2 van de 29
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
zekeringen ds19 1958
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 03 juni 2012 09:52 PM
  [ # 16 ]

Kan ik de high voltage kant van een bobine meten met een meter die tot 400V gaat of gaat er dan iets smelten?

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 03 juni 2012 09:56 PM
  [ # 17 ]

Ok,denk dat ik dat begrijp….maar waarom zou je 2 carbus willen? voor rallys of racerij?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 juni 2012 09:57 PM
  [ # 18 ]

Ik zal het je uitleggen. Het systeem bestaat uit een dubbele set contactpunten. Voor elke 2 cilinders 1 set punten. Die sturen op hun beurt weer per set punten één bobine aan. Per 2 cilinders één bobine dus. Omdat die bobines niet per cilinder kunnen vonken maar wel per 2 heb je dus steeds 1 vonk te veel. Een CX 25 gti heeft dat ook trouwens. Wasted spark.

Het afstellen is een regelrechte RAMP. Waarom? Omdat je de boel alleen op een testbank kunt afstellen, want IN de auto kom je er alleen bij als je het complete inlaatspruitstuk verwijderd. Voor iedere 10.000 km moesten de eerste DS19 rijders dus hun auto een dikke dag missen, enkel om de puntjes te laten vervangen en de ontsteking te laten afstellen.

Om deze modellen goed te doorgronden en te kunnen blijven rijden is het dus echt erg belangrijk dat je over de juiste boeken beschikt. Het is een ontzettend mooi en uniek product, maar juist de bouwjaren tot ca 1960 kennen een aantal valkuilen en specifieke problemen die je moet kennen/doorgronden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2012 09:58 PM
  [ # 19 ]
TonW schreef:

Ok,denk dat ik dat begrijp….maar waarom zou je 2 carbus willen? voor rallys of racerij?

Om te kijken of ik mijn trax in tweeen kan trekken Very Happy Nee, iets serieuzer, omdat het natuurlijk een leuke denkpiste is en verder waarschijnlijk gewoon bij dromen zal blijven.

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 03 juni 2012 10:13 PM
  [ # 20 ]

Waterman, even voor mijn onnozelheid, oh nee ik heb hem…contactpunten sturen bobines aan die bougie voldoende spanning geven om te vonken….ik dacht even andersom sorry….(kan ik die spanning meten met een 400V prikker?)

Ik heb echt een goed boek nodig. Dus graag advies wat/waar….ik vind die site die ik net noemde en die je waarschijnlijk wel kent zo geweldig! Heb ook contact gehad met de eigenaar ivm LHS/LHM verhaal…hij heeft daar een waanzinnig goed verhaal staan.

Ik ga proberen die bedaagde 75 pk tot leven te wekken en heb nog niet in de verste verte gedacht aan 2 carbus en ben bang dat dit al een project over mijn graf heen wordt…hah….toen ik de auto kocht 20 jaar geleden stond ie ik denk al 10 jaar stil….door een plaatselijke garagist tot leven gewekt en rijdend naar huis gegaan! 2 km voor de streep gaf ie het op, ik denk de halfautomaat….maar weet het niet zeker. Sinds kort heb ik een werkplaats met brug en ga proberen wat te ontstressen van mijn dagelijkse werk….tot nu toe is het waanzinnig leuk1

Ik weet niet wat ik tegen ga komen…als je hd19.net bekijkt kan ik zo’n bewondering hebben voor die gast ....ongelofelijk zoals ie dat gedaan heeft en snel ook en met een precisie en documentatie….geniaal. Persoonlijk houd ik denk ik van patina en minder van concours…dus dat is nog even de afweging….denk dat de auto redelijk is qua carrosserie/chassis. Stond onder een abri/afdak en 20 jaar daarna in een loods. Maar je weet het niet.

Ik houd jullie op de hoogte. Waterman ik denk dat je nog wel weet dat we een keer onenigheid hadden hier een tijd terug. Maakt niet uit, moet kunnen. Ik blijf erbij dat het heel ontzettend jammer is dat de kennis niet goed vindbaar /gedocumenteerd is. Al die mensen die zoveel weten samen. Food for thougt?!

Hartelijk dank sofar.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 juni 2012 11:01 PM
  [ # 21 ]
TonW schreef:

Kan ik de high voltage kant van een bobine meten met een meter die tot 400V gaat of gaat er dan iets smelten?

Dat valt alleen met een scoop te meten. Het is nl. een zeer korte puls van meer dan 20000V. Wat je wel kunt doen is de weerstand meten. Primair een paar Ohm, secundair veel meer. Maar niet oneindig dus…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 03 juni 2012 11:13 PM
  [ # 22 ]

Dat gaat mijn wijsheid te boven vrees ik…primair is toch gewoon 6V in mijn geval? O jah, is alleen het geval als de contactpuntjes ook werkelijk contact maken? Waar meet je dan de weerstand over? En kun je dan uitsluiten dat een bobine kapot is?

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 03 juni 2012 11:26 PM
  [ # 23 ]

Ik ga eerst maar eens dat contactslot uit elkaar halen….

dan stapje voor stapje verder….lopen zal ze

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 04 juni 2012 08:49 AM
  [ # 24 ]

Inderdaad weerstand meten van je bobine (weerstand; niet voltage!) Primair indrdaad een paar ohm; 0 ohm betekent een kortsluiting in je primaire spoel. Je hebt 2 bobines, ze moeten allebei ongeveer dezelfde weerstand hebben.
Secundair inderdaad bijna oneindig (tussen connectie waar de bougiekabel uitkomt en massa)

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 04 juni 2012 11:53 AM
  [ # 25 ]

Graddus, ik heb een paar fotos genomen van het inlaatspruitstuk.Ze zijn ca 3MB per stuk, gaat dat via dit forum of wil je ze via andere weg?

Zie idd dat die ontsteking niet te bereiken is zonder dat spruitstuk te verwijderen…hmmmm

Profiel  
 
Gepost: 04 juni 2012 04:12 PM
  [ # 26 ]

Die kun je hier in elk geval niet uploaden. Heb je een fotohost of is het makkelijker dat ik je even via PM mijn mailadres stuur?

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 04 juni 2012 04:16 PM
  [ # 27 ]

Nee heb ik niet dus als je je mailadres zou kunnen geven graag…kunnen 4 fotos in een keer?

Profiel  
 
Mark Hidding
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004

- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Gepost: 05 juni 2012 04:54 PM
  [ # 28 ]

Dag Ton,
Ik had een origineel werkplaatshandboek liggen van een DS19 uit 1958. Heb dit een vriend kado gedaan die er één restaureert. Ik denk dat hij het geen probleem zal vinden als je de zijne wilt kopiëren. Ik heb wel enkele Franse vraagbaken liggen, maar ik denk niet dat je daar mee geholpen bent; er staat te weinig in voor een restauratie. Stuur me gerust een Pb als ik je verder kan helpen. Verder zal ik de voortgang van dit project met belangstelling volgen.
Gr. Mark

vriendelijke groet,
Mark

ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 05 juni 2012 05:14 PM
  [ # 29 ]

Hallo Mark, ik heb je een pb gestuurd. Hartelijk dank voor dit geweldige aanbod!

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 19 oktober 2012 10:20 PM
  [ # 30 ]

Ton,

Hoe staat het inmiddels met de dame, ben best benieuwd.

Profiel  
 
 
2 van de 29
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook