Voor de vakantie is mijn pic 2001 1.8 naar de garage geweest (onderhoudsbeurt) en hebben ze onder andere nieuwe remblokken voor geplaatst. Gisteren bij het vervangen van een lekke band m’n remschijf bekeken, bleek flink versleten.
Snap niet dat een garage wel blokken vervangt maar dan niet gelijk melding maakt van een slechte schijf. Maar goed…Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de remschijven van een picasso kan vervangen en waar ik op moet letten. Mijn vorige auto was een BX Toulouse en daar heb ik ze zelf vervangen dus geheel onbekend er mee ben ik niet.
Kijk uit naar een reactie.
spoeltje
Niet onbekend mee? Wiel eraf en kijken maar
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Logisch nadenken. Het is echt een eitje!
Waar je wel rekening mee moet houden is het terugduwen van de zuigers.
Haal wat remolie uit je reservoir! of let op dat hij niet overloopt.
Dat had ik dus, geheid een motorstoring. (dot4 in een stekker)
De klauwen moeten er af om de schijf te verwijderen. Het M6 boutje is het lastigst. Die breek ik gewoon af als hij niet los wil.
Even een relevant schopje
Ik ga binnenkort ook de schijven voor vervangen. In de Autovraagbaak van Olving staat dat je de twee bouten waarmee de remklauwen vast zitten vast moet zetten met Loctite E3 zodat ze zelfborgend blijven/worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet je dat spul aanbrengen: op het schroefdraad of onder de kop van de bout? Veel/weinig?
Zijn die bouten redelijk los te draaien of breken die dingen altijd af? En de kruiskoppen waarmee de schijf vast zit?
Groeten Dirk
Xsara Picasso Image 1.8i-16v * bj 10-2004 * 230.000 km
Meestal zit zoiets al een hele tijd vast. Met enige kracht springt dat wel los..meestal met een “TIKgeluidje” En met die kracht dat je hebt gezet om los te halen zet je ze ook weer vast.. (maar als je toch het technische boek hebt en misschien een momentsleutel dan kan je dat beter doen). Het gaat toch om de remmen dus zet ze goed vast.
Loctite breng je met een flinke druppel aan op de schroefdraad van de bout. Ook op loctite (in het flesje) zit een houdbaarheidsdatum.
Let wel op welke (kleur)loctite je gebruikt want anders krijg je het misschien nooit meer los.
(ik neem geen verantwoording over het geschreven stuk)
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Zojuist even gekeken op de site van Loctite en gegoogled. Het aantal soorten Loctite is best veel…. Ik begrijp dat Loctite E3 niet meer bestaat. Welke moet ik gebruiken?

Totaal aantal Berichten: 678
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ik gebruik altijd loctite 243, blauw van kleur, medium strenght, deze is nadien gewoon weer los te draaien, let er wel op dat zowel de bout als het schroefdraad in het gat, brandschoon zijn, en geef het de tijd om zijn borgende werking te verkrijgen, succes
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Vanavond heb ik het wiel er afgehaald en bekeken wat ik moet bestellen. Ik zag trouwens dat ik niet de blokjes van het Lucas-systeem heb, maar gewoon van Bosch (blij dat ik niet blind besteld heb wat in de autovraagbaak van Olving staat).
Mijn vraag (zie ook de bijgaande foto): de remklauwsteun zit vast met twee torx bouten. Welke maat is dat? Ik heb deze grootte niet liggen, moet deze dus aanschaffen, vandaar de vraag.

Totaal aantal Berichten: 440
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Als ik me niet vergis moet het Torx 60 zijn. En vervolgens goed vast zetten met de blauwe Locktide. Remschijven goed ontvetten, en aanlegvlak van de naaf goed schoonmaken met een staalborstel.
Nee, 55 of 50 geen 60

- Saxo 1.4i exclusive
Nee 50 is het iig niet, die heb je nodig voor de rechter motorsteun. Ik zal dadelijk eens kijken op de zaak.

- Saxo 1.4i exclusive
Excuses moi…. Het is inderdaad Torx 55.
mijn Xsara Picasso uit 2000 maakt af en toe een schurend geluid achter met remmen, en heel soms wanneer ik weer optrek hoor ik hem ook wat schuren…. nu las ik dat er trommelremmen en remschoentjes/schijven in zitten….. welk van de twee kan het zijn?

- Saxo 1.4i exclusive
Trommelremmen achter.
is dat zelf te vervangen, Jay Jay?
Ik vind dat als je dat al niet weet, je er niet aan moet beginnen.
Schijven vervangen is niet moeilijk, dus als je dat al niet weet…. Hulp vragen!