1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
2 verschillende carburateurs
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 11 juni 2012 12:27 AM

Vandaag mijn carburateur losgehaald vanwege benzinelekkage, nu was het mij al ooit opgevallen dat ik maar een stelschroef heb, terwijl ik een DS carburateur-afstel blad heb waarin ook een stelschroef aan de achterkant zit. Ik heb onlangs voor 100 euro een hele berg onderdelen (voorruit, lichtschakelaar, ritenwisser schakelaar, klokhuis met temp meter, rubber tussen filter en carburateur, etc.) gekocht bij de lokale kluizenaar (lang verhaal) waaronder een carburateur met 2e stelschroef. Vandaag viel het me op dat dat niet het enigste verschil is; de chokeklep is helemaal anders (oude carb sluit helemaal af, de kluizenaars carb. heeft maar een halve klep.) venturi’s zijn verschillend van diameter. Nu zal een 2 liter DY3 (mijn motor) wel een andere carb hebben dan een 2.3 liter
- Welke carb hoort bij welke motor?
- er zit een schuifje die een heel klein beetje beweegt vanaf halfgas en wordt bediend door een lang armpje buitenom. Daar lijkt mijn lekkage vandaan te komen; wat doet dat ding?

Groeten,

Stef

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juni 2012 10:41 AM
  [ # 1 ]

foto?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 11 juni 2012 03:37 PM
  [ # 2 ]

Links komt van mijn auto, rechts is de carb van de kluizenaar.


Op deze foto is de extra stelschroef op de rechter carb te zien, op de linker is hij afgedopt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2012 05:56 PM
  [ # 3 ]

Die rechter is van een model van na 1972, voorzien van een extra luchtschroef en deel-choke. Deze ONDINGEN werden gemonteerd omdat er ook toen al milieu-eisen waren.

De carbu van een DS23 kan je NIET op een Dy3 gebruiken, tenzij je graag een auto wil hebben die net niet lekker loopt en zuipt als een ketter. Je kunt evenwel best van deze 2 carbu’s één goede maken mits je de venturi’s en sproeiers van de Dy3 motor maar blijft gebruiken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 11 juni 2012 06:11 PM
  [ # 4 ]

Maar de linker heeft nu juist geen extra schroef; de rechter wel!

Auto loopt erg goed en zuinig; 1 op 10, met huidige carb, maar vanwege de benzinelekkage heb ik hem losgehaald. Ik zal hem openschroeven, grondig schoonmaken, lekje dichten en terugzetten.

Mooi werk voor op de keukentafel met biertje erbij

Groeten,

Stef

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2012 06:14 PM
  [ # 5 ]

De rechter dus bedoelde ik Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 11 juni 2012 06:31 PM
  [ # 6 ]

Als de deksels van je carburateurs vlak zijn, zou ik er wel één deksel van je willen overnemen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7336
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 juni 2012 06:55 PM
  [ # 7 ]
Stef Sep schreef:

- Welke carb hoort bij welke motor?

Groeten,

Stef

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 12 juni 2012 10:06 AM
  [ # 8 ]

Sorry Ree, met deze carburateur heb ik andere plannen.

Ik heb in mijn huis een cafe met onder andere citroen memorabilia; krukas en carb van mijn eend uit 1955, foto’s en modellen van citroens die ik in Nederland had (eend, HY) boeken en zelfs een schilderij van mijn huidige DS. Ik ga de kluizenaars carburateur mooi poetsen en ook daar stallen, mooi contrast met de micro carb van de 12 pk eend.

Kom eens langs als je in de buurt bent!

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 12 juni 2012 05:26 PM
  [ # 9 ]

Interessant verhaal over carburateurs. Ik rijd al jaren probleemloos met een Solex in mijn ‘72-er DSuper (ik kan het type zo niet identificeren) op mijn DY3 met 2175 cc inhoud (bussen en zuigers vervangen) op LPG. Maar ik heb op zolder nog een Weber 28/36 DMA 2 liggen. Het ding ziet er prima uit, geen speling op de gasklepasjes en schoon. Past die Weber beter bij mijn motor? Heeft een DY3 andere beperkingen ten opzichte van een DX2 dan de inhoud (nokkenas, ontsteking)? Maakt het op LPG veel uit welke carburateur er tussen zit? Wat meer vermogen is altijd welkom, maar ik ben ook wel bang om het nu aan het goedlopende geheel te sleutelen.
Misschien is het slechts een kwestie van kijken of de voet vlak is, reinigen (ultrasoon, of met wasbenzine en uitblazen met de luchtslang) en monteren, of is het afstellen erg lastig?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juni 2012 06:19 PM
  [ # 10 ]

Een DX2 heeft geen andere nokkenas maar wel een heel andere ontstekingscurve. Dat, in combinatie met de juiste carbu, maakt hem samen met z’n 200cc meer een stuk vlotter. Zet er maar eens een juiste ontsteking en andere carbu op. Dan zal je verschil kunnen merken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 12 juni 2012 06:34 PM
  [ # 11 ]

Dat was ook een van de redenen waarom ik de aanwezige Solex heb verwijderd en vervangen door een Weber.

De Solex ga ik inderdaad glasparelen en dan een leuk plekje geven.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 juni 2012 11:41 PM
  [ # 12 ]

op lpg maakt alleen de venturi uit. = meer gas naar binnen. Dan moet de ontsteking ook aangepast anders zuipt ie alleen maar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 13 juni 2012 12:24 AM
  [ # 13 ]

heeeeel eventjes beetje offtopic n.a.v. bogaards lpg-opmerking en het helaas al snel gesloten recente ‘tweede trap’-topic: valt er op bovenstaande foto’s nou iets te zien van die ‘tweede trap’..is dat iets zichtbaars dat je kunt herkennen, en/of hebben alle carbus dat sowieso ? En als je dat al standaard hebt, klopt het dan dat je daar op lpg eigenlijk niks van meekrijgt ? Als ik van kruisen naar plankgas ga komt er wel veel extra lawaai maar geen spectaculaire versnelling ofzo Smile

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 juni 2012 08:50 AM
  [ # 14 ]

Twee trappen kun je eenvoudig herkennen als je de luchtslang bovenop losmaakt en er in kijkt: twee grote gaten is twee traps.
Op LPG maakt het allemaal niets uit, een carburateur is perfect apparaat voor benzine, voor LPG kan het stuk simpeler uitgevoerd worden.

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 juni 2012 10:04 AM
  [ # 15 ]
vlietmansje schreef:

Op LPG maakt het allemaal niets uit

Dat is niet waar. Een te kleine carburateur, met een te kleine venturi, zal ook op LPG tot vermogensverlies lijden. En een te grote tot een verhoogd verbruik en inhouden door verzuipen. Het is dus wel belangrijk dat de juiste venturi’s gebruikt worden. Die bij de cilinderinhoud, de compressieverhouding en ontsteking passen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook