Reactie op: Sticky XM - Geschiedenis
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 28 juli 2004 11:15 AM

Zou de auteur van deze topic zijn geschiedenisboeken eens opnieuw willen bekijken?

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 28 juli 2004 02:23 PM
  [ # 1 ]

Re: Reactie op: Sticky XM - Geschiedenis

Willem schreef:

Zou de auteur van deze topic zijn geschiedenisboeken eens opnieuw willen bekijken?

alleen onderbouwde kritiek graag ! Laughing
anders kunnen we het niet aanpassen he.  ( btw ik ben de autoeur niet )

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 28 juli 2004 03:00 PM
  [ # 2 ]

XM
1989 - 2000
produktie: 333.775

Na elf jaar in productie te zijn geweest, viel het doek dan eindelijk in 2000 voor de XM. Na al die jaren nog steeds een opvallende verschijning, ontworpen door Bertone, net als de BX.
De naam XM moest doen denken aan de legendarisch SM. Ook de oplopende heuplijn en de zescilindermotor was een gelijkenis met de SM. Zijn rondom doorlopende glasoppervlak, het spits naar voren toelopende lijnenspel, en zijn korte achteroverhang maakten hem tot een elegante en praktische verschijning met een enorm lage CW-waarde van 0,28. In een tijdperk waarin auto’s steeds meer op elkaar gingen lijken, was de komst van de XM in 1989 een verademing. Toch werd hij door critici niet eigenzinnig genoeg gevonden, geen waardige opvolger voor de CX. Hij deelde het platform, motoren en transmissie met dat van de Peugeot 605.

De XM was initieel verkrijgbaar met een 2.0 en 3.0 V6 benzinemotor. De 3.0 V6 werd in 1990 vervangen door een 24 kleppenversie met 170 pk.

In Nederland had je in den beginne 2 benzine motoren, de 122 pk 2 liter multipoint en de 170 pk 2975cc PRV V6. vanaf modeljaar 1991 kwam er de 24 klepper V6 met 200 pk BIJ en de diesels

Deze 24 kleppenversie bleek echter grote problemen te hebben met de olierondloop wat vaak leidde tot versleten nokkenassen. In 1990 kwamen er ook dieselvarianten met en zonder turbo beschikbaar. In 1992 verscheen de reusachtige Break versie op de markt. In 1993 werd de wat zwakke 2.0 benzinemotor vervangen door de 2.0 liter Turbo CT.

De eerste lichtingen V6-24 hadden problemen met de olietoevoer, deze werden later in een terugroepactie door Citroën gemodificeerd. De modellen erna hadden geen problemen meer.
De 8 klepper 2 liter is pas in de serie 2 vervangen door de 16 klepper

In 1995 kwam er een kleine restyle van de XM. De Hydractive-II vering werd eindelijk mogelijk op de XM en er kwam ook een nieuwe 3.0 V6 motor, een project van Peugeot-citroën-Renault samen. Tevens werden er een verbeterde koplampunits gemonteerd, omdat er veel klachten waren over de lichtopbrengst van de oude generatie. In 1996 werd er een 2.5 liter dieselversie geleverd.

Hydractive was al sinds de introductie en de serie 2 kreeg de anti-inzak voorziening (behalve op de V6 en V6-24 met Diravi), dit is hydractive 2.
De serie 2 kreeg ook een compleet ander dashboard.
De PRV-V6 werd in modeljaar 1994 licht gewijzigd.

De V6 en V6-24 werden in modeljaar 1997 vervangen door een compacte 60-graden 24-kleppen V6 met DISTRIBUTIE-RIEMEN met 194 pk (de PRV-V6 had distributie-kettingen), kreeg een normale stuurbekrachtiging en de anti-inzakvoorziening.

De 2.5 TURBO Diesel werd in serie 2 geintroduceerd

De XM kon na 1995 worden uitgerust met het Hydractive-2 veersysteem. Deze XM bezit twee extra veerbollen die aan- en uitgeschakeld konden worden om de stijfheid van het veersysteem te beinvloeden. Sensoren die verbonden waren aan de besturing, gaspedaal, remmen, koetswerk en versnellingsbak stonden in contact met een computer die continu het veersysteem kon variëren om een zachte vering voor een comfortabele rit of een stijvere vering voor een sportieve rit te genereren. Het veersysteem kon ook handmatig ingesteld worden.

In de serie 1 konden 2 van de 6 veerbollen al uitgeschakeld worden door de sportstand. In de serie 2 kwam de sportstand pas in actie als de schakelaar was omgezet en je als een idioot door de bocht ging. Bij een serie 1 sta je meteen in de sportstand.

De serie 2 kon je in de laatste modeljaren zonder hydractive 2 krijgen, deze zijn te herkennen aan de dunne leidingen (0,5cm) die naar de veerbollen lopen.

In de Franse APK-statistieken blijkt de XM als derde uit de bus te komen qua betrouwbaarheid bij luxe wagens, na de Mercedes 190 en BMW 5-serie. In de EuroNCAP crashtesten van 1998, werd de XM, met zijn bijna 10 jaar oude ontwerp, gekenmerkt als een van de veiligste in zijn klasse.

De XM is echter nooit een groot succes geworden waar Citroën op hoopte. De markt voor luxe grote zware wagens stortte in de jaren negentig helemaal in. Ook Peugeot met zijn 605, Ford met haar Scorpio, en Renault met haar Safrane kampten met te lage verkoopaantallen. Opvallend genoeg is ongeveer 10% van de geproduceerde XM’s in Nederland verkocht. In 2000 werd er stilletjes een einde gemaakt aan de productie van deze voiture.

[met dank aan Julian Marsh - Citroënet]

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 28 juli 2004 08:29 PM
  [ # 3 ]

In de Franse APK-statistieken blijkt de XM als derde uit de bus te komen qua betrouwbaarheid bij luxe wagens, na de Mercedes 190 en BMW 5-serie. In de EuroNCAP crashtesten van 1998, werd de XM, met zijn bijna 10 jaar oude ontwerp, gekenmerkt als een van de veiligste in zijn klasse.

De XM is echter nooit een groot succes geworden waar Citroën op hoopte. De markt voor luxe grote zware wagens stortte in de jaren negentig helemaal in. Ook Peugeot met zijn 605, Ford met haar Scorpio, en Renault met haar Safrane kampten met te lage verkoopaantallen. Opvallend genoeg is ongeveer 10% van de geproduceerde XM’s in Nederland verkocht. In 2000 werd er stilletjes een einde gemaakt aan de productie van deze voiture.

[met dank aan Julian Marsh - Citroënet]

Is ergens die crashtest beschikbaar? Hij staat niet op de site van EuroNCAP.

Wat betreft betrouwbaarheid getest door Fransen… werden in dezelfde test ook meegenomen: Toyota Camry, Mazda Xedos, Nissan Maxima, Honda Legend?
Het is al jaren bekend dat de Duitsers niet bijzonder zijn qua betrouwbaarheid, dus de vergelijking met de XM is compleet zinloos. De eerste XM’s (en 605’s) waren een drama!

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 09 augustus 2004 03:59 PM
  [ # 4 ]

Hartelijk dank voor deze aanvullingen. Ik heb een paar kleine foutjes gewijzigd.

Zoals vermeld is het niet de bedoeling een uitgebreid overzicht te gaan geven. Het zijn slechts introductieverhalen. Dus de rest van je punten zal ik niet opnemen in het verhaal.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 09 augustus 2004 06:22 PM
  [ # 5 ]

Misschien voor het mooie erbij zetten dat de restyle van de XM in (de zomer van ) 1994 plaatsvond.

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 09 augustus 2004 06:51 PM
  [ # 6 ]
rb schreef:

Misschien voor het mooie erbij zetten dat de restyle van de XM in (de zomer van ) 1994 plaatsvond.

En dat je in de landen om ons heen prachtige Exclusive modellen kunt krijgen van de Tubo Ct, 2.1 TD en 2.5 TD. Zelfs de niet-Nederlandse V6 Exclusive is mooier uitgevoerd dan de Nederlandse.

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 09 augustus 2004 08:18 PM
  [ # 7 ]

Nogmaals, details gaan we niet opnemen in het overzicht. Want dan moet je het ook compleet doen en dat is een onbegonnen taak omdat het per jaar en land soms kan verschillen. Dit draadje gaat nu op slot.
De bedoeling van de geschiedenisverhaaltjes is een introductie te geven voor bezoekers/nieuwe Citroënrijders/geïnteresseerden. Dus niet om de diehards te bestoken met details. Die diehards hebben trouwens vaak zelf al een uitgebreide folderverzameling en overzichten (al dan niet in het forum, bij de club, etc.).

Mochten mensen echt fouten ontdekken of grove omissies, dan even per PM graag!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook