten eerste: De retour in je vat HOORT! He is de stroom van pomp via HD regelaar als je pomp niet ‘werkt’. Dus in de 25-40 sec onterval zie je ALTIJD een retourstroom. hoogte regelaars zorgen maar ten dele voor verkort interval.

Je centrifugaal regelaar mag volgens mij maar heel af en toe een drupje geven.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 24 april 2012 06:25 PM
  [ # 98 ]

Ik had uit eerdere posts dus goed begrepen dat de geconstateerde retouren dus normaal zijn. Ik kon mijn garage daar niet van overtuigen, ook omdat ik het niet zeker wist. Goed in iedergeval om te horen dat het zo hoort.

Wat betreft de hoogteregelaar had ik al zo’n vermoeden, ook gezien eerdere reacties in het forum.

Als de centrifugaal regelaar maar een drupje mag geven, dan lijkt het me nu te veel wat we retour zien komen. Het is nu dus een constant gedrup. Deze gaat in iedergeval vervangen worden, maar ik betwijfel nog steeds of dit het alleen is.
Ik zit met name met de vraag of het stuurhuis nu wel of niet de boosdoener is. Bij afsluiten van het stuurhuis zoals eerder beschreven (bij de aansluitingen) sloeg de de pomp (bij het meten, dus niet in alle situaties) in plaats van om de 3 tellen, om de 45 tellen aan. Wat zegt dit nu? Is daar nu wel of niet wat uit te concluderen. Het stuurhuis is dus een vers gereviseerd exemplaar, maar daar zou natuurlijk wat mee kunnen zijn. De leverancier zegt deze 2 keer getest te hebben.

Volgens mijn garage is het probleem vooral te wijten aan verschillende gebruikers die een beetje lekken, wat alles bij elkaar een heleboel maakt.

Ben benieuwd wat het antwoord op mijn andere vragen is. Anders wordt het afwachten wat het resultaat is van de vervanging van de centrifugaal regelaar en de hoogteregelaar. Wat ik in iedergeval wil vermijden is dat we straks alles vervangen en dat het toch het stuurhuis blijkt te zijn bijvoorbeeld en ik met een hoge rekening wordt geconfronteerd.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 april 2012 07:50 PM
  [ # 99 ]

Pomp interval bij afsluiten stuurhuis van 3 naar 45 sec zegt absoluut dat het stuurhuis grote interne lekkage heeft. De opmerking van je garagist dat het daar niet aan ligt omdat hij nog steeds retour stroom in vat zag getuigt niet van kennis hydraulsiche systeem ( zie antwoord Bogerd).
Waar is je stuurhuis gerevisieerd en wat verstaan ze onder revisie van het stuurhuis?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 25 april 2012 09:52 AM
  [ # 100 ]

Stuurhuis komt bij Cypharse vandaan. Mijn garage zweert bij Cypharse en vind Citrotech maar niks omdat hij deze te duur vind.
Cypharse zegt het stuurhuis 2 keer getest te hebben voordat ze deze opstuurden. Dit omdat het vorige stuurhuis niet goed was. Hierbij was een lekkage aan het ronsel.
Probleem is nu dus dat voordat ik de auto wegbracht voor reparatie de hydraulique wel redelijk leek, maar de pomp nadat ik deze heb opgehaald om de 2 seconden aanslaat. Dan leg je toch wel snel verband met de zaken die vervangen zijn (hoogtergelaar en stuurhuis). Of is dat te kort door de bocht?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 april 2012 10:26 AM
  [ # 101 ]

Nee dat is zo. Waarschijnlijk lekken alle onderdelen een beetje en het stuurhuis heel erg. Zie mijn SM topic over het uitsluiten van onderdelen. Je stuurhuis is gaar. dat is duidelijk. Als je deze intervallen meldt aan chyparse moeten ze wel garantie geven. Of is het stuurhuis meer dan een jaar geleden gereviseerd?

De hoogte regelaar kan je nog testen door de ijzeren retour eraf te halen en een losse leiding in een bakje te laten lopen. als die veel stroming heeft op rijhoogte is ie gaar. NIET DE AUTO Laag zetten zonder de retour aangesloten want dan spoelt alle LHM uit je bol met een plof in je bakje   red face  been there… red face

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 april 2012 11:24 AM
  [ # 102 ]

Tijd voor een andere garage en voor een stuurhuis dat echt goed gereviseerd is, zou ik je aanbevelen….

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 april 2012 11:34 AM
  [ # 103 ]

en zo is het!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 25 april 2012 11:43 AM
  [ # 104 ]

Stuurhuis is een net vers gereviseerd exemplaar. Is er in gekomen omdat het vorige exemplaar (6 maanden geleden nog geen 2000 km mee gereden) vervangen is. Je zou verwachten dat deze goed is, en daar gaat mijn garage ook van uit. Maar na afsluiting lijkt het toch de boosdoener. Achterste hoogteregelaar is ook vervangen. Ik verwacht niet dat Chyparse moeilijk doet alleen de garage die het stuurhuis heeft vervangen kan ik niet overtuigen dat dit mogelijk het grootste probleem is.

Ik verwacht dat er nog wel meer onderdelen zijn die min of meer lekken omdat bij het vorige stuurhuis de pomp interval ook niet optimaal was. De de pomp sloeg (stationair) toen om de 30 tellen aan, maar tijdens het rijden om de 7 tellen (wel redelijk, maar niet goed).
Ik zal eerst eens met de tips en info aan de gang gaan. Graag hoor ik het als een van jullie me nog aanvullend kan adviseren.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 april 2012 05:44 PM
  [ # 105 ]

Heb dezelfde ervaring als jij; elke 4 sec pomp inslaan, stuurhuis afdoppen met voelermaatje en het werdt elke paar minuten. Dit is onmiskenbaar een finke interne lekkage in je stuur.

Fikse retourstroom betekent inderdaad alleen maar dat de onbelaste flow van je pomp dik in orde is, want dat is wat je ziet, de pomp levert altijd olie, maar pompt dit normaal altijd onbelast terug in de tank, tenzij de regelaar aanslaat. Dan sluit de regelaar flow naar je tank af en gaat de pomp druk leveren.

Als je nu je stuur MET KRACHT helemaal naar links of naar rechts drukt(dus niet gewoon helemaal naar links of naar rechts, maar daarbij ook echt stevig aan je stuur hangen) , zodat the kleppen in het roterende deel openen, en de interval dan ook drastisch daalt, dan zit het lek in het roterende deel (dat aan je stuuras vastzit). Deze valves en de gaten waarin ze bewegen zijn zeer nauwkeurig gedraaid en zeer recht, op de half duizenste mm nauwkeurig! dat kun je niet zomaar op een draaibank, je hebt daar speciale machines voor nodig en speciaal gevoel om te voelen wat nu past en wat niet past. Ik weet uit ervaring dat Citrotech dit kan en heb zelf gezien waarom hun stuurhuizen duur zijn; erg veel werk en dure machines. maar het werkt wel, en het blijft werken; inmiddels 8000 km met citrotech stuurhuis gereden en nog steeds interval van 2 minuten met warme olie. (heb wel gewone hydr. olie, klein beetje dikker dan LHM, maar kost 8 euro voor 5 liter, + LHM is hier niet te krijgen)

Misschien kun je wegkomen met alleen het roterende deel van het stuur van Citrotech?

Succes,

Stef

Profiel  
 
 
7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook