Wat ook nog niet genoemd is waar je op zou kunnen letten bij de aanschaf is handgeschakeld of halfautomaat.
Ik zelf rijd een halfautomaat en eigenlijk wil ik niet meer anders.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
DS- Frank,
Ik zie behalve een apothekerskast met een handvol weblinks naar derden, vrij weinig wat op een DS lijkt.
Zelfs geen Nintendo…....












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Doet een IE uitvoering het eigenlijk ook goed op LPG?
Eigenlijk weet je pas na aanschaf wat je eigenlijk had moeten kopen.
Ik viel voor een originele Pallas die ook echt origineel zou moeten zijn. Waarvan de geschiedenis na te gaan moest zijn. En aan de buitenkant mochten er best wat plekjes op zitten. Ik wist dat ik van een afstand bezien een hele mooie kocht en dat er van dichterbij meer plekjes op mochten zitten. Als de bodem en het chassis goed zijn (dat wil zeggen, als er recentelijk veel aan gedaan is) en de techniek is in orde, dan hoeft de buitenkant ook niet het allermooiste te zijn, dat is namelijk bij een DS toch relatief van korte duur. Hoeveel DSsen ik wel niet gezien heb, die allemaal recent helemaal gerestaureerd zouden zijn en die toch al weer de eerste plekjes vertoonden…..
Maar een DS heeft heel veel niet gebruikelijke onderdelen en die kunnen dus ook wat eerder kapot gaan, de techniek is ook veertig jaar oud.
Alles wat er niet op zit, kan ook niet kapot, zo kun je ook denken. Als je alles door een garage moet laten doen, dan kun je beter een wat eenvoudiger type kopen.
Vrijwel alle taxatierapporten die ik gezien heb, zijn bijna het dubbele van wat de auto eigenlijk waard is in de vrije verkoop. Je moet namelijk als opdrachtgever met de taxateur praten en die weet dat als hij te laag taxeert, dat hij dan op een gegeven moment geen klanten meer krijgt.
Ik had een drie maanden oud taxatierapport van 14750 en heb 6750 betaald voor de auto en een halve garage met onderdelen.
En de verhalen van alle verkopers zijn altijd hetzelfde: kijk eens wat er allemaal al vernieuwd is en dan moet je vooral doorvragen: wat is er allemaal niet vernieuwd? En vooral hoe is het gedaan? Een plaatje onder de auto lassen kan iedereen, een plaatje over een roestig plaatje lassen ook. En dat maakt nu juist het verschil. Bij onderdelen is er ook veel verschil.
Kortom, de DS kent veel geheimen en ik kan je alleen maar aanraden: wees a priori wantrouwend, want je koopt vaak de ellende van iemand de de laatste tijd het onderhoud heeft verwaarloosd en alleen het hoognodige gedaan heeft. Of die de zaak soms echt heel erg slecht of zelfs onveilig in elkaar geflanst heeft. De bevestiging van een lekzak zegt soms al genoeg over de professionaliteit: je hebt goedkope namaak zakken met een plastic tieripje en dure originele met ligarexbandjes en mixvormen daarvan.En je kunt aan de buitenkant niet zien of het de dure of goedkope was. Een stuurhuisrevisie die zelf gedaan is, is soms alleen maar een nieuw kleurtje en nieuwe hoezen…
Je kunt ook een niet te dure technisch goede DS kopen, die je dan gewoon op rijdt (hoe zonde dat ook klinkt). Meestal is je tweede klassieker de betere en de derde misschien wel nog weer beter. Neem voor de koop een echte expert mee, betaal die desnoods een royaal uurloon voor het meegaan, want dat kan een boel ellende schelen. Succes!








