1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Kachelventilator/motor
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 311

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 31 mei 2012 06:55 PM

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden is mijn kachelmotor ermee gestopt.
Volgens andere Forumleden waren het hoogst waarschijnlijk de transistors(zie Topic: Verzekeringen schema).

De transistors vervangen incl. geleidingspasta, maar dat mocht niet baten.
Vandaag naar Van der Feer Automatrialen geweest en hadden nog een Kachelmotor liggen, aangesloten en het zelfde euvel en dat wil zeggen: zo gauw het contact of de motor aanzet, wil de kachelmotor aanstalten maken om te gaan draaien, maar stopt gelijk weer.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat bijde kachelmotoren defect zijn.

Toch maar weer eens de spanningzoeker erbij gepakt en wat blijkt: de bruine stekker welke aangesloten moet worden op de kachelmotor heb ik gecontroleerd.
-dikke rode draad(spanning).
-dunne orange draad(spanning, de kachelmotor begon maximaal de draaien).
-dikke zwarte draad(massa, niets)
-dunne witte draad(?, niets)

Ik ben het spoor een beetje bijster en ik ben het een beetje zat.
Kan iemand mij alsjeblieft helpen want ik ben nu op een punt beland om mijn dame te verkopen(vandaag boos, morgen misschien wat vrolijker).

Is het uberhaupt mogelijk om het te controleren waar het probleem zich bevindt.

Xantia 2000, 18i 16v met Airco.

Help mij.

Joop.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 mei 2012 09:06 PM
  [ # 1 ]
Joop 49 schreef:

Is het uberhaupt mogelijk om het te controleren waar het probleem zich bevindt.

Uitwisselen van je (twee?) kachelmotoren met een exemplaar in een andere auto die goed werkt. Dan kun je eea uitsluiten.

Zo had mijn 1.8 16V een motor die continu draaide, heb ik uitgewisseld met een goed functionerende uit de 2.1td die ik (geschorst) nog had/heb staan. Nu draait ie in de diesel continu, die motor heeft dus defecte torren.

knuffel

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1233

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 31 mei 2012 10:52 PM
  [ # 2 ]

Hallo Joop,

Even terug naar af. Volgens mij heb je de motor op de accu getest en de transistoren vervangen.
De ventilator is dus goed en het is onzin om die telkens maar weer te verwisselen.

Je zegt dat de ventilator even draait en dan de geest geeft. Klinkt als een slecht contact naar mijn mening.

De bediening van de ventilator gaat via zekering 9, de voeding van de ventilator via een dikke zekering van 30 of soms 40 ampère in de motorruimte. De laatste zekering wil wel eens problemen geven, doorbranden in de houder of een slecht contact maken in de houder zodat de houder verschroeid is en de zekering nog leeft. Dit is bij de XM in ieder geval zo, ik neem aan dat het bij de Xantia ook zo is.

Is dit laatste misschien het geval?

Zo niet dan kijken we stap voor stap verder, hij heeft het gedaan dus moet het ook weer kunnen doen.

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 01 juni 2012 12:11 PM
  [ # 3 ]

Ed,

De zekeringen onder het dashboard heb ik al diverse keren één voor één nagekeken en waren nog goed.
De zekeringen in de motorruimte heb ik ook gecontroleerd en zijn ook goed, ik heb ze zelfs eruit gehaald en alles zag er mooi en schoon uit.

Het zou kunnen zijn dat de kachelmotor die ik van de auto-onderdelenzaak probeerde ook stuk was, wie zal het zeggen.

Joop.

Profiel  

BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 762

Gepost: 01 juni 2012 04:21 PM
  [ # 4 ]

of de schuifregelaar doet raar? Wat doet de ventilator als je hem op maximaal zet? Bij mij hoor je dan een relais klikken en gaat ie op standje “orkaan”.

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Gepost: 01 juni 2012 05:18 PM
  [ # 5 ]

Joop,

je had de motor toch al getest op de accu? En toen deed hij het toch?

Profiel  

DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178

- C5 1.6Hdi
Gepost: 01 juni 2012 08:44 PM
  [ # 6 ]

Bij mijn xantia was het kontaktslot het probleem. Ik heb het elektrische gedeelte uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, oppassen met de veertjes (kunnen er als laatste weer in geduwd worden)de ventilator werkt weer als van ouds.

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 01 juni 2012 11:29 PM
  [ # 7 ]

Ed,

De motor heb ik inderdaad getest op de accu en toen draaide hij op volle toeren, dat is dan zonder module.
Maar zo gauw ik weer alles in elkaar zet en het contact aanzet of de motor start dan krijgt hij een soort impuls en beweegt de ventilator ongeveer 1 cm en stopt dan weer.
En dat gebeurd steeds weer als ik het contact achter elkaar aan en uit zet.