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Arjan Verkade schreef:Doet een IE uitvoering het eigenlijk ook goed op LPG?
Ja, het rijdt prima. Er zijn wel een paar aandachtspunten:
1: Het menstuk komt als altijd vóór de gasklep, zodat het inlaatverdeelstuk (het “hertengewei” of de “bananentros”) en het spruitstuk helemaal vol met gas/luchtmengsel staat. Dat stuk is bij een injectie echter heel veel groter dan bij een carbu, dus er zit een heleboel mengsel in. Als je ontsteking niet helemaal top is, of er zijn andere onderhoudsprobleempjes, kun je backfire krijgen bij het starten. De klap is veel groter dan bij een carbu, en het gewei wordt vaak van het spruitstuk afgeslagen, slangen springen los en als je pech hebt beschadigt de druksensor en/of de vollastschakelaar. Met een 123-ontsteking komt het nog maar zelden voor, maar je kunt misschien beter op benzine starten. Voordeel is daarbij dat dat met een injectie heel makkelijk gaat doordat je een elektrische benzinepomp hebt, je hoeft er dus niet aan te denken om op benzine af te schakelen. Er zijn lpg-relaitjes die het automatisch regelen zodra je even boven de 2000 tpm komt.
2: bij veel andere auto’s uit die tijd is de cilinderkop van gietijzer, en daar sluiten de kleppen gewoon tegen, zonder aparte zitting. Voor benzine gaat dat best, maar voor LPG is dat niet goed genoeg.
Een DS heeft een aluminium cilinderkop. Dat is veel te zacht voor een klepzitting, dus zitten er af fabriek al harde stalen klepzittingen ingeperst. Dat is dus een voordeel, want die zijn harder dan het gietijzer wat op andere auto’s zit, en hard genoeg voor LPG. Hoewel een DS dus goed tegen LPG kan, moet je de kleppen wel vaker en nauwkeurig stellen, want als een klep onverhoopt wat te krap staat zal hij snel inbranden. Helaas is het kleppen stellen bij een injectie relatief lastig, omdat het hele gasmengstuk, gasklephuis en gewei er af moet.
In het algemeen gaat het echter allemaal heel goed.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
@Albeba: klik op het vak Illustraties en je komt een aantal tegen. Je kunt rechtsonder doorklinken naar ouder werk. Succes
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
traction7c schreef:Eigenlijk weet je pas na aanschaf wat je eigenlijk had moeten kopen.
Vrijwel alle taxatierapporten die ik gezien heb, zijn bijna het dubbele van wat de auto eigenlijk waard is in de vrije verkoop. Je moet namelijk als opdrachtgever met de taxateur praten en die weet dat als hij te laag taxeert, dat hij dan op een gegeven moment geen klanten meer krijgt.
Ik had een drie maanden oud taxatierapport van 14750 en heb 6750 betaald voor de auto en een halve garage met onderdelen.
Je kunt ook een niet te dure technisch goede DS kopen, die je dan gewoon op rijdt (hoe zonde dat ook klinkt). Meestal is je tweede klassieker de betere en de derde misschien wel nog weer beter. Neem voor de koop een echte expert mee, betaal die desnoods een royaal uurloon voor het meegaan, want dat kan een boel ellende schelen. Succes!
ik kan het hier zeker mee eens zijn, eigenlijk met alles wat je zei, en zeker, neem een expert mee!
mijn eerste DS zag er ook goed uit, en zeker voor zijn prijs, en ik had nog een vriend die een CX en een DS heeft meegenomen, enja, we kenden de DS wat van zien, en alles zag er goed uit… tot ik hoe langer hoe dieper begon te graven in de DS en meer roest en holtes tegenkwam dan me lief waren…
dan maar verkocht (eerlijk overigens) aan iemand die er de tijd en het geld wou insteken, en zelf een beter exemplaar gezocht, en vooral extra goed gekeken naar alle gebreken die mijn eerste ds had… enja, ook mijn nieuwe heeft wat dingen, maar ach, ze is ook 40 jaar oud (bijna), voor mij moet ze ook niet in concourstaat zijn














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Snoet schreef:Ik neem aan dat de meeste DS-fans met een afschrijving van 0 euro rekenen..
Terwijl ze juist wél afschrijving moeten meerekenen omdat je vrijwel nooit terugkrijgt wat je er in gestopt hebt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klopt. Ik heb 13 jaar met veel plezier zomer en winter gereden (inclusief wintersport en zomervakanties) en al die tijd niet gekeken op de kosten van regulier preventief onderhoud. Na die 13 jaar was de waarde gedaald tot een bedrag dat in geen verhouding meer stond tot de jaarlijkse onderhoudskosten. En ik moest opnieuw aan de bak met een serieuze opknapbeurt om weer op het niveau van 13 jaar daarvoor te komen. Had ik kunnen doen - maar ik heb mijn auto toen toch maar doorgegeven. En ze is nu aan een tweede (derde? vierde?) leven begonnen. Tenzij je veel zelf kunt doen, wordt het nooit een goedkope dagelijkse auto.
Desondanks: gewoon doen. Koop een goede basis voor een redelijk bedrag. Slik de eerste tegenvaller. En ga een paar jaar rijden. Enne - IE op gas kan wel, maar er is dus een risico op backfire en op gas zakt het vermogen terug naar het niveau van een carburateurversie minus het verlies dat gas sowieso geeft. Zeker als je de problemen niet zoekt: hou het simpel, ook onder de kap.
@ Traction7C
Dankje voor het goede advies. Dit ga ik zeker ter harte nemen.
@ DS-Frank, ik ga meteen kijken…
Groeten Albert














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Schitterend aankoopadvies Traction7c!












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
break23m schreef:
Desondanks: gewoon doen. Koop een goede basis voor een redelijk bedrag. Slik de eerste tegenvaller. En ga een paar jaar rijden. Enne - IE op gas kan wel, maar er is dus een risico op backfire en op gas zakt het vermogen terug naar het niveau van een carburateurversie minus het verlies dat gas sowieso geeft. Zeker als je de problemen niet zoekt: hou het simpel, ook onder de kap.
Een moderne gas injectie installatie is niet mogelijk? Die kennen geen backfires en je leverd nauwelijks vermogen in.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zou kunnen maar dan met een eigen computer.. De Djet kan geen volgsysteem aan. Dan wordt het wel erg duur en ingewikkeld.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké daar zit het probleem.