Joop.

BX16TGI,

De schuifregelaar doet helemaal niets zowel op Auto en Maximaal, ook geen geklik van een relais.

Joop.

Profiel  

BX16TGI
> 700 berichten

Gepost: 02 juni 2012 12:28 AM
  [ # 8 ]

zou het dan in de bediening zitten? Het mooiste zou natuurlijk zijn als je de ventilator in een andere xantia zou kunnen testen….

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 juni 2012 01:04 AM
  [ # 9 ]

Dat zou een hele goede optie kunnen zijn, maar dan moet je wel iemand vinden welke dezelfde type xantia heeft en daar aan mee zou willen meewerken.
In mijn vrienden en kennissen kring is er niemand met een Xantia.

Is het misschien een optie om bij een officiele Citroen dealer alles te laten doormeten, ik weet niet of dit mogelijk is.

Joop.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 02 juni 2012 09:41 AM
  [ # 10 ]

Volgende week een meeting in Xanten(D)?
Daar komen er verschillende bij elkaar.

Zie xantia-forum.

knuffel

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 03 juni 2012 12:20 AM
  [ # 11 ]

Kan het zijn dat het te maken heeft met de A/C computer?, want op de Xantiaclub Forum had Lucxantia het zelfde probleem, alleen zijn kachelmotor liep op volle toeren en na vervanging van de transistors had hij ook dat de fan 1 cm. draaide en stopte.

Als reactie werd aan gegeven dat de kachelmotor alleen werkt met draaiende motor omdat hij wordt aangestuurd door A/C computer.
Ook ik heb geprobeerd met draaiende motor zonder resultaat.

Mijn airco werkt niet, wellicht moet hij bijgevuld en gevacumeerd worden of de computer is stuk, maar heeft de A/C computer zo veel invloed op de werking van de kachelmotor?
Waar zit deze A/C computer eigenlijk.

Joop.

P.s. dit verhaal is terug te vinden op Xantiaclub, onder elektronica en trefwoord kachelmotor.

Profiel  

BX16TGI
> 700 berichten

Gepost: 03 juni 2012 04:04 PM
  [ # 12 ]

Zou kunnen. Bij een lege airco zou de ventilator het denk ik wel gewoon moeten doen, want je laat dan immers de airco “uit” staan.

Het is dat ik zo’n eind weg woon, (oost groningen, bij de duitse grens) anders zou je het ding bij mij wel even kunnen testen, zijn maar een paar stekkertjes immers.

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten

- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Gepost: 03 juni 2012 09:40 PM
  [ # 13 ]

Hmm als je hem eruit haalt loopt hij goed en erin niet. Hij krijgt dus niet genoeg stroom denk ik, dus een weerstand in het stroomcircuit. Dat wordt dus stap voor stap meten. Als je alleen 12 volt meet zegt dat dus niets over een eventuele weerstand in het circuit.

Als je het voedingscircuit kunt volgen zou je dus op alle overgangspunten moeten checken op een slecht contact. Dit zijn dus:

relais
schakelaars
klemmen
stekkers
contactslot of relais dat aangestuurd wordt door dit slot

Ik weet het, een puzzel en een rotklus maar iets beters weet ik ook niet.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 03 juni 2012 09:48 PM
  [ # 14 ]

Je kunt de 12V van de auto via een testlamp van 55W naar aarde leggen.
Dan meet je in ieder geval of er 4A doorgaat als de lamp normaal (fel) brandt.

Kun je wellicht uitsluiten of het in de 12V voeding zit of in de massa-verbinding (ná de ventilator)?

knuffel

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 04 juni 2012 12:52 AM
  [ # 15 ]

BX16TGI,

Het is inderdaad een eindje rijden, maar ik denk dat als ik in de buurt rij en een Xantia zie rijden, hem dan klem rijdt en dan zonder te vragen de kachelmotor even snel verwissel Laughing
Maar ik zal het zeker in overweging nemen want Oost-Groningen is een hele mooie streek.

Ed,

Wat jij voorstelt is voor mij geen optie, want voor je het weet heb ik een tros kabels in mijn handen waar ik niet meer weet waar ze thuis horen.
Maar des al niet te min, bedankt voor het meedenken.

Vlietmansje,

Het testen met een testlamp, doe ik dat op de stroomkabel welke met de 4 polige stekker in de kachelmotor gaat?

Joop.

Profiel  

1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